Na potrzeby zadania w zakresie rozbudowy ul. Dworcowej oraz budowy zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca '80, dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Poza tym, zakończono prace rozbiórkowe nawierzchni, fundamentów reklam oraz elementów małej architektury na drogach dojazdowych do Targów Lublin. Pod most wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu.
Lublin: Trwa budowa Dworca Metropolitalnego. Skorzystają z niego mieszkańcy miasta i całego regionu
Opublikowano: Aktualizacja:
Autor: Joanna Niećko
reklama
Przeczytaj również:
Z LublinaOd ponad 7 miesięcy trwają prace przy budowie Dworca Metropolitalnego i modernizacji ulic w jego rejonie. Inwestycja o wartości ponad 231 mln zł ma być gotowa do końca lipca przyszłego roku.
reklama
Zintegruje kilka form transportu
Powstający Dworzec Mestropolitalny będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. W jednej części miasta ma zintegrować kilka form transportu, stając się centrum komunikacyjnym Miasta i całego regionu.
- Trwa budowa jednej z największych i najważniejszych inwestycji Miasta. Pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, powstaje nowoczesny Dworzec Metropolitalny, który w jednej części miasta zintegruje kilka form transportu. Realizacja tej inwestycji to nie tylko ogromne przedsięwzięcie od strony technicznej, ale także organizacyjnej. Centralnym punktem całej inwestycji jest budynek dworca, w którego indywidualnym projekcie wykorzystano niestandardowe rozwiązania. Już widać pierwsze efekty wielomiesięcznych prac w postaci stalowych konstrukcji wiat. W ramach inwestycji, wokół dworca docelowo powstanie również zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
- Prace są wykonywane jednocześnie na rozległym terenie o łącznej powierzchni ponad 4 ha, a sam budynek dworca, w trudnych warunkach gruntowo – wodnych. Zakończono początkowy etap prac związany z wyburzaniem i rozbiórką infrastruktury kolidującej z nową inwestycją oraz wykonano wykop pod fundamenty budynku głównego. Aktualnie prace koncentrują się na zbrojeniu płyty fundamentowej. Równolegle prace prowadzone są w zakresie infrastruktury drogowej na ul. Krochmalnej, Młyńskiej i Gazowej oraz w rejonie Tragów Lublin - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.
Co powstaje na budowie?
Skończyły się prace przy wykopach pod fundamenty nowego budynku Dworca. Roboty ziemne swoim zakresem objęły wykop w ilości ponad 60 tys. m3. Wykop odwodniono i zabezpieczono przed napływem wody gruntowej poprzez zamontowanie ścianek szczelnych. Wykonano prace związane z palowaniem płyty fundamentowej. Na budynku głównym trwa wykonywanie płyty fundamentowej, ścian i słupów żelbetowych oraz rozpoczęto szalowanie stropu. Realizowane są roboty związane z realizacją stóp fundamentowych wiat peronowych i uruchomiono już nową stację gazową, a stara została wyburzona. Zakończono również budowę nowej stacji trafo dla PKP Energetyka, a stara została zburzona, co pozwoli na dalszą realizację robót przy ul. Gazowej. Oprócz tego, trwa montaż elementów stalowych konstrukcji wiat.
- Realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie, z zastosowaniem niestandardowych rozwiązań. Stąd wykonywanie komponentów całej konstrukcji stalowej zadaszenia Dworca i wiat peronowych (dachy plus stalowe podpory) odbywa się na zamówienie. Elementy stalowe powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim. Na potrzeby zadaszenia budynku Dworca powstanie ażurowa konstrukcja wsparta na 22 filarach, natomiast wiaty peronowe będą podparte na 89 filarach - informuje Justyna Góźdź z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.
Przy ul. Krochmalnej finalizowane jest uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów, rozpoczęto wykonywanie warstw konstrukcyjnych jezdni i ustawianie krawężników. Powstaje budynek socjalno-sanitarny dla kierowców, gdzie zakończono poziom piwnic i parteru. Aktualnie prace dotyczą pierwszego piętra. Dodatkowo prowadzone są prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu na ul. Krochmalnej. Budowa kanalizacji trwa również na ul. Młyńskiej. Z kolei przy "starej” ul. Gazowej na ukończeniu są prace przy sieciach podziemnych.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin bez dotacji na dworzec. Prezydent Żuk chce wyjaśnień od premiera: Cała ta sytuacja budzi szereg kontrowersji
Na potrzeby zadania w zakresie rozbudowy ul. Dworcowej oraz budowy zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca '80, dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Poza tym, zakończono prace rozbiórkowe nawierzchni, fundamentów reklam oraz elementów małej architektury na drogach dojazdowych do Targów Lublin. Pod most wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu.
Ekologiczny dworzec
Głównym komponentem całej inwestycji jest budynek dworca. Zakłada się użycie gruntowych pomp ciepła, które dostarczą energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł "budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryją panele fotowoltaiczne. Dodatkowo, będą zastosowane płyty z betonu antysmogowego. Natomiast specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania zieleni zaplanowanej na i w rejonie budynku Dworca, jak i do celów sanitarnych. Co więcej, pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny dla 174 samochodów, o powierzchni około 7,5 tys. mkw. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca to ponad 18 tys. mkw.
Nowy układ drogowy
Do tego, w ramach inwestycji, wokół dworca powstanie zupełnie nowy układ drogowy, który ma usprawnić ruch i komunikację. Zakres prac budowlanych obejmuje modernizację ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. mkw. Umowa zakłada instalację i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, w szczególności wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. W ramach całej inwestycji zostanie przebudowane również oświetlenie drogowe, trakcja trolejbusowa, kanalizacja deszczowa, wybudowane będą także kanały technologiczne.
Termin realizacji inwestycji upływa z końcem lipca 2022 roku. Całkowita wartość projektu to ok. 300 mln zł, z czego 178,5 mln zł to środki unijne. Zakończenie realizacji całego projektu wyznaczono na 31 grudnia 2022 r.
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.