reklama
reklama

Lublin: Nowy dworzec widać coraz bardziej. Sprawdziliśmy co dzieje się na budowie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Miasto Lublin

Lublin: Nowy dworzec widać coraz bardziej. Sprawdziliśmy co dzieje się na budowie - Zdjęcie główne

Trwa budowa nowego dworca w Lublinie | foto Miasto Lublin

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości W Lublinie nadal trwa budowa Dworca Metropolitalnego, który ma zintegrować kilka form transportu w jednej części miasta. Stan zaawansowania prac wynosi ok. 41%. Wszystko ma być gotowe w przyszłym roku.
reklama

Kilka form transportu w jednym miejscu

 
W Lublinie trwa budowa Dworca Metropolitalnego w pobliżu dworca kolejowego Lublin Główny. Powstaje między ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Nowy dworzec będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. W jednej części miasta ma zintegrować kilka form transportu, stając się centrum komunikacyjnym miasta i całego regionu. Budowa rozpoczęła się w 2020 roku.
 
Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. mkw. Do tego, w ramach inwestycji, wokół dworca powstanie zupełnie nowy układ drogowy, który ma usprawnić ruch i komunikację. Zakres prac budowlanych obejmuje modernizację ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny dla 174 samochodów.

Co teraz dzieje się na budowie?

Na budynku głównym zakończono wykonywanie płyty fundamentowej, ścian bocznych i słupów żelbetowych. Sfinalizowano betonowanie budynku dworca oraz szachtów windowych nad dachem dworca, pompowanie wód gruntowych i rozebrano ścianki szczelne oraz zakończono obsypkę budynku. Do tego rozpoczęto izolację stropu nad garażem podziemnym. Zakończono montowanie słupów podtrzymujących główną konstrukcję budynku dworca. Wykonano ich 22 oraz zamontowano 14 koron, z ponad połową konstrukcji dachu. Skończyły się też prace przy wylewaniu stóp fundamentowych wiat peronowych. Wybudowano nową stacji trafo dla PKP Energetyka i wykonano stan surowy stacji trafo dla potrzeb ładowania autobusów, a stara została zburzona, co pozwala na dalszą realizację robót przy ul. Gazowej. Co więcej powstały już trzy ciągi wiat peronowych. Na wiatach zamontowano łaty, na których będą montowane panele fotowoltaiczne i zamontowano konstrukcję pod panele fotowoltaiczne. Rozpoczęto wykonywanie podbudowy i ustawianie krawężników pod wiatami peronowymi.
 
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Budowa nowego dworca cały czas trwa. Co dzieje się na budowie? [GALERIA]

Oprócz tego, przy ul. Krochmalnej zakończono uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów, a warstwy konstrukcyjne podbudowy wykonano w całości wraz z ustawieniem kawężników i wykonano podbudowę i warstwy bitumiczne na drogach manewrowych. Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono stan surowy budynku na wszystkich kondygnacjach, obecnie trwa montaż instalacji wewnętrznych oraz elewacji zewnętrznej, układanie glazury oraz ocieplenia. Wykonano także część podziemną infrastruktury oświetlenia placu peronowego oraz zamontowano większość słupów i opraw. Dobiegły końca prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu na ul. Krochmalnej oraz zamontowano zbiornik retencyjny. Obecnie układane jest zbrojenie i warstwa poślizgowa i  wykonywano 75% nawierzchni betonowej na miejscach postojowych dla autobusów. Zaczęła się budowa trakcji trolejbusowej oraz sadzenie drzew.

Budowa kanalizacji deszczowej trwa również na ul. Młyńskiej, gdzie na odcinku od ronda Sportowców do ul. Dworcowej wykonano podbudowę z kruszywa oraz dolną warstwę bitumiczną wraz z krawężnikami oraz warstwę wiążącą. Z kolei przy "starej” ul. Gazowej sfinalizowano prace przy sieciach podziemnych i wzmacnianiu podłoża. Poza tym, zakończono prace przy murze oporowym wraz z barieroporęczami i wykonano dolne warstwy konstrukcyjne podbudowy wraz z ustawieniem krawężników oraz podbudowę i warstwę wiążącą bitumiczną.

Na potrzeby rozbudowy ul. Dworcowej oraz budowy zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca '80, dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do Targów Lublin. Pod most wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu. Gotowa jest już izolacja obiektów oraz kapy chodnikowe z deskami gzymsowymi w takim samym kolorze jak na ul. Lubelskiego Lipca '80. Zakończono przebudowę uzbrojenia podziemnego, wzmocnieniu podłoża oraz wykonano mury oporowe przy moście. Skończyła się także budowa murów oporowych przy al. Piłsudskiego. Natomiast na łączniku wykonano podbudowę z kruszywa. Zaś na pl. Dworcowym zakończono budowę kanalizacji deszczowej, uzbrojenia podziemnego i LPEC zakończył wykonywanie kanalizacji CO dla budynku dworca, budynku PKP oraz budynku Poczty Polskiej. Na ul. 1 Maja rozebrano nawierzchnię i wykonywana jest kanalizacja deszczowa, teletechniczna oraz zakład gazowniczy przebudowuje sieć gazową - roboty wykonano na całym zakresie i wykonano przyłącza do budynków oraz rozpoczęto roboty związane z wykonaniem podbudowy.
 

Wykonano ok. 41% prac

 
Realizacja całej inwestycji jest podzielona na kilka zadań.
 
- Zadania 1, 3 i 4 to zakres jednej umowy, która dotyczy budowy budynku dworca wraz z placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, przebudowy Placu Dworcowego oraz przebudowy sąsiadujących dróg ul. Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej, a także ronda Sportowców - wyjasnia Justyna Góźdź z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. - Z kolei Zadanie 2 dotyczy budowy nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowa łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Natomiast zadanie 5 i 6 to rozbudowa ul. Krochmalnej oraz rozbudowa wodociągu kolidującego z obszarem inwestowania - dodaje.
 
CZYTAJ TAKŻE: Lublin bez rządowej dotacji na Dworzec przez wojewodę? Poseł Marta Wcisło: Wojewoda ukarał mieszkańców całego regionu [WIDEO]

Zgodnie z umową, termin zakończenia drugiegi, piątego i szósteogo zadania upływa ostatniego dnia czerwca. Pozostałe zadania powinny być wykonane z końcem lutego 2023 r.  
 
Stan zaawansowania prac na całej budowie wynosi aktualnie około 41%, a ich wartość to ok. 132 mln zł.
 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama