reklama
reklama

Lublin: Budowa nowego dworca cały czas trwa. Co dzieje się na budowie? [GALERIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości W Lublinie trwa budowa Dworca Metropolitalnego. Stan zaawansowania prac to ok. 40 procent. - Powstaje supernowoczesny, przyjazny dla środowiska obiekt korzystający z naturalnych źródeł energii - informuje prezydent miasta.
reklama

Supernowoczesny dworzec

W Lublinie trwa budowa Dworca Metropolitalnego w pobliżu dworca kolejowego Lublin Główny. Powstaje między ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Nowy dworzec będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. W jednej części miasta ma zintegrować kilka form transportu, stając się centrum komunikacyjnym Miasta i całego regionu. Budowa rozpoczęła się w 2020 roku.

Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. mkw. Do tego, w ramach inwestycji, wokół dworca powstanie zupełnie nowy układ drogowy, który ma usprawnić ruch i komunikację. Zakres prac budowlanych obejmuje modernizację ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny dla 174 samochodów

- Choć budowa Dworca Metropolitalnego trwa, to obiekt już wygląda imponująco. Jeśli bywają Państwo w pobliżu to wyraźnie widzicie postępy naszej największej obecnie inwestycji. Powstaje supernowoczesny, przyjazny dla środowiska obiekt korzystający z naturalnych źródeł energii - czytamy na profilu Facebook Krzysztofa Żuka, prezydenta Miasta Lublin.

Co dzieje się na budowie?

Aktualnie na budynku głównym zakończono wykonywanie płyty fundamentowej, ścian bocznych i słupów żelbetowych. Skończyło się też betonowanie budynku dworca oraz szachtów windowych nad dachem dworca, pompowanie wód gruntowych i rozebrano ścianki szczelne oraz zakończono obsypkę budynku. Sfinalizowano montowanie słupów podtrzymujących główną konstrukcję budynku dworca. Wykonano ich 22 oraz zamontowano 14 koron, z ponad połową konstrukcji dachu. Zakończono wylewanie stóp fundamentowych wiat peronowych. Gotowa jest też stracja trafo dla PKP Energetyka i wykonano stan surowy stacji trafo dla potrzeb ładowania autobusów, a stara została zburzona, co pozwala na dalszą realizację robót przy ul. Gazowej. Powstały również trzy ciągi wiat peronowych. Na wiatach są już łaty, na których będą montowane panele fotowoltaiczne i zamontowano konstrukcję pod panele fotowoltaiczne wraz z elementami pokrycia dachowego.

Z kolei przy ul. Krochmalnej zakończono uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów, a warstwy konstrukcyjne podbudowy wykonano w całości wraz z ustawieniem krawężników i wykonano podbudowę i warstwy bitumiczne (do wiążącej) na drogach manewrowych. Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono stan surowy budynku na wszystkich kondygnacjach, obecnie trwa montaż instalacji wewnętrznych oraz elewacji zewnętrznej, układanie glazury oraz ocieplenia. Wykonano część podziemną infrastruktury oświetlenia placu peronowego. Zakończono też prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu na ul. Krochmalnej oraz zamontowano zbiornik retencyjny. Obecnie układane jest zbrojenie i warstwa poślizgowa i  wykonywano 60% nawierzchni betonowej na miejscach postojowych dla autobusów. Rozpoczęto budowę trakcji trolejbusowej oraz sadzenie drzew.

Poza tym, trwa budowa kanalizacji deszczowej na ul. Młyńskiej, gdzie na odcinku od ronda Sportowców do ul. Dworcowej wykonano podbudowę z kruszywa oraz dolną warstwę bitumiczną wraz z krawężnikami. Z kolei przy "starej” ul. Gazowej sfinalizowano prace przy sieciach podziemnych i wzmacnianiu podłoża, zakończono prace przy murze oporowym i wykonano dolne warstwy konstrukcyjne podbudowy wraz z ustawieniem krawężników oraz warstwę bitumiczną.

Natomiast na potrzeby rozbudowy ul. Dworcowej oraz budowy zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca '80, dla usprawnienia ruchu wybudowano tymczasowy zjazd z al. Piłsudskiego do obsługi Targów Lublin. Pod most wykonano pale i zabetonowano konstrukcję obiektu. Wykonano izolacje obiektów oraz kapy chodnikowe z deskami gzymsowymi w takim samym kolorze jak na ul. Lubelskiego Lipca '80. Zakończono budowę murów oporowych przy al. Piłsudskiego.

- Na łączniku wykonano podbudowę z kruszywa i będzie wykonywana w tym tygodniu warstwa bitumiczna. Z kolei na pl. Dworcowym zakończono budowę kanalizacji deszczowej, uzbrojenia podziemnego i LPEC zakończył wykonywanie kanalizacji CO dla budynku dworca, budynku PKP oraz budynku Poczty Polskiej. Na ul. 1 Maja rozebrano nawierzchnię oraz podbudowę i wykonywana jest kanalizacja deszczowa, teletechniczna oraz zakład gazowniczy przebudowuje sieć gazową - roboty wykonano na całym zakresie i są wykonywane przyłącza do budynków - informuje Justyna Góźdź z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.

Stan zaawansowania prac wynosi aktualnie około 40%, a ich wartość to ok. 130 mln zł.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama