Od kilku miesięcy trwają prace przy budowie Dworca Metropolitalnego. Dworzec będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. W jednej części miasta ma zintegrować kilka form transportu, stając się centrum komunikacyjnym Miasta i całego regionu. Powstaje między ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową.
We wrześniu Urząd Miasta Lublin informował, że realizacja inwestycji opiera się na indywidualnym projekcie. Stąd wykonywanie komponentów całej konstrukcji stalowej zadaszenia Dworca i wiat peronowych (dachy plus stalowe podpory) odbywa się na zamówienie. Elementy stalowe powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim. Na potrzeby zadaszenia budynku Dworca powstanie ażurowa konstrukcja wsparta na 22 filarach, natomiast wiaty peronowe będą podparte na 89 filarach.
O postępach prac, w ostatnim czasie poinformował Krzysztof Żuk - prezydent Lublina.
- Te ażurowe słupy będą podtrzymywać główną konstrukcję nowego Dworca Metropolitalnego. Zaczął się już ich montaż, postawiono 4 z 22. To znak, że prace idą bardzo sprawnie. Wysokość jednego elementu to 7 metrów, a średnica u góry wynosi 2 metry. Na górze słupów montowane będą jeszcze korony, które będą się łączyć z konstrukcją zadaszenia budynku Dworca i peronów, tak jak widać to na wizualizacji - czytamy na profilu Facebook, Krzysztofa Żuka, gdzie do wpisu na ten temat dołączono zdjęcia.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Trwa budowa Dworca Metropolitalnego. Skorzystają z niego mieszkańcy miasta i całego regionu
Głównym komponentem całej inwestycji jest budynek dworca. Zakłada się użycie gruntowych pomp ciepła, które dostarczą energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł "budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryją panele fotowoltaiczne. Dodatkowo, będą zastosowane płyty z betonu antysmogowego. Natomiast specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania zieleni zaplanowanej na i w rejonie budynku Dworca, jak i do celów sanitarnych. Co więcej, pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny dla 174 samochodów, o powierzchni około 7,5 tys. mkw. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca to ponad 18 tys. mkw.
Do tego, w ramach inwestycji, wokół dworca powstanie zupełnie nowy układ drogowy, który ma usprawnić ruch i komunikację. Zakres prac budowlanych obejmuje modernizację ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. mkw.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.