reklama
reklama

Lublin: Żużlowcy testowali tunel aerodynamiczny. To sprzęt lubelskiej uczelni

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Lublin: Żużlowcy testowali tunel aerodynamiczny. To sprzęt lubelskiej uczelni - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościNa Politechnice Lubelskiej pojawił się największy we wschodniej Polsce tunel aerodynamiczny. Służy do prowadzenia badań związanych z lotnictwem, motoryzacją, energetyką wiatrową, budownictwem i sportem. Jako pierwsi przetestowali go lubelscy żużlowcy.
reklama

Tunel zajmuje powierzchnię 160 mkw. i waży 40 ton. To sprzęt do prowadzenia badań związanych z lotnictwem, motoryzacją, energetyką wiatrową, budownictwem i sportem.

- Tunel to przykład inwestycji w naszą aparaturę badawczą. Kosztował on 4,6 mln zł, z czego prawie 80% pochodziło ze środków własnych uczelni. Aby utrzymać wysoką pozycję naukową, musimy dysponować najnowocześniejszą aparaturą badawczą. Mam nadzieję, że ten obiekt przyczyni się do powstania znakomitych opracowań naukowych, umożliwi współpracę z przemysłem oraz znajdzie zastosowanie w dydaktyce - powiedział prof. Zbigniew Pater, rektor Politechniki Lubelskiej.

reklama

Uczelnia podkreśla, że tunel jest unikalną w skali kraju konstrukcją z dwoma niezależnymi przestrzeniami pomiarowymi operującymi w ramach tego samego, zamkniętego obiegu powietrza. Pierwsza z nich, o wymiarach 1,275 x 1,415 m umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości wynoszącej 60 m/s, druga o wymiarach 1,8 x 2 m pozwala na uzyskanie maksymalnej prędkości równej 30 m/s. Każda komora zapewnia wykonywanie badań wagowych i ciśnieniowych modeli. Wykonywane w nich eksperymenty pomagają w opracowaniu nowych oraz optymalizacji istniejących konstrukcji.

reklama

- Tunel aerodynamiczny jest świetnym miejscem do przetestowania kluczowych charakterystyk z punktu widzenia sukcesu sportowego – w takich dyscyplinach, jak: skoki narciarskie, narciarstwo, bobsleje, sporty motorowe czy kolarstwo, gdzie siły aerodynamiczne działają w sposób szczególny na zawodników. Analizie aerodynamicznej można poddać sprzęt zawodników oraz odpowiednie ułożenie sylwetki ciała podczas zawodów - mówił prof. Mirosław Wendeker, kierownik Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych PL.

W trakcie uroczystego otwarcia tunelu, zawodnicy Motoru Lublin – Jarosław Hampel oraz Mateusz Cierniak, zostali poddani specjalnym badaniom: sprawdzano ich pozycję oraz sprzęt i jego wpływ na opór powietrza. Wszystko po to, aby zoptymalizować sylwetką żużlowca parametry aerodynamiczne, które decydują o rozwijanej prędkości i sukcesie na mecie.

reklama

- Pęd powietrza w tunelu jest bardzo duży i starałem się znaleźć optymalny układ ciała. Jak się ścigamy, nie myślimy o tym, a to jest jednak bardzo ważne. Jestem ciekawy wyników - mówił po testach, Jarosław Hampel.

O wkładzie Politechniki w wysokie osiągnięcia lubelskich żużlowców wspomniał wiceprezes Speedway Motor Lublin Piotr Więckowski. - Naukowcy starali się zoptymalizować pracę naszych motocyklistów, a także brali udział w przygotowaniu toru wyścigowego. Dzisiaj kolejny raz sięgamy po wsparcie uczelni, aby zoptymalizować pewne rozwiązania, które będziemy stosować podczas treningów i zawodów - mówił.

- W tunelu mogą być również badane obiekty generujące opór aerodynamiczny, takie jak budynki mieszkalne i użyteczności publicznej, mosty czy konstrukcje przemysłowe.
W przypadku budynków i budowli o wysokości powyżej 200 m i mostów o rozpiętości przęseł powyżej 200 m konieczne jest wykonanie dodatkowych badań, które pozwolą określić rzeczywiste oddziaływanie wiatru. W kraju i za granicą rośnie zapotrzebowanie przemysłu na tego typu badania - poinformował prof. Tomasz Lipecki z Katedry Mechaniki Budowli, specjalista z zakresu inżynierii wiatrowej.

- Politechnika nie dość, że ma świetne wyniki naukowe, to jest liderem we współpracy z przemysłem, biznesem. Dzisiejszy przykład, gdzie Politechnika będzie wykorzystywała tunel między innymi, aby wspierać sport, jest dla nas efektem właśnie takiej współpracy między różnymi środowiskami. W przeciągu 10 lat chcemy potencjał hi-tech utrwalać przy udziale właśnie Politechniki Lubelskiej - dodawał obecny na wydarzeniu dr Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama