Wiceprzewodniczący Rady Miasta Lublin Marcin Nowak (klub prezydenta Krzysztofa Żuka) skierował do władz miasta interpelację. Chodzi o zmianę organizacji ruchu na ul. Lubartowskiej. Wyjaśnił, że jego prośba ma związek z ostatnimi licznymi zmianami w zakresie organizacji ruchu w centrum Lublina. Dlatego przypomina o rozwiązaniu, które proponowałam przed kilkoma laty. Mowa o likwidacji przy ulicy Lubartowskiej (na odcinku od ulicy Bajkowskiego do ulicy Kowalskiej) jednego pasa ruchu kołowego. Miałby on zostać usunięty na rzecz chodnika po nieparzystej stronie ulicy, czyli po stronie np. Bramy Krakowskiej, przystanków w stronę Zamku Lubelskiego i skrzyżowania ul. Lubartowskiej z ul. Kowalską.
- Rozwiązanie to pozwoliłoby przekształcić Lubartowską w rodzaj deptaka bis, uatrakcyjniając ten odcinek serca Lublina w zakresie handlu i gastronomii, bez wygenerowania kolizji i utrudnień w ruchu kołowym. Jednocześnie rozwiązanie to wiązałoby się z przeprowadzeniem działań w zakresie upiększenia tego odcinka zielenią poprzez wykonanie nasadzeń drzew.
Zaznaczył, że ż koncepcja ta wymaga przygotowania określonego projektu, dlatego prosi o podjęcie konsultacji społecznych w tym zakresie z udziałem właściwych jednostek pomocniczych samorządu oraz mieszkańców i przedsiębiorców, zwłaszcza tych mieszkających i funkcjonujących w centrum Lublina.
W odpowiedzi Artur Szymczyk - zastępca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju wyjaśnił, że wprowadzenie takiego rozwiązania wiąże się z wykonaniem projektu budowlano-wykonawczego dotyczącego przebudowy ul. Lubartowskiej na odcinku od ul. Bajkowskiego do ul. Kowalskiej w Lublinie wraz z obszarem przyległym, co wiąże się z ujęciem inwestycji w miejskim planie budżetowym.
- Układ komunikacyjny miasta Lublin funkcjonuje na zasadzie naczyń połączonych. W przypadku ograniczenia dostępności ul. Lubartowskiej polegającego na wyłączeniu jednego pasa ruchu kołowego, ruch przeniesie się na alternatywne połączenia. Przyjęcie proponowanego rozwiązania rozpatrywane jedynie w aspekcie odcinka ul. Lubartowskiej dociąży ruchem kołowym inne ulice w ścisłym centrum Miasta, co spowodować może szereg utrudnień zarówno dla mieszkańców, przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą oraz osób korzystających z usług przyległych placówek. Dodatkowe dociążenie ruchem kołowym ścisłego centrum nie jest sytuacją pożądaną i należy dążyć do takich działań które ten ruch z centrum miasta wyprowadzą - napisał Artur Szymczyk.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Ścieżki rowerowe wymagają poprawy, a rowerzyści potrzebują akcji informacyjnej? To propozycje radnego
Dalej zapewnił, że temat poruszony przez radnego jest władzom miasta doskonale znany. Od 2020 roku prowadzone były rozmowy zarówno z radnymi Rady Miasta Lublin, jak też przedstawicielami Rady Dzielnicy Stare Miasto. Były to rozmowy w zakresie wprowadzenia zmian w organizacji ruchu nie tylko na odcinku wskazanym w interpelacji, ale na dłuższym jej odcinku, a także ulicach przyległych i doprowadzających ruch do tej okolicy. - Dotychczas, analizując cały przyległy obszar wprowadzono zmiany oparte na szerszej koncepcji poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu - dodaje zastępca prezydenta.
Poza tym, dodał, że wprowadzając nową organizację ruchu należy przeanalizować zarówno zalety jak i wady takiej zmiany. Wymaga to konsultacji społecznych z udziałem jednostek pomocniczych samorządu jak również mieszkańców i przedsiębiorców.
Zaznaczył również, że dotychczas wprowadzono zmiany dotyczące poprawy bezpieczeństwa tj.: uporządkowanie zasad wjazdu na teren Starego Miasta oraz uruchomienie systemu nadzoru nad prawidłową realizacją tych zasad, wyłączenie z ruchu w okresie letnim ul. Królewskiej, wprowadzenie ruchu w obu kierunkach na ul. Kowalskiej na odcinku od pl. Zamkowego do ul. Furmańskiej, wyznaczenie dodatkowych postoi TAXI – ul. Olejna, Królewska oraz ul. Bajkowskiego oraz miejsc dla zaopatrzenia. Zmieniono także lokalizację postoju TAXI na ul. Świętoduskiej.
- Reasumując, rozwiązania, o których mowa w niniejszym piśmie, będą mogły być ponownie przeanalizowane po przeprowadzeniu konsultacji społecznych z udziałem właściwych jednostek pomocniczych samorządu, jak również mieszkańców i przedsiębiorców, a także uwzględnieniu dotychczasowych wniosków i sugestii Radnych Rady Miasta Lublin i mieszkańców oraz zabezpieczeniu stosownych środków finansowych w budżecie Miasta Lublin na wykonanie dokumentacji projektowej oraz realizację takiej inwestycji - podsumowuje Szymczyk.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.