Radny miejski Tomasz Pitucha (klub Prawa i Sprawiedliwości) skierował do władz miasta interpelację. Dotyczy ona ścieżek rowerowych i rowerzystów.
- Lublin od szeregu lat promuje ekologiczną, bezemisyjną jazdę na rowerze, zarówno w celach rekreacyjnych, jak również praktycznych- dojazdy do pracy i szkoły. Niestety stan ścieżek rowerowych i ich otoczenia nie potwierdza kierunku obranego przez miasto i jego władze, a często zniechęca do korzystania z roweru - napisał Tomasz Pitucha.
W związku z tym zaapelował o wykoszenie poboczy ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż Bystrzycy, zwłaszcza na wysokości os. Przyjaźni oraz od wiaduktu kolejowego przy ul. Janowskiej do Zalewu Zemborzyckiego oraz wzdłuż ul. Krężnickiej od pętli autobusowej w Dąbrowie, do mostu na ul. Cienistej.
- Pokrzywy rosnące na poboczach do rozmiarów, kiedy pod własnym ciężarem kładą się na drogę, powodują duży dyskomfort, zwłaszcza podczas mijania jadących z naprzeciwka, kiedy trzeba zjechać na krawędź ścieżki. W przypadku, gdyby rowerzysta stracił równowagę i zjechał na pobocze, z pewnością zostanie dotkliwie poparzony - argumentuje radny.
Oprócz tego poprosił jeszcze o poprawę nawierzchni ścieżek wytyczonych na jezdniach, np. na ul. Turystycznej i Diamentowej. Według niego nawierzchnia jest tam tak nierówna, że zniechęca do jazdy a równocześnie jest zagrożeniem dla zarówno rowerzystów jak i kierowców.
Zaproponował też zorganizowanie akcji przypominającej rowerzystom zasady bezpiecznej jazdy oraz obowiązkowego wyposażenia roweru. - Bardzo często rowery nie posiadają sprawnego oświetlenia, co w porze wieczornej i nocnej stanowi poważne zagrożenie, zarówno dla rowerzysty jak też innych uczestników ruchu - wyjaśnia Pitucha.
W odpowiedzi Artur Szymczyk - zastępca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju napisał, że prace związane z wykoszeniem trawy wzdłuż ścieżki rowerowej, chodników oraz miejsc rekreacyjnych na terenach należących do Gminy Lublin leżących na wysokości os. Przyjaźni zostały zrealizowane.
- Mając na uwadze kwestie ekologiczne, w tym również zmieniający się klimat, kryzys bioróżnorodności oraz potrzebę ochrony dzikich zapylaczy część tego terenu pozostawiona została jako naturalne łąki. Natomiast odcinek od ul. Janowskiej do ul. Cienistej został zlecony do realizacji firmie zajmującej się zielenią miejską z terminem wykonania do 31.07.2023 r - zaznaczył Artur Szymczyk.
Jednocześnie przekazał, że Rada Miasta Lublin uchwalając budżet miejski na 2023 r. nadała ostateczny kierunek działań inwestycyjnych i remontowych Miasta, który będzie wiążący w 2023 r. dla jednostek realizujących zadania budżetowe. Aktualnie środki zabezpieczone w budżecie na zadaniu budżetowym remonty dróg, ciągów pieszo-jezdnych, chodników, parkingów, schodów i kładek dla pieszych na drogach gminnych, została w całości zaangażowana na realizację dotychczas zawartych umów o wykonanie usług remontowych. Realizacja kolejnych będzie możliwa po zabezpieczeniu odpowiednich środków finansowych.
Dodatkowo, w latach 2019-2020 Wydział Zarządzania Ruchem i Mobilnością realizował kampanie rowerowe mające na celu zgodne z prawem poruszanie się nieletnich rowerzystów po drogach. Obecnie zadania związane z edukacją dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przygotowujące do egzaminu na kartę rowerową realizowane są przez placówki oświatowe wspólnie z Wydziałem Ruchu Drogowego KMP Lublin oraz WORD Lublin. W tym zakresie wykorzystuje się "Miasteczko Ruchu Drogowego" przy al. Zygmuntowskich w Lublinie, będące własnością MOSIR Lublin.
- Jest to kompleksowy obiekt odpowiadający potrzebom nauki jazdy na rowerze w ruchu drogowym – po drogach publicznych i ścieżkach rowerowych. Obiekt jest ogrodzony
i monitorowany. Dzieci mogą praktykować jazdę na rowerze na placu manewrowym z zaaranżowanymi ulicami i skrzyżowaniami, znakami drogowymi pionowymi i poziomymi oraz sygnalizacją świetlną. Całość dopełniają wizualnie elementy małej architektury i zieleni - przekazał zastępca prezydenta. - Dodatkowo, na potrzeby organizacji zajęć dydaktycznych, szkoleń i innych podobnych spotkań zorganizowanych, obiekt udostępnia salę szkoleniową na ok. 30 osób, wyposażoną w sprzęt multimedialny. Z Miasteczka Ruchu Drogowego korzystają zarówno osoby indywidualne jak i grupy zorganizowane np. grupy szkolne. W okresie wakacyjnym na terenie
kompleksu prowadzone są także półkolonie letnie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.