reklama
reklama

Lublin w rowerowym zestawieniu polskich miast. Wskazano plusy i minusy dla cyklistów

Opublikowano:
Autor:

Lublin w rowerowym zestawieniu polskich miast. Wskazano plusy i minusy dla cyklistów - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaPowstał raport "Miasta dla rowerzystów 2023, czyli jak wygląda sytuacja cyklistów w Polsce?". Wyróżniono w nim m.in. Lublin. Wskazano plusy i minusy, jeśli chodzi o korzystanie z rowerów.
reklama

Portal internetowy CentrumRowerowe.pl zbadał sytuację na drogach rowerowych w 20 największych polskich miastach. Raport: miasta dla rowerzystów 2023 przedstawia dane, które zebrano w latach 2018 – 2022. W opracowaniu znalazł się m.in. Lublin i odpowiedzi na takie pytania jak: ścieżki rowerowe w Lublinie – ile kilometrów przybyło w 2022 roku? Jaki jest koszt wynajmu roweru miejskiego? Rowerowe projekty i budżet obywatelski – czy lublinianie mają się czym chwalić?

- Analiza zestawienia projektów wybranych do realizacji na rok 2022 pozwala stwierdzić, że najbardziej zaangażowani byli cykliści z Wrocławia – 29% z wszystkich wybranych projektów stanowią rowerowe, Kielc – 21% , Białegostoku – 16% i Lublina – 12%. Wyjątkowo ciekawym przykładem są działania społeczników z województw dolnośląskiego i lubelskiego, którzy zostali zachęceni do dalszego działania ponadprzeciętnym sukcesem budżetu na rok 2021. Wtedy to kolejno 50% i 30% projektów wybranych w Budżetach Obywatelskich było dedykowanych cyklistom. W 2022 r. zaproponowali oni kolejne rozwiązania mające na celu poprawę infrastruktury rowerowej. Chociaż nie zyskały one tak dużej aprobaty społecznej, wyniki istotnie wskazują, że mieszkańcom tych miast zależy na kontynuowaniu prac w tym zakresie - czytamy w raporcie.

reklama

Do tego, w lubelskim Budżecie Obywatelskim przeznaczonym na 2022 rok 12% ze wszystkich wybranych koncepcji stanowiły te dotyczące tematyki rowerowej. - To ponad połowę mniej niż w 2021 – wówczas wskaźnik procentowy wynosił aż 30% - napisano w zestawieniu.

Z raportu wynika, że od 2018 roku w Lublinie drogi rowerowe ze 140 km wydłużyły się do 191,48 km (dane na 2022 rok). - Z zebranych informacji można wywnioskować także, że stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi aż 35%. Wartym dodania jest również fakt, iż na 1 km2 powierzchni miasta przypada 1,3 km dróg rowerowych. Oba te wyniki na tle innych 19 miast, które znalazły się w tegorocznym raporcie CentrumRowerowe.pl, dają Lublinowi jedną z wyższych pozycji w tych kategoriach - czytamy w opracowaniu.

reklama

Autorzy podkreślają też, że w Lublin jest jednym z miasta, gdzie można korzystać z tandemów w ramach rowerów miejskich. Sprawdzono też dostępność rowerów miejskich i ilość stacji.

- Zainteresowanie systemem rowerów miejskich jest też ściśle skorelowane z lokalizacją stacji. Zdecydowanie mniej chętnie korzysta się z wypożyczalni, kiedy sieć jest niewielka, a zwrot pojazdu wymusza na użytkowniku nadrabianie drogi. W Częstochowie jedna stacja przypada na aż 6,14 km2, lepsza sytuacja jest w Sosnowcu (1/3,96 km2) oraz Gliwicach (1/3,83 km2). Znacznie lepiej statystyka ta wygląda w Lublinie (niekwestionowany lider), Wrocławiu, Warszawie, Białymstoku, Kielcach czy Łodzi - napisano w raporcie.

reklama

Równocześnie autorzy przekazali, co może hamować rowerzystów przed skorzystaniem z Lubelskiego Roweru Miejskiego. Chodzi o cennik. - Opłata inicjacyjna pobierana jest w wysokości 20 zł. Równie drogo jest tylko w kilku dużych miastach takich jak: Łódź, Szczecin i Poznań. Pierwsze 30 minut jazdy uszczupla portfele o symboliczną złotówkę, ale jednak większość operatorów oferuje za taki czas darmowy przejazd. Łączny koszt godzinnej podróży lubelskim rowerem wynosi 1,50 zł. - wyjaśniają autorzy.

W raporcie znalazł się też punkt "Niechlubne wypadki – Lublin ma nich niestety coraz więcej". Wynika z niego, że od 2018 roku liczba wypadków z udziałem rowerzystów waha się. - Jednego roku spada, a drugiego znów rośnie. W 2022 takich zdarzeń odnotowano 133 (to o 32 więcej niż w 2021), co daje 0,39 wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców. Niewątpliwie jest to aspekt kwalifikujący się do poprawy - czytamy w raporcie.

Cały raport można znaleźć na stronie internetowej CentrumRowerowe.pl

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama