Minister: Uczniowie nie wykorzystali dodatkowego czasu
Odbywający się zwykle w maju egzamin maturalny w tym roku uczniowie zdawali w czerwcu, bo został przełożony z powodu pandemii koronawirusa. Również przez pandemię nie było w tym roku egzaminów ustnych z języka polskiego i obcego. W całym kraju egzamin dojrzałości pozytywnie zdało 74 proc. uczniów, 17,2 proc. ma prawo do poprawki, a 8,8 proc. może podejść dopiero za rok, bo nie zdali więcej niż jednego egzaminu. Z końcem września zostaną ogłoszone wyniki egzaminów poprawkowych i zdawanych w dodatkowym terminie.
- Część uczniów zlekceważyła egzamin maturalny i nie odniosła sukcesu – podsumował Dariusz Piontkowski, minister edukacji narodowej. - Być może maturzyści nie wykorzystali też dodatkowego czasu naukę wynikającego z przesunięcia egzaminu na czerwiec.
W woj. lubelskim do matury przystąpiło 15 959 osób, z czego 11 418 zdało, 2759 osób we wrześniu podejdzie do poprawki, a 1782 osób swoich sił spróbuje dopiero w przyszłym roku.
W liceach lepiej niż w technikach
W Lubelskiem lepiej wypadli uczniowie liceów ogólnokształcących - średnie wyniki z języka polskiego to 55 proc., z matematyki - 59 proc., z języka angielskiego - 74 proc. Absolwenci techników osiągnęli trochę gorsze wyniki, bo były to odpowiednio: 43 proc., 42 proc. oraz 57 proc.
Przedmioty obowiązkowe - podstawy i rozszerzenia
Żeby zdać obowiązkowy egzamin wystarczy 30 proc., natomiast do egzaminu rozszerzonego wystarczy wyłącznie podejść.
Najlepiej wypadł język angielski, którego średnia zdawalność na poziomie podstawowym wyniosła 68 proc., a na rozszerzonym - 53 proc. Z kolei średnia zdawalność podstawowej matematyki to 53 proc., a rozszerzonej - 35 proc. Zaś języka polskiego to odpowiednio 51 proc. oraz 55 proc.
Przedmioty dodatkowe
Każdy zdający oprócz przedmiotów podstawowych musi wybrać przynajmniej jeden dodatkowy na poziomie rozszerzonym. Absolwenci całkiem dobrze poradzili sobie z językiem łacińskim oraz kultury antycznej - średnio po 58 proc. W drugiej kolejności jest biologia - 43 proc., następnie chemia - 42 proc., dalej filozofia i historia sztuki - oba po 41 proc.
Gorzej wypadła wiedza o społeczeństwie - 28 proc., informatyka - 25 proc., geografia - 20 proc.