Lublin: Miasto dostało nagrodę za inwestycje
Opublikowano: Aktualizacja:
Autor: Joanna Niećko
reklama
Przeczytaj również:
WiadomościBudowa i modernizacja przystanków oraz węzłów przesiadkowych to miejski projekt nagrodzony w konkursie Top Inwestycje Komunalne 2022.
reklama
Miasto znalazło się wśród 10 laureatów wyłonionych przez redakcję PortalSamorzadowy.pl przy udziale Rady Konsultacyjnej. Lublin wygrał również zmagania w głosowaniu internetowym o specjalną nagrodę czytelników Portalu. Wręczenie wyróżnienia odbyło się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Dwie miejskie inwestycje nominowane do konkursu
- Wyróżnienie tej kluczowej inwestycji to jednocześnie docenienie nowatorskiego charakteru projektu, czyli kompleksowego podejścia do organizacji komunikacji publicznej nie tylko w mieście, ale również w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym. Połączenie różnych form transportu zarówno w mieście, jak i gminach ościennych oraz wprowadzenie rozwiązań technicznych mających na celu zwiększenie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami to działania, które wpłyną na wzrost mobilności całego regionu. Pozwolą na osiągnięcie przewagi transportu zbiorowego nad indywidualnym dzięki rozwojowi i usprawnieniu sieci połączeń pieszych i rowerowych oraz ich integracji z transportem publicznym. To sprawia, że wybór komunikacji zbiorowej jest rozwiązaniem wygodnym, łatwo dostępnym i wpływającym na komfort życia. Coraz większa świadomość ekologiczna wśród mieszkańców Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego skutkuje wybieraniem rozwiązań przygotowanych przez Miasto. Ponadto projekt doskonale wpisuje się w inne zrealizowane i realizowane przez Miasto projekty inwestycyjne, w ramach których system transportowy oraz infrastruktura drogowa zyskały zupełnie nową jakość - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
W ramach projektu powstało 6 zespołów przystanków przesiadkowych. Są one położenie w kluczowych komunikacyjnie miejscach Lublina, co ma pozwalać na szybkie i bezpieczne przemieszczanie się komunikacją publiczną. Zespoły przystanków zostały rozplanowane w tam, gdzie przecinają się najważniejsze drogi w mieście i ruch pasażerów jest najbardziej intensywny. Zespoły przystanków tworzą nowoczesne wiaty przystankowe, punkty dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomaty, dodatkowe oświetlenie, stojaki na rowery oraz poszerzone chodniki, co znacznie podniosło atrakcyjność i konkurencyjność przewozu komunikacją miejską.
Do tego, wybudowano 7 węzłów przesiadkowych wraz z infrastrukturą przystankową, budynkami socjalno-sanitarnymi i przyległymi parkingami. Węzły są na obrzeżach przy głównych wlotach do miasta, umożliwiają pozostawienie samochodu i przesiadkę do środka transportu publicznego. Dlatego na węzłach przesiadkowych powstało: 5 parkingów K&R z ponad 20 miejscami postojowymi, 5 parkingów B&R dla 50 rowerów oraz 4 parkingi P&R dla 134 samochodów. Każdy z węzłów przygotowany został, tak aby umożliwiał on kontynuowanie podróży komunikacją publiczną. Wszystkie węzły wyposażone są w wiaty przystankowe, zaplecze sanitarne, punkty dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring wizyjny, biletomaty, oświetlenie oraz stojaki dla rowerów z zadaszeniem. Zamontowano też 10 stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych oraz wybudowano pętle autobusowe na 59 miejsc.
W ramach projektu wybudowano oraz przebudowano elementy drogowe m.in. chodniki, ścieżki rowerowe, poprawiono oświetlenie. Zagospodarowano teren przylegający do węzłów m.in. zadbano o strefę zieleni poprzez zasadzenie około 100 drzew i 5,5 tysiąca krzewów.
Przystanki, oświetlenie uliczne, przejścia dla pieszych mają też na celu umożliwienie korzystania z komunikacji osobom niepełnosprawnym. Stąd wprowadzono systemy prowadzenia osób z niepełnosprawnościami w rejonach zatok, płytki z wybrzuszeniem typu „stop” na peronach zatok, krawężniki systemowe na zatokach, miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź”.
Pojawiły się też: porty USB do ładowania telefonów i urządzeń mobilnych na konstrukcji wsporczej wyświetlacza dynamicznej informacji pasażerskiej, punkty ładowania autobusów elektrycznych oraz oświetlenie wiat przystankowych zasilanych z paneli fotowoltaicznych.
- Wprowadzenie spójnego projektu dotyczącego wyglądu rozbudowywanych i nowo wybudowanych zespołów przystanków przesiadkowych oraz węzłów przesiadkowych zaowocowało nowoczesnym designem nawiązującym kolorystycznie do barw miasta. Wiaty przystankowe, parkingi P&R, K&R, B&R wyróżniają się estetyką wykonania, przy zachowaniu efektywnego wykorzystania przestrzeni - dodaje Justyna Góźdź z biura prasowego w Knacelarii Prezydenta Miasta Lublin.
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.