reklama
reklama

To już rok Dworca Lublin. Największe centrum komunikacyjne w regionie obchodzi urodziny

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Dominika Polonis

To już rok Dworca Lublin. Największe centrum komunikacyjne w regionie obchodzi urodziny - Zdjęcie główne

Dworzec Lublin | foto Dominika Polonis

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaMija rok od otwarcia Dworca Lublina. - Stworzyliśmy miejsce, które nie tylko spełnia podstawowe funkcje transportowe, ale także jest wizytówką naszego miasta - mówi dyrektor ZDiTM w Lublinie.
reklama

Dworzec Lublin został otwarty w styczniu 2024 roku. Ten centralny dworzec aglomeracji lubelskiej, w jednym miejscu integruje komunikację miejską, regionalną, krajową, międzynarodową i transport kolejowy. Znajduje się dzielnicy Za Cukrownią, pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową oraz Dworcową, w pobliżu dworca PKP Lublin Główny. Jego budowa trwała w latach 2021-2023. Zarządzaniem i eksploatacją dworca zajmuje się Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

- Rok temu Dworzec Lublin przywitał pierwszych pasażerów. Był to ważny, historyczny moment dla naszego miasta i całego regionu, ponieważ zyskaliśmy wyjątkową przestrzeń komunikacyjną. Od tamtej pory sukcesywnie zwiększamy jej funkcjonalność, by jak najlepiej odpowiadała na potrzeby mieszkanek i mieszkańców oraz wszystkich osób odwiedzających Lublin. W ciągu ostatnich 12 miesięcy udało nam się zrealizować zamierzone cele i sprawnie przeprowadzić proces uruchamiania nowego obiektu oraz przenosin przewoźników do lokalizacji w dzielnicy Za Cukrownią - mówi Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.

reklama

- Z poziomu zarządcy Dworca Lublin z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że stworzyliśmy miejsce, które nie tylko spełnia podstawowe funkcje transportowe, ale także jest wizytówką naszego miasta. Dziennie obiekt obsługuje 6 tys. podróżnych, co potwierdza, że miniony rok przyniósł wymierne efekty - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Aktualnie na dworcu działa ponad 85 przewoźników, a ich liczba ciągle rośnie. Wkrótce około 40 kolejnych będzie korzystać z nowoczesnego obiektu, świadcząc usługi dla mieszkańców i osób odwiedzających miasto. Z Dworca Lublin można dojechać do wielu miejscowości w Polsce, ale też za granicą (Bonn, Lyonu, Etretatu, Budapesztu, Marsyli, Pragi, Gdańska, Torunia, Wetliny, Ustrzyków Dolnych czy do Ukrainy). Dworzec oraz jego okolice obsługują 23 linie komunikacji miejskiej oraz dodatkowo linia nocna N3.

reklama

Miesięcznie obsługuje 250 tysięcy podróżnych, a przewoźnicy realizują z niego 850 kursów dziennie w ponad 70 kierunkach krajowych i międzynarodowych.  Każdego dnia z Dworca Lublin korzysta od 6 do 10 tysięcy pasażerów (średnio 8 tys.). Mogą skorzystać z poczekalni zlokalizowanej na pierwszym piętrze. Obsługę dworca pełnią kasy komunikacji miejskiej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Do dyspozycji podróżnych są punkty gastronomiczne, automaty z przekąskami, toalety, bagażownia, stacje ładowania urządzeń mobilnych oraz obszerny parking podziemny działający w systemie Park&Ride.

Poza tym Dworzec Lublin ma na swoim koncie nagrody Tylko w ubiegłym roku otrzymał: wyróżnienia w kategorii „bryła – obiekty publiczne” konkursu Property Design Awards 2024 oraz w kategorii duży obiekt użyteczności publicznej w konkursie architektoniczno-urbanistycznym „Lider Dostępności 2024”; statuetkę „Lodołamacza” w kategorii Przyjazna Przestrzeń za działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością oraz architektonicznego Oskara, czyli nagrodę World Architecture Festival Award 2024 w kategorii Transport.

reklama

Dworzec Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. m2 z garażem podziemnym typu Park&Ride dla 174 samochodów. W pobliżu obiektu zlokalizowane są perony dla autobusów i busów z efektownym szklanym zadaszeniem wspartym na filarach. W niedalekiej odległości od Dworca Lublin, wykonano obszerny parking ze 122 miejscami postojowymi dla autobusów i busów oczekujących na odjazd.

reklama

Co więcej dworzec oferuje też udogodnienia dla osób korzystających na co dzień z rowerów –72 miejsca postojowe na parkingach Bike&Ride oraz 1,3 km ścieżek rowerowych. Teren wokół Dworca Lublin wyposażono w niezwykle funkcjonalną i dekoracyjną infrastrukturę, która ma służyć podróżującym jako miejsce odpoczynku. Innowacyjnym rozwiązaniem jest użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowym oraz traktami spacerowymi. Przestrzeń wokół Dworca wypełnia zieleń. Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin.

- Obiekt wyróżnia zastosowanie wielu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. W celu zmniejszeniu zużycia energii wykorzystano pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Betonowa ściana z mapą Lublina znajdująca się od strony południowej ma kumulować ciepło w ciągu dnia, a wieczorem je oddawać. Zadaszenie wiat przystankowych nad kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopiono ogniwa fotowoltaiczne. Walor prośrodowiskowy ma też zastosowanie systemu wody szarej, który pozwala na wykorzystanie deszczówki do celów sanitarnych oraz utrzymania zieleni. Przewidziano także naturalne wietrzenie garażu podziemnego, czyli otwarcia w formie atrium wspierającego cyrkulację powietrza. W przestrzeniach, z których korzystają pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła. Kolejnym rozwiązaniem jest też zastosowanie antysmogowej kostki brukowej - informuje ZDiTM w Lublinie.

Budynek i teren wokół niego wraz z układem drogowym dostosowany jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na zewnątrz i wewnątrz są płytki naprowadzające. Przy kasach biletowych zamontowano pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących i słabosłyszących. W toalecie na parterze znajduje się komfortka. Na parkingu podziemnym oraz wzdłuż ul. Dworcowej i pl. Dworcowego wyznaczono miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Perony i przystanki komunikacji miejskiej wyposażono w wyświetlacze oraz komunikację dźwiękową.

Poza budynkiem Dworca, projekt unijny obejmował także budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o parking dla autobusów i busów oczekujących na odjazd z Dworca Lublin  wraz z budynkiem socjalno-technicznym dla obsługi Dworca, z częścią socjalną  przeznaczoną dla kierowców.

Budowa Dworca wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie kosztowała prawie 340 mln zł, z czego ponad 195 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy europejskich.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Lublin24.pl - Najszybszy portal w mieście Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama