reklama
reklama

Szybsze i tańsze samoloty? Naukowczyni z Politechniki Lubelskiej pracuje nad zmianami

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Politechnika Lubelska

Szybsze i tańsze samoloty? Naukowczyni z Politechniki Lubelskiej pracuje nad zmianami - Zdjęcie główne

Dr inż. Magdalena Zawada-Michałowska | foto Politechnika Lubelska

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z Lublina Czy samoloty można budować szybciej i taniej? Naukowczyni Politechniki Lubelskiej, uważa że tak i właśnie pracuje nad zmianami.
reklama

- Loty są drogie, bo drogie są same samoloty. Wszystko dlatego, że przy ich produkcji niezbędne jest wykorzystywanie części nie tylko bardzo precyzyjnych, ale i trwałych. A to stanowi ogromny problem, bo cienkie części wykonane z metalu często wyginają się lub odkształcają już po obróbce. Żeby przywrócić im odpowiedni kształt trzeba je ogrzewać lub sezonować, a to powoduje dodatkowe opóźnienia i koszty - przekonuje Iwona Czajkowska-Deneka, rzecznik prasowy Politechniki Lubelskiej.

Dr inż. Magdalena Zawada-Michałowska z Wydziału Mechanicznego znalazła sposób na rozwiązanie tego problemu. Kieruje ona nowym projektem badawczym, którego celem jest znalezienie takiej technologii frezowania, która zminimalizuje odkształcenia cienkościennych elementów wykonanych z aluminium, magnezu czy tytanu, których używa się w produkcji samolotów.

Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER XIV. Na ten cel przyznano ponad 1,5 mln zł. Pieniądze mają posłużyć do znalezienia sposobu optymalizacji procesu frezowania, który wyeliminuje dodatkowe procesy naprawcze.

- Nasze badania obejmują testy z różnymi ustawieniami i parametrami, aby znaleźć te, które pozwolą na produkcję elementów o jak najmniejszym odkształceniu. Jeśli projekt się uda, a oczywiście tak zakładamy, będzie można produkować bardziej precyzyjne części szybciej i taniej, co jest ważne dla przemysłu lotniczego - przyznaje naukowczyni.

W zespole badawczym znajduje się również ekspert z Politechniki Rzeszowskiej, który specjalizuje się w pomiarach naprężeń własnych w metalach. W zadaniu pomaga także firma produkująca części cienkościenne dla przemysłu lotniczego. Jej pracownicy nie tylko wspierają projekt, ale także biorą udział w podejmowaniu ważnych decyzji.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama