W trakcie ostatniej sesji Rady Miasta Lublin (28-29 stycznia) z inicjatywy Krzysztofa Żuka - prezydenta Lublina, uchwalono zwolnienia z opłaty oraz przedłużenia terminu na wniesienie opłat z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych należnych w 2021 roku. Takie rozwiązania mają pomóc przedsiębiorcom z branży gastronomii, która jest jedną z najbardziej poszkodowanych branż z powodu pandemii koronawirusa.
W związku z tym Krzysztof Jakubowski - prezes Fundacji Wolności skierował petycję do prezydenta miasta. Zaznaczono w niej, że Uchwała znosi obowiązek uiszczenia pierwszej z trzech rat opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w miejscu sprzedaży. Dalej podkreśla, że powoduje to zmniejszenie budżetu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2021. Dodał, że choć w uzasadnieniu do projektu uchwały nie wskazano choćby przybliżonej kwoty, można wnioskować, że będzie to co najmniej kilkaset tysięcy złotych.
- Wpływy z tej opłaty są o tyle istotne, że mogą być wydatkowanie jedynie na finansowanie działań w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Spadek wpływów odbije się na realizacji programu. Jednocześnie Rada Miasta uchwaliła, że od br. wynagrodzenia członków komisji będą wyższe i będą wynosić 280 zł dla każdej osoby za udział w posiedzeniu - czytamy w petycji.
Dlatego aktywista wnosi o zmniejszenie liczby członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lublinie. Takie komisje działają w każdjej gminie, a do ich zadań należy np. opiniowanie wniosków o zezwolenie na sprzedaż alkoholu, kontrolowanie punktów sprzedaży alkoholu oraz rozpatrywanie spraw dotyczących przymusowego leczenia uzależnionych osób. Jakubowski podkreślł, że zmniejszenie liczebności komisji przyczyni się do wprowadzenia oszczędności i poprawy efektywności działania komisji. Wyjaśnił, że obecnie liczy ona 26 osób, a liczebność Komisji i poszczególnych zespołów jest zdecydowanie nadmierna w stosunku do zakresu wykonywanych zadań.
- I tak np. zespół opiniujący zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na posiedzeniu w dniu 17 czerwca 2020 r., w liczbie 15 osób, rozpatrywał 6 wniosków przedsiębiorców (0,4 wniosku na jednego członka). Zespół ds. kontroli (liczący 13 osób) w lutym 2020 r. (jeszcze przed pandemią) przeprowadził 5 kontroli punktów sprzedaży alkoholu (0,4 kontroli miesięcznie na jednego członka) - wylicza prezes w petycji.
Na koniec poinformował jeszcze, że wobec spodziewanego spadku budżetu Programu, zasadnym jest zmniejszenie liczebności komisji. - Przypomnę, że w miastach liczących pow. 100 tys. mieszkańców w skład komisji wchodzi śr. 12 osób, tj. ponad dwa razy mniej niż w Lublinie - podsumowuje Jakubowski.
Zgodnie z przepisami, prezydent ma trzy miesiące na odpowiedź.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.