Rada Miasta Lublin w trakcie ostatniej (16 listopada) sesji głosowała nad uchwałą dotyczącą strefy płatnego parkowania na drogach publicznych oraz wysokości opłat za postój i sposobu ich pobierania.
Zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r., zaproponowano wprowadzenie w uchwale podniesienie wysokości opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój w strefie płatnego parkowania w stosunku do stawki aktualnie obowiązującej za przekroczenie opłaconego czasu postoju z 50,00 zł na 100,00 zł oraz za nieuiszczenie opłaty za postój ze 100,00 zł na 200,00 zł. Przepisy ustawy o drogach publicznych umożliwiają ustalenie stawki opłaty dodatkowej w maksymalnej wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia.
Zgodnie z uzasadnieniem uchwały zaproponowano też inne określone zmiany.
Pierwszą z nich jest wprowadzenie zerowej stawki opłat dla krwiodawców na czas donacji krwi.
- Siedziba Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie usytuowana jest w centrum miasta, na obszarze strefy płatnego parkowania, a zerowa stawka opłat zwiększy zainteresowanie potencjalnych dawców krwi będącej cennym, deficytowym lekiem o stale rosnącym zapotrzebowaniu. Powyższy zapis ma na celu uhonorowanie dawców krwi - czytamy w uzasadnieniu.
Drugą jest włączenie do podstrefy C podstrefy D w związku z identycznymi stawkami opłat w obydwu podstrefach.
Trzecią zmianę stanowi wdrożenie systemu skanowania tablic rejestracyjnych – e-kontrola.
- Podczas skanowania tablic rejestracyjnych dane pojazdu są przesyłane do systemu, który automatycznie sprawdza czy została wniesiona opłata za postój w SPP. W przypadku braku opłaty, kierowca otrzyma wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej za pośrednictwem operatora pocztowego - czytamy w uzasadnieniu.
Kolejną zmianą jest wprowadzenie jako warunek otrzymania abonamentu typu M dla mieszkańca oraz abonamentu dla pojazdu z napędem hybrydowym - konieczność potwierdzenia umowy cywilnoprawnej notarialnie w związku z dużą ilością umów tworzonych na potrzeby spełnienia warunków wydania abonamentu.
Piąta zmiana to wprowadzenie ograniczenia ilości wydawanych abonamentów dla pojazdu z napędem hybrydowym – wprowadza się zapis: na jeden pojazd dla danej osoby - ujednolicenie t.j w przypadku abonamentów typu M dla mieszkańca SPP oraz typu N dla osoby niepełnosprawnej.
Do tego przewidziano dodatkowe uprawnienie przy wydawaniu abonamentu typu N dla osoby niepełnosprawnej, czyli możliwość przedstawienia umowy leasingu, umowy kredytowej zawartej z bankiem, umowy użyczenia pojazdu zawartej z pracodawcą dla pojazdu niestanowiącego własności wnioskodawcy. - Powyższy zapis ma na celu umożliwienie wydania abonamentu osobie niepełnosprawnej aktywnej zawodowo - czytamy w uzasadnieniu.
- Czy od stycznia przyszłego roku obsługę tej strefy ma całkowicie przejąć MPK? - pytał Piotr Breś (klub radnych Prawa i Sprawiedliwości).
- Odnoszę wrażenie, że w sprawie strefy płatnego parkowania w Lublinie, od dłuższego czasu tak troszeczkę błądzimy we mgle i zjadamy własny ogon. Szczerze mówiąc nie rozumiem wielu rozwiązań, które się pojawiają i nie rozumiem też rozwiązań, które powinny się pojawić, a nie pojawiają się. Na przykład odnoszę wrażenie, że w tym projekcie uchwały mówimy głównie o zwiększeniu systemu karalności z tytułu przekroczenia czasu użytkowania tej strefy względem spóźnienia się z opłatą - stwierdził Marcin Nowak (niezrzeszony). - Czy poza rozwiązaniami, które mają na celu w tym momencie wydrenowanie troszeczkę tych spóźnialskich osób, które z jakiś przyczyn nie zdążyły uiścić dodatkowej opłaty, są jeszcze jakieś inne konstruktywne pomysły na tę zmianę?
- Bynajmniej nie pochwalam parkowania w strefie bez biletu. Natomiast uważam te stawki za zbyt wygórowane, tak samo jak stawkę 100 zł za to, że ktoś nie przedłuży o 5, 10 czy 15 minut biletu, bo np. nie może. A dążymy tutaj do systemu, który będzie powodował skanowanie tablic, więc takich przypadków może być dużo, nawet niezawinionych - zaznaczał Tomasz Pitucha (PiS).
- Z reguły zawsze byłam przeciwko strefom płatnego parkowania, ponieważ uważam, że mieszkańcy są już i tak obłożeni podatkami z każdej strony. Ulice należą do mieszkańców, chodniki należą do mieszkańców i mieszkańcy powinni wypowiedzieć się, czy chcą mieć strefy parkowania na osiedlach - mówiła Małgorzata Suchanowska (PiS), przyznając jednocześnie, że strefa płatnego parkowania może być w centrum - ze względu na np. deptak.
Artur Szymczyk - zastępca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju podkreślił, że opłaty za parkowanie nie są podnoszone, pozostają te sany stawki jak dotychczas, a podnoszona jest opłata sankcyjna (opłata dodatkowa), jeżeli ktoś nie przestrzega zasad strefy płatnego parkowania.
- Jeżeli chodzi o skanowanie, to też nie jest tak, że skanaowany jest pojazd jeden raz i od razu naliczana jest opłata. Skanowanie jest robione dwukrotnie i w międzyczasie jest czas na wniesienie opłaty - wyjaśniał Artur Szymczyk.
Co do przejęcia strefy przez MPK, zastępca prezydenta powiedział, że Miasto jest w trakcie procedury przekazania zarządzania strefą spółce MPK.
W efekcie proponowane zmiany zostały przyjęte 17 głosami "za" (radni klubu Żuka) i 12 głosami "przeciw" (radni klubu PiS i niezrzeszony radny Nowak).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.