reklama
reklama

Lublin: Rośnie Dworzec Metropolitalny. Co dzieje się na budowie? [GALERIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaW Lublinie trwa cały czas budowa Dworca Metropolitalnego. Ma on obsługiwać różne formy transportu publicznego.
reklama

Lublin czeka na to od lat

 
W Lublinie od 2020 roku trwa budowa Dworca Metropolitalnego, czyli centralny dworzec aglomeracji lubelskiej, obsługujący różne rodzaje transportu publicznego. Powstaje on w dzielnicy Za Cukrownią, pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową oraz Dworcową i w pobliżu dworca PKP Lublin Główny. W ramach budowy zmienią się też okolice i sąsiednie ulice powstającego dworca.
 
Z początkiem przyszłego tygodnia kierowcy pojadą nowo wybudowanymi odcinkami ulic w rejonie Targów Lublin. Jest t pierwsze zrealizowane w całości zadanie w ramach trwającej budowy dworca oraz modernizacji układu drogowego w tej części miasta. Zakończone prace drogowe oraz uzyskane pozwolenie na użytkowanie umożliwiają wprowadzenie stałej organizacji ruchu. Zmiany wejdą w życie w poniedziałek (19 września) o godz. 10.00. Wtedy będą udostępnione do ruchu rondo przy Targach Lublin oraz drogi dojazdowe do ul. Dworcowej od strony ul. Lubelskiego Lipca '80 wraz z wiaduktem i od strony al. Piłsudskiego, łącznie z przyległymi ciągami pieszo-rowerowymi. 
 
- Realizowana budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego to jeden z największych i najważniejszych projektów Miasta współfinansowanych ze środków europejskich w tej perspektywie unijnej. Powstaje w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Ten kluczowy dla Miasta i całego regionu projekt, poza budową nowoczesnego Dworca Metropolitalnego, obejmuje również modernizację pobliskich ulic. Już niebawem w rejonie dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, a w 2023 r. skorzystamy z całkiem nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od lat. Bardzo się cieszę, że oddajemy kierowcom już część nowej infrastruktury drogowej. Wybudowany zjazd z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz łącznik ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego pozwoli upłynnić ruch i usprawni przemieszczanie się w tej części miasta - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
 
W ramach inwestycji ul. Dworcową przedłużono do ronda przy Targach Lublin. Dodatkowo, wybudowano jednokierunkowy zjazd z ul. Lubelskiego Lipca '80 do wspomnianego ronda oraz drogę dwukierunkową wiodącą od ronda do al. Piłsudskiego (z możliwością skrętu w prawo w al. Piłsudskiego). Dzięki temu ma być odciążone rondo Sportowców, a dojazd do dworca i w stronę centrum Lublina zostanie upłynniony. Wykonawca miał za zadanie również budowę kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, wykonanie oświetlenia ulicznego, sieci wodociągowej oraz sieci elektroenergetycznych. Dodatkowo drogowcy przebudowali trakcję trolejbusową i sieć gazową. Prace trwały 16 miesięcy, a ich koszt wyniósł ponad 13,5 mln zł.
 

Jak będzie wyglądał dworzec?

Głównym komponentem projektu jest budynek dworca składający się z jednej kondygnacji podziemnej, na której jest parking P+R dla 174 samochodów, dwóch naziemnych kondygnacji użytkowych dla obsługi podróżnych, na których znajdują się m.in. poczekalnie, kasy, toalety oraz kondygnacji technicznej i dachu częściowo użytkowego. Poza tym, wokół dworca powstanie również zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Zakres prac budowlanych obejmuje przebudowę ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma plac Dworcowy, który stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Z kolei dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2. Do tego,  umowa zakłada instalację i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, w szczególności wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. Zakres całej inwestycji obejmuje również przebudowę oświetlenia drogowego, trakcji trolejbusowej oraz kanalizacji deszczowej. 

reklama

W samym budynku dworca zakończono już prace przy budowie konstrukcji betonowych i stalowych. Na części nieużytkowej dachu wykonano izolację z membrany z warstwą styropianu oraz instalację odwadniającą, a w części użytkowej trwa wykonywanie szalunków i zbrojenia płyty.
 
- Zamontowano również 11 z 30 donic do sadzenia drzew na dachu. W garażach podziemnych trwa montaż instalacji wewnętrznych, drzwi, realizowane są prace wykończeniowe ścian, wykonano posadzki oraz 80% izolacji stropu, a w budynku kładzione są instalacje wewnętrzne oraz wykonywane konstrukcje pod fasady aluminiowe. Zamontowano pompy ciepła oraz trwa montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu peronów. Stan zaawansowania tych prac to 60%. Na podobnym poziomie zrealizowane są prace przy budowie dróg manewrowych i stanowisk odjazdowych. Wykończono 18 z 43 stanowisk oraz wykonano ponad połowę dróg manewrowych do warstwy wiążącej - informuje Justyna Góźdź z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.
 

Zmienią się ulice i okolice

 
Z kolei w przypadku robót drogowych, ich zaawansowanie jest różne w zależności od ulicy. Przy ul. 1 Maja trwają roboty brukarskie oraz wykończeniowe, których zaawansowanie wynosi ok. 85%. Na ul. Młyńskiej pozostało położenie warstwy ścieralnej nawierzchni oraz budowa ścieżki rowerowej. Na ul. Pocztowej wykonano 95% robót. Przy ul. Dworcowej pozostały prace dotyczące uzbrojenia podziemnego, ul. Gazowej - położenie warstwy ścieralnej oraz budowa części chodnika. Ustawiono tam wszystkie słupy do trakcji trolejbusowej oraz zamontowano ponad połowę torów jezdnych. Na słupach trakcyjnych i słupach oświetleniowych są montowane oprawy oświetleniowe, których odpalenie planowane jest na pierwszą połowę października. Na łączniku ulic Młyńskiej i Gazowej położono warstwę wiążącą i pozostało ułożenie ścieralnej. Z kolei na placu Dworcowym rozpoczęto prace przy układaniu podbudowy oraz wykonano uzbrojenia podziemne. Zakończyły się roboty na ul. Krochmalnej wraz z parkingami. Powstał również budynek socjalno-techniczny. Aktualnie Miasto czeka na dostawę rozdzielnic do stacji TRAFO i pozostały do wykonania drobne prace instalacyjne.
 
 
Poza tym, na drugą połowę września planowane jest układanie asfaltu na rondzie Sportowców oraz ul. Gazowej, Młyńskiej, Krochmalnej i Stadionowej, co będzie wiązało się z utrudnieniami w dojeździe do dworca. Ruch zostanie skierowany wiaduktem z ul. Lubelskiego Lipca '80.

Koszty

 
Na budowie aktualnie pracuje około 250 drogowców i około 80 jednostek sprzętowych. Wartość wykonanych do tej pory prac wynosi ponad 170 mln zł, a zaawansowanie robót na całej inwestycji sięga około 60%.
 
Na całą inwestycję Miasto otrzymało dofinansowanie. Aktualna całkowita wartość umowy zawartej z Województwem Lubelskim to ponad 316 mln zł, z czego 178,5 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Termin zakończenia robót budowlanych upływa 28 lutego 2023 r.
 
 

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama