reklama
reklama

Lublin: Nowy dworzec będzie droższy. Wykonawca chce więcej pieniędzy

Opublikowano:
Autor:

Lublin: Nowy dworzec będzie droższy. Wykonawca chce więcej pieniędzy - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaWzrosną koszty budowy nowego dworca w Lublinie. Wykonawca wezwał Miasto do waloryzacji wynagrodzenia. Chodzi o 49 mln zł.
reklama

Na sesję (25 maja) Rady Miasta Lublin trafi projekt autopoprawki do budżetu miasta i wieloletniej prognozy finansowej. Ma to związek z budową Dworca Metropolitalnego. W wyniku skierowanego przez wykonawcę, czyli firmę Budimez wezwania do waloryzacji wynagrodzenia określonego w umowie poprzetargowej i wskutek mediacji toczących się przed Prokuratorią Generalną, Lublin jest zmuszony do uwzględnienia roszczeń wykonawcy w wysokości 49 mln zł netto.

- W lipcu 2022 roku Budimex wystąpił do Miasta Lublin z roszczeniem zwiększenia wynagrodzenia poprzez waloryzację stawek w ramach podpisanej wskutek przetargu umowy na budowę Dworca Metropolitalnego i okolicznych ulic wskazując na znaczący wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz kosztów pracy. Stanęliśmy wówczas przed decyzją: wybrać drogę sądową i ryzykować zatrzymanie realizacji tej ważnej dla całego regionu inwestycji, dofinansowanej ze środków europejskich, czy próbować mediacji przed Prokuratorią Generalną, czyli rozwiązania, po które sięgają inne samorządy, czy też takie podmioty, jak GDDKiA. Ponieważ orzecznictwo sądowe w podobnych sprawach skłaniało się do uznawania roszczeń wykonawcy, a Miasto na czas trwania sprawy musiałoby zamrozić środki na poczet potencjalnie uznanych w przyszłości roszczeń, zdecydowaliśmy się na mediacje przed niezależną instytucją zewnętrzną – Prokuratorią Generalną. Szczególnie w obecnej sytuacji gospodarczej tego typu działania są rzeczą powszechną, a mediacje przy udziale służb zewnętrznych zapewniają obiektywną oceną przedstawianych przez strony argumentów. W naszej ocenie, zawarcie ugody przed mediatorem chroni interes Miasta oraz gwarantuje szybsze zakończenie sporu. Zabezpieczenie środków w budżecie miasta, o które będziemy wnioskować na najbliższej sesji, jest niezbędne do zawarcia ugody ze spółką Budimex, a to pozwoli na zakończenie inwestycji - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.

Ratusz podkreśla, że gwałtowny wzrost cen materiałów i kosztów realizacji inwestycji budowlanych, szczególnie kontraktowanych w latach 2019-2021 lub wcześniejszych, to jeden z większych problemów całej branży budowlanej. Dodaje też, że kwestia deficytowych kontraktów to nie tylko negatywne skutki dla wykonawcy, ale także dla zamawiających, które muszą szukać dodatkowych źródeł finansowania zwiększających się kosztów realizacji inwestycji, by uniknąć utraty dofinansowania zewnętrznego, czy znacznego wydłuż̇enia czasu wykonania projektu.

reklama

CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Nowy dworzec z nowym terminem zakończenia. Ma być gotowy kilka miesięcy później

- Brak surowców i wzrost cen w branży budowlanej był odczuwalny już w okresie pandemii COVID-19. Sytuację tę pogłębiła wojna w Ukrainie, która doprowadziła dodatkowo do braków kadrowych i sprzętowych, wzrostu cen paliw i energii elektrycznej, a także do wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów oraz trudności w transporcie i dostępie do sprzętu. Ukraina była ważnym producentem stali, jednego z podstawowych materiałów w branży. Od zawarcia umowy wzrost cen materiału w sierpniu 2021 r. przekracza 60%, a w maju 2022 r. wynosił już ponad 100%. Tymczasem stal stanowi kluczowy materiał budulcowy dla lubelskiego Dworca Metropolitalnego, to na niej w głównej mierze opiera się konstrukcja obiektu. Według pierwotnego kosztorysu elementy stalowe miały pochłonąć niemal 44 mln zł netto, co stanowiło prawie 1/3 wartości kontraktu - wyjaśnia Katarzyna Duma, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Lublin.

Umowa zawarta ze spółką Budimex w grudniu 2020 r. nie przewidywała waloryzowania wynagrodzenia wykonawcy z uwagi na nadzwyczajny wzrost cen materiałów i innych kosztów niezbędnych do realizacji umowy (nie było takiego obowiązku wynikającego z przepisów „starej” ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych – obowiązującej w czasie prowadzenia postępowania przetargowego na budowę Dworca Metropolitalnego). Teraz w wyniku zmian w przepisach będących pokłosiemsytuacji gospodarczej i inflacji, wprowadzona została w ustawie Prawo zamówień publicznych obligatoryjna waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy. W ten sposób pojawił się obowiązek umieszczenia w umowie postanowień dotyczących zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Zadaniem waloryzacji umownej jest zatem urealnienie wynagrodzenia wykonawcy w sytuacji zmian ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją kontraktu publicznego. - Niestety ustawodawca tworząc nowe regulacje, mające na celu przede wszystkim ochronę wykonawców, nie przewidział rekompensat dla Zamawiających, tj. m.in. jednostek samorządu terytorialnego, z tytułu wzrostu kosztów realizacji inwestycji - dodaje Katarzyna Duma.

W przypadku umowy na wykonanie Dworca Metropolitalnego, wobec roszczeń waloryzacyjnych wykonawcy i braku umożliwiających to zapisów w umowie poprzetargowej, Miasto skierowało sprawę do mediacji przez niezależnym podmiotem.

- Stanowiska Prokuratorii Generalnej, Urzędu Zamówień Publicznych, a także obowiązujące obecnie przepisy kodeksu cywilnego wskazały, że jesteśmy zmuszeni uwzględnić roszczenie wykonawcy. W ramach mediacji przy Prokuratorii Generalnej strony uzgodniły wysokość ostatecznej rekompensaty dla Wykonawcy bazując na wskaźnikach GUS i uwzględniając proporcje użytych materiałów, a następnie na tej podstawie wypracowując obiektywne rozwiązanie sporu. Takie wyjście z sytuacji jest dla Miasta korzystniejsze biorąc pod uwagę przyjęte wskaźniki bazowe do waloryzacji oraz podział ryzyka pomiędzy stronami kontraktu. Zawarta ugoda będzie posiadała walor prawomocnego wyroku sądowego w przypadku zatwierdzenia jej przez sąd powszechny w drodze postanowienia na posiedzeniu niejawnym - mówi mecenas Zbigniew Dubiel, koordynator Biura Obsługi Prawnej Urzędu Miasta Lublin.

Dotychczas w Sądzie Polubownym Prokuratorii Generalnej zawarto ok. 150 ugód pomiędzy podmiotami z sektorami publicznego w zakresie roszczenia wykonawcy o zwiększenie wynagrodzenia z tytułu znaczącego wzrostu materiałów i cen w trakcie realizacji inwestycji. Z tej formy korzysta w powyższym zakresie m.in. jeden z największych zamawiających – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach dróg krajowych.

Umowa z firmą Budimex swoim zakresem obejmuje budowę budynku dworca wraz z placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, przebudowę pl. Dworcowego oraz przebudowę sąsiadujących dróg – ul. Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej, a także ronda Sportowców. Jej aktualna wartość wraz z aneksami to ponad 252 mln zł. Budowa Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie, to część projektu. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama