- Pomimo zahamowania turystyki grupowej, zagranicznej i biznesowej, w zeszłym roku w ramach podróżowania po Polsce wielu turystów i odwiedzających wybrało Lublin. Co więcej, decydowali się oni na dłuższe pobyty niż w roku 2019. Wiarygodne i szczegółowe dane o ruchu turystycznym pozwalają w skuteczniejszy sposób planować działania promocyjne i kształtować atrakcyjną ofertę turystyczną - mówi Marcin Kęćko, dyrektor Biura Rozwoju Turystyki w Urzędzie Miasta Lublin.
Z danych wynika, że ruch turystyczny w Lublinie w 2020 roku zmalał o 32% w porównaniu do roku 2019 zarówno w grupie turystów, czyli osób, które spędzają w Lublinie przynajmniej jeden nocleg, jak i w grupie odwiedzających, którzy Lublin zwiedzają, ale w nim nie nocują. Liczba turystów zmalała z poziomu 502 tys. do 340 tys., a odwiedzających z 159 tys. do 107 tys. osób. Spadki odnotowano w miesiącach, w których przez obostrzenia podróżowanie było praktycznie niemożliwe lub znacznie utrudnione: od marca do maja i od października do grudnia. W lecie, gdy hotele znów mogły przyjmować gości, a restauracje i atrakcje turystyczne pozostawały otwarte, liczba turystów i odwiedzających dla lat 2019 i 2020 była na podobnym poziomie: 60 tys. w lipcu i 70 tys. w sierpniu i wrześniu.
Oprócz tego, zmieniły się preferencje co do długości pobytu. Przed dwoma laty więcej było pobytów dwudniowych, a w zeszłym roku najwięcej osób zatrzymywało się w Lublinie na 3-5 dni. Najczęściej przyjeżdżali goście z pozostałych części województwa lubelskiego (160 tys. osób) i z Mazowsza (90 tys. osób). Poza nimi, miasto odwiedzali mieszkańcy województw ościennych: świętokrzyskiego, podlaskiego i podkarpackiego (ok. 20 tys. osób), łódzkiego (15 tys. osób) oraz Polski południowej: małopolskiego, śląskiego i dolnośląskiego (ok. 10 tys. osób).
Miasto Lublin realizuje projekt zbierania danych dotyczących ruchu turystycznego za pomocą nowoczesnych technologii wykorzystujących zbiory big data firmy Selectivv – jednego z liderów badań i analiz w oparciu o dane ze smartfonów i tabletów.
- Wykorzystywany zbiór big data tworzą dane z urządzeń mobilnych niemal wszystkich użytkowników Internetu w kraju – w tym dane lokalizacyjne, również historyczne. Dotychczasowe badania ruchu turystycznego w Lublinie były realizowane za pomocą ankiet wśród przedstawicieli branży i wywiadów bezpośrednich na dobranej kwotowo próbie 500 turystów i odwiedzających Lublin - wyjaśnia Izolda Boguta z biura prasowego w Kacelarii Prezydenta Miasta Lublin.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.