Budynek dworca
Trzykondygnacyjny budynek dworca będzie miał częściowo użytkowy dach. Zadaszenie wykonane jest w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi. Wejście na dach, znajdujący się na wysokości około 12 m nad poziomem terenu, jest zapewnione za pomocą dwóch klatek schodowych oraz wind, co umożliwi również dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Na użytkowym dachu o powierzchni około 6,7 tys mkw znajdują się obszary zielone oraz wydzielona barierkami strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi. Tam jest też plac zabaw z parkiem linowym o długości około 18 m i wysokości 3 m oraz specjalną nawierzchnią zapewniającą bezpieczną zabawę. Dodatkowo strefa ta zostanie wyposażona w 13 stolików z 4 krzesłami każdy oraz 8 hamaków zapewniających możliwość wypoczynku. Użytkowy dac i zadaszenie nad stanowiskami dla autobusów wsparte są na olbrzymich wolnostojących charakterystycznych filarach. Mają one formę wysokich ażurowych kielichów. Te przestrzenne konstrukcje z rur stalowych z jednej strony stanowią architektoniczny wyróżnik i ozdobę budynku, nawiązując swoim stylem do formy ludowych wycinanek, a z drugiej spełniają funkcję użytkową, skrywając piony kanalizacji deszczowej. Na słupach montowane będzie również oświetlenie. W najbliższym czasie przeprowadzone zostaną jego próby, żeby wybrać najbardziej funkcjonalną i efektowną formę iluminacji budynku.
Układ drogowy
Na ukończeniu są już inwestycje drogowe. W poniedziałek (24 lipca) zmieniła się organizacja ruchu w zakresie postoju końcowego autobusów. Dotychczas pojazdy komunikacji miejskiej stawały na ul. Młyńskiej, a po zmianie na łączniku w zatoce autobusowej. Przystanki pozostały bez zmian. W tym czasie drogowcy wykonają oznakowanie poziome na ul. Młyńskiej. Finalizowane są też nasadzenia zieleni w pasie drogowym łącznika pomiędzy ul. Gazową a ul. Młyńską. Do tego wykonawca będzie montował trakcję trolejbusową pod zadaszeniem dworca. Jeśli prace w tym zakresie przebiegną pomyślnie, to z końcem wakacji powinny rozpocząć się odbiory branży drogowej, czyli zmodernizowanych ulic.
Ul. Pocztowa przeszła pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przeszła też ul. Młyńska od ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstała tam ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie.
- Ponadto, by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego, cofnięto w stronę torów pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstał przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstał zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów. Z kolei Plac Dworcowy, po całkowitym usunięciu ruchu kołowego, stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP powstały zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także przewidziano postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem pl. Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawiły się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe - informuje Justyna Góźdź z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.
Całkowita wartość budowy to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 235 mln zł. Na rozliczenie projektu w zakresie rzeczowym jest czas do 31 października, a finansowym do końca grudnia.
Dworzec Lublin w liczbach
- trzykondygnacyjny budynek,
- parking podziemny dla 174 samochodów,
- 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
- 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
- 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
- 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride,
- 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,
- 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,
- około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,
- 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej,
- nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.