Protest "przewoźników" rozpoczął się 4 maja, a jego zakończenie planowane jest w dniu 3 czerwca br. Odbywa się na drodze krajowej nr 12 w miejscowości Okopy w powiecie chełmskim.
- Droga w tym miejscu jest zablokowana. Ruch dla samochodów osobowych odbywa się drogami lokalnymi. Protestujący przepuszczają autokary z ludźmi, transport z żywnością, zwierzętami, paliwem oraz z pomocą humanitarną. Pozostałe samochody ciężarowe przepuszczane są co godzinę. Nie odnotowaliśmy do tej pory żadnych incydentów, który mogłyby powodować zagrożenie dla mieszkańców czy protestujących - informuje nadkomisarz Andrzej Fijołek, rzecznik prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie.
W sobotę (6 maja) odbyła się konferencja prasowa Lecha Sprawki - wojewody lubelskiego, który mówił m.in. o proteście. Wcześniej wojewoda spotkał się dwukrotnie z protetsującymi.
- Na pierwszym spotkaniu z przewoźnikami apelowałem do organizatorów protestu, aby przewidzieli taką organizację protestu, aby nie blokowali przejścia granicznego w Dorohusku, dlatego, że jest ono największym i o największej przepustowości przejściem towarowym na odcinku granicy polsko-ukraińskiej. Każde utrudnienie w funkcjonowaniu tego przejścia w sposób negatywny odbija się na wymianie towarowej, a w przypadku Ukrainy, która toczy wojnę z Rosją, jest to szczególnie istotne, związane z udzielaniem pomocy humanitarnej oraz innym wsparciem niezbędnym w okresie prowadzenia wojny - mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Wśród postulatów protestujących jest m.in. potrzeba pilnego spotkania z ministrem infrastruktury.
- Jestem w stałym kontakcie zarówno z komitetem protestacyjnym, jak i z ministrem infrastruktury i ze stroną ukraińską. Pracujemy nad ustosunkowaniem się do tych postulatów i na początku przyszłego tygodnia dojdzie do spotkania, podczas którego pierwsze uszczegółowienie stanowiska co do możliwości częściowej czy całkowitej realizacji postulatów przekażemy protestującym - zapowiedział wojewoda.
Postulaty protestujących przewoźników
1. Przywrócenie obowiązku posiadania zezwoleń na przewozy towarowe na granicy polsko-ukraińskiej.
2. Zakaz rejestrowania w Polsce firm przewozowych ukraińskich przewoźników
3. Wprowadzenie wymogu posiadania na terenie Polski licencji przez przewoźników ukraińskich, wydawanych przez stronę ukraińską
4. Likwidacja procederu wymuszenia opłat w sytuacjach przewozów towarów przez polskich przewoźników pojazdami poniżej normy EURO4
5. Uporządkowanie po stronie ukraińskiej przestrzegania prawa w stosunku do polskich przewoźników w zakresie procedur karania mandatami
6. Prośba o potwierdzenie przez stronę ukraińską interpretacji, że ładunki przewożone przez polskich przewoźników z innych krajów Unii Europejskiej do Ukrainy z tranzytowaniem przez obszar Polski, nie wymagają dodatkowych zezwoleń i mogą się odbywać na podstawie umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego do krajów z 22 czerwca 2022 r.
7. Przyspieszenie objęcia wszystkich przewozów towarowych systemem SENT lub e-TOLL
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.