Sześciu chętnych do budowy
Nowoczesny Dworzec Metropolitalny skupi komunikację kolejową i autobusową w jednej części miasta. Wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy. W ramach inwestycji nowy wygląd otrzyma plac Dworcowy. Modernizacje przejdą pobliskie ulice. Dzisiaj otwarto oferty na realizację tej inwestycji. Sześciu wykonawców jest zainteresowanych zdobyciem kontraktu. Najniższa oferta to ok. 231 mln zł, a najwyższa - ponad 288 mln zł, przy czym Zarząd Dróg i Mostów przeznaczył na budowę ok. 226,5 mln zł.
Dla władz miasta jest to kluczowa inwestycji, która wpisuje się w metropolitalny charakter Lublina. Ratusz jest w trakcie trzech postępowań przetargowych, czwarte zostanie ogłoszone jeszcze w tym roku. Łączny koszt inwestycji to około 300 mln zł, z czego prawie 174 mln zł to dofinansowanie unijne. Całkowitą przebudowę przejdzie układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego Dworca Metropolitalnego.
- Dzięki inwestycji wszyscy użytkownicy ruchu, w tym pojazdy komunikacji miejskiej, zamiejskiej, ale przede wszystkim mieszkańcy, w prosty sposób dojadą do dworca. Mam nadzieję, że jeszcze w 2022 roku skorzystamy z zupełnie nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od dawna - mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Kompleksowy projekt „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego” zakłada budowę wielofunkcyjnego obiektu integrującego transport zbiorowy zamiejski z komunikacją miejską. W ramach projektu wykonane zostaną również modernizacje ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej, budowa nowego przebiegu ul. Gazowej, budowa miejsc postojowych dla autobusów zamiejskich przy ul. Krochmalnej, budowa nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowa łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Z kolei rondo Sportowców będzie rondem turbinowym. W ramach całej inwestycji zostanie przebudowane oświetlenie drogowe, trakcja trolejbusowa, kanalizacja deszczowa, wybudowane zostaną także kanały technologiczne. Termin zakończenia całego projektu zaplanowany jest na koniec lipca 2022 r.
CZYTAJ TAKŻE: Projekt lubelskiego Dworca Metropolitarnego nagrodzony
Sąsiednie ulice przejdą modernizację
Zmieni sie też plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu kołowego będzie deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Zaplanowano tu też postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem Placu Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe.
Z kolei ul. Pocztowa przejdzie pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowana zostanie również ul. Młyńską od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) i dodatkowy prawoskręt przy rondzie. Żeby zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego cofnięty w stronę torów będzie pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstanie przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstanie zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów.
Ulica Dworcowa będzie przedłużona do ronda przy Targach Lublin (przeznaczone do przebudowy). Dla usprawnienia ruchu zostanie wybudowany jednokierunkowy zjazd z ul. Lubelskiego Lipca '80 do wspomnianego ronda oraz droga wiodąca od ronda do al. Piłsudskiego (dwukierunkowa z możliwością skrętu w prawo w al. Piłsudskiego). W ten sposób zostanie odciążone rondo Sportowców, a dojazd do Dworca i w stronę centrum Lublina upłynniony.
Po przebudowie na ul. Krochmalnej zachowane będą pasy rowerowe. Po obu stronach drogi, w miejscu gdzie pozwala na to szerokość pasa drogowego, oddzielono projektowane chodniki od jezdni pasem zieleni, tak aby istniejące słupy trakcyjne nie kolidowały z chodnikiem. Przy ul. Krochmalnej powstaną też dwie dodatkowe drogi z ponad 120 miejscami postojowymi dla busów i autobusów.
Komunikacja miejska i zamiejska
Obok nowego dworca zostanie zbudowana pętla komunikacji miejskiej, która zastąpi obecnie istniejące przystanki komunikacji miejskiej na Placu Dworcowym i ul. Gazowej. Znacznej przebudowie ulegnie sieć trolejbusowa, bo budowa pętli komunikacji miejskiej będzie wiązała się ze zmianą sposobu obsługi tego rejonu przez autobusy i trolejbusy. Na pętli przewidziano dwa przystanki dla linii miejskich – jeden dla linii jadących w kierunku północnym i wschodnim Lublina, a drugi w kierunku zachodnim miasta. Oba będą wyposażone w wyświetlacze informacji pasażerskiej oraz zadaszenia. Dojazd do nowej pętli poprowadzony będzie ul. Gazową i Młyńską, na których przewidziano budowę sieci trolejbusowej. W ramach budowy Dworca Metropolitalnego zostaną też zainstalowane dwie ładowarki autobusów elektrycznych w rejonie ul. Gazowej.
Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 stanowiska odjazdowe. Będą wyposażone w wyświetlacz prezentujący najbliższe odjazdy autobusów oraz dodatkowe informacje dla pasażerów. Dla autobusów zamiejskich kończących trasę, dla wygody pasażerów przewidziano osobne stanowisko zlokalizowane bezpośrednio przy pętli komunikacji miejskiej oraz budynku dworca. Wszystkie stanowiska znajdą się pod jednym zadaszeniem, dodatkowo pokrytym panelami fotowoltaicznymi.