reklama
reklama

Lublin: Naukowcy Politechniki Lubelskiej wyróżnieni nagrodą Ministra Edukacji i Nauki

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Politechnika Lubelska

Lublin: Naukowcy Politechniki Lubelskiej wyróżnieni nagrodą Ministra Edukacji i Nauki - Zdjęcie główne

Naukowcy Politechniki Lubelskiej wyróżnieni nagrodą Ministra Edukacji i Nauki | foto Politechnika Lubelska

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Dwóch naukowców z Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej dostało nagrodę Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności wdrożeniowej. Zostali docenieni za proekologiczne rozwiązania stosowane w drogownictwie.
reklama

Nagrody Ministra Edukacji i Nauki są przyznawane nauczycielom akademickim i naukowcom. Przyznawane są w pięciu kategoriach: za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej, organizacyjnej oraz całokształt dorobku. W tegorocznej edycji przyznano 103 nagrody, w tym 13 nagród indywidualnych i zespołowych za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności wdrożeniowej.

Prof. Wojciech Franus i dr inż. Agnieszka Woszuk są autorami innowacyjnych pomysłów wykorzystywanych w drogownictwie. Opracowane przez nich technologie produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, pozwalają na obniżenie temperatury ich wytwarzania poprzez zastosowanie specjalnie zaprojektowanych dodatków mineralnych otrzymywanych z materiałów odpadowych. Wdrożone technologie w znacznym stopniu przyczyniają się do minimalizacji negatywnego wpływu procesu budowy dróg na środowisko, w tym do wyeliminowania wysokoemisyjnych rozwiązań branżowych aktualnie wykorzystywanych przy produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych i budowie dróg. Parametry fizykomechaniczne opracowanych przez zespół ekologicznych mieszanek mineralno-asfaltowych przekładają się na wysoką trwałość użytkową nawierzchni drogowych, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróżowania, a w dłuższej pespektywie oznacza zmniejszenie nakładów na remonty i utrzymanie dróg.

- W opracowanych przez nas technologiach obniżenie temperatury uzyskano za pomocą specjalnie zaprojektowanych materiałów porowatych, głównie zeolitów. Posiadają one parametry strukturalne istotne dla osiągnięcia efektu spienienia asfaltu, który przyczynia się do znacznie lepszego obtoczenia ziaren kruszywa przez bitum. Dzięki temu nabywają pożądane właściwości użytkowe - mówi prof. Wojciech Franus, lider zespołu badawczego MSAGroup i kierownik Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych i Geoinżynierii.

Potwierdzeniem jakości badań jest wdrożenie do firm branży drogowej 12 technologii produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych.

-  Przedsiębiorstwa, które te rozwiązania stosują w swojej działalności, zwiększyły ilość realizowanych zamówień i jakość oferowanych usług, poprawiając również rentowność produkcji - podkreśla dr inż.  Agnieszka Woszuk z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych i Geoinżynierii.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama