Dworzec Metropolitalny lubelskim oknem na świat
Dzisiaj (24 września) w Lubelskim Centrum Konferencyjnym Jarosław Stawiarski - marszałek województwa lubelskiego i Krzysztof Żuk - prezydent Lublina uroczyście podpisali umowę o dofinansowanie projektu w ramach którego powstanie m.in. Dworzec Metropolitalny między ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Wartość projektu to około 300 mln zł, z czego ponad 173 mln zł stanowią środki unijne. Projekt realizowany jest przez Samorząd Województwa Lubelskiego i Miasto Lublin w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Zakłada powstanie węzła komunikacji publicznej integrującego system transportu wewnętrznego Lublina oraz obszaru województwa z transportem regionalnym i dalekobieżnym.
- Mam nadzieję, że Dworzec Metropolitalny będzie wizytówką nie tylko Lublina, ale całego województwa lubelskiego. Będzie to nasza zachęta do inwestowania w Lubelskiem, nasze okno na świat. Pokażemy innym województwom i miastom w Polsce, że Lubelszczyzna przestaje być wschodem, a staje się centrum państwa. Lubelskie zasługuje na więcej, zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Wiążemy z tym wielkie nadzieje, bo ma być to koło zamachowe dla lubelskiego rozwoju, abyśmy powoli przestali być tym ostatnim outsiderem, jeśli chodzi o produkt krajowy brutto i zamożność naszych obywateli, dzięki takim inwestycjom - podkreślał Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego.
Głos zabrał też prezydent miasta zaznaczając, że Lublin jako stolica regionu ma świadomość misji budowania relacji w wymiarze gospodarczym.
- Dworzec Metropolitalny jest dopełnieniem przebudowy systemu transportu publicznego realizowanego już przez dwa okresy programowania. Będzie dobrze służył budowaniu dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców regionu. Oprócz funkcji transportowych zrewitalizuje tę częściowo zdegradowaną przestrzeń miasta - mówił Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, podkreślając, że prace nad przygotowaniami do budowy są dobrym przykładem udanej współpracy Urzędu Miasta i Urzędu Marszałkowskiego.
Żuk poinformował, przy okazji, że miasto na tym nie poprzestaje, bo już zgłoszono inwestycję do rządowego programu Funduszu Dróg Samorządowych z którego można otrzymać dofinansowanie. Chodzi o przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca '80, czyli drogi przy stadionie Arena Lublin. Dzięki temu ulica "uzupełni" dworzec, co ułatwi dojazd i wyjazd z niego - Obiecuję, że dopilnujemy, by budowa dworca przebiegła sprawnie - podsumowywał Krzysztof Żuk.
CZYTAJ TAKŻE: Sześć firm chce wybudować Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Wszystkie powyżej zaplanowanego budżetu
Nowy dworzec i okolice
Budynek dworca będzie wyposażony w rozwiązania proekologiczne pozwalające wytwarzać energię potrzebną do ogrzania gmachu, co zapewnią pompy ciepła. Zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku” polegający na otoczeniu hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi mają być pokryte panelami fotowoltaicznymi o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Zostanie też zastosowana antysmogowa kostka brukowa - zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.
Pod budynkiem dworca ma powstać parking podziemny na 174 samochody. Na jego dachu planowane są tereny zielone ze szczególnym uwzględnieniem roślin oczyszczających powietrze, system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych.
CZYTAJ TAKŻE: Projekt lubelskiego Dworca Metropolitalnego nagrodzony
Zmieni się również Plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride. Architektonicznym przedłużeniem Placu Dworcowego będzie ul. 1 Maja.
Planowana jest też rozbudowa ul. Krochmalnej. Po południowej stronie jezdni zaprojektowano dwie nowe drogi, wzdłuż których przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. Powstanie również budynek socjalno-techniczny dla obsługi dworca, z częścią socjalną dla kierowców.
Wykonane zostaną również modernizacje ulic: Młyńskiej, Pocztowej i Gazowej. Zaplanowano również budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca 1980 do ul. Dworcowej oraz wykonanie łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Z kolei dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji publicznej rondo Sportowców będzie rondem turbinowym.
Ważnym punktem w projekcie jest budowa peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej z zadaszeniem, jak również budowa wewnętrznych dróg dojazdowych, stanowisk postojowych, placów, chodników czy zagospodarowanie zieleni. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. mkw.