Rällä to grupa, która powstała w 2019 r. w miejscowości Oulu, leżącej na zachodzie Finlandii przy Zatoce Botnickiej. Właśnie wtedy Osmo Hakosalo powrócił w swoje rodzinne strony i spotkał się w nich z dawnymi znajomymi grającymi na skrzypcach i akordeonie. Tak powstało trio, które postanowiło wykonywać głównie tradycyjny repertuar taneczny Ostrobotni Północnej.
Grupa stara się umiejętnie i z wyczuciem kultywować dziedzictwo tego rozległego regionu. Ich muzyka to z jednej strony odtwarzanie dawnego, surowego stylu, a z drugiej pozostawianie miejsca na kreatywność i spontaniczność gry współpracujących ze sobą muzyków. Ponieważ kapela ta wykonuje utwory taneczne, ważna jest dla niej także uważna komunikacja z tańczącymi, dzięki której możliwe jest osiągnięcie synergii wprowadzającej obie strony tej relacji w muzyczny trans.
Ich pierwsza, wydana w 2021 roku płyta „Tanssikone” powstała we współpracy z tradycyjnymi tancerzami oraz nauczycielami tańca i została pomyślana tak, by mogła służyć podczas warsztatów czy prezentacji tanecznych na różnych poziomach zaawansowania. Grupa wystąpi w składzie: Osmo Hakosalo (skrzypce), Erja Pätsi (skrzypce) oraz Jouko Pääkkönen (akordeon).
Warsztaty z zespołem Rällä będą okazją, by nauczyć się dwóch najpopularniejszych fińskich tańców tradycyjnych, które tańczy się w parach - będzie to schottis i polska. Następnie uczestnicy i uczestniczki poznają taniec wykonywany w kręgu do fińskiego wariantu dawnej europejskiej melodii. By uczestniczyć w warsztatach nie potrzeba wcześniejszego doświadczenia tanecznego. Przydadzą się za to wygodne i odpowiednie do tańca buty.
Warsztaty | Tańce fińskie
Kiedy: 23 sierpnia (sobota), godz. 13.30-15.30
Gdzie: Klasztor oo. Dominikanów, wejście od strony Placu Dominikańskiego
Dla kogo: dorośli
Zapisy: przez formularz on-line (od 11 sierpnia). Udział bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Potańcówka
Kiedy: 23 sierpnia (sobota), godz. 20.30-21.30
Gdzie: Scena Festiwalu, Błonia pod Zamkiem
Wstęp wolny
Co jeszcze w programie?
Na festiwalu Re:tradycja – Jarmark Jagielloński wystąpi też norweska kompania Kartellet z pokazem „Danse staur, danse staur”, inspirowanym dawnymi zwyczajami tanecznymi z archipelagu Lofotów. Grupa opiera swoje występy o nawiązania do tradycji, ale szukająca w tej inspiracji własnych ścieżek i środków wyrazu. Przez kilkanaście lat pracy przyczyniła się do wprowadzenia do norweskiego tańca współczesnego elementów tańca tradycyjnego. Jej występy są nietypowe, często z dużą dawką improwizacji, a także interaktywności i kontaktu z widownią.
Spektakl „Danse staur, danse staur” (z j. ang. Dance stag, dance stag) odwołuje się do dawnego zwyczaju tanecznego z północnej Norwegii. Mężczyźni, którzy sezonowo gromadzili się na Lofotach przy połowach ryb, tworzyli nowe, tymczasowe wspólnoty. Nie tylko wspólnie pracowali, ale także odpoczywali, bawili się i tańczyli. Ich taniec niósł ze sobą siłę, rywalizację, ale i wzajemny szacunek. A określenie „danse staur” odnosiło się właśnie do tańca dwóch osób tej samej płci.
W ramach festiwalu kompania poprowadzi także warsztaty oparte o zwyczaje taneczne i ruchowe charakterystyczne dla północy Norwegii.
Wcześniej organizatorzy ogłosili koncert zespołu El Khat, który sięga do tradycyjnej muzyki jemeńskiej, łącząc ją z eksperymentalnym brzmieniem i osobistą historią migracji. Grupa powstała w 2019 roku. Jej założycielem jest Eyal El Wahab, którego biografia odzwierciedla złożoność regionu, z którego się wywodzi. Jego dziadkowie wyemigrowali z Jemenu do Izraela w latach 50. XX wieku, zabierając ze sobą jedynie fragmenty rodzinnej tradycji.
Jednym z jej namacalnych śladów były kasety z jemeńską muzyką, które przechowała jego babcia. Chociaż sam Eyal wychował się już w dźwiękach dochodzących z lokalnej synagogi, to jednak w pewnym momencie chęć zgłębiania dziedzictwa swoich przodków stała się dla niego na tyle ważna i potrzebna do budowania własnej tożsamości, że postanowił zbliżyć się do tej tradycji muzycznej.
Zespół tworzy swoją muzykę m.in. na instrumentach budowanych przez Eyala z metalowych puszek i innych prostych materiałów. Te ręcznie wykonane narzędzia dźwięku pozwalają na oddanie brzmienia dawnych nagrań muzyki jemeńskiej, rejestrowanych przed dekadami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.