Przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Lublin - Robert Derewenda skomentował pomysł tzw, szpilkostrady na Starym Mieście.
- W Wersalu turyści muszą się męczyć chodząc po jakimś starym bruku. Tymczasem w Lublinie na Starym Mieście będziemy mieli specjalne szpilkostrady. A przecież w naszym mieście, w Lublinie wiele ulic nawet nie ma chodników. Ale tam nie możemy liczyć na chodniki. Tu na Starym Mieście będą specjalne szpikostrady - mówi Robert Derewenda w krótkim nagraniu.
Radne miejskie z klubu Prezydenta Krzysztofa Żuka przedstawiły pomysł na konferencji prasowej 8 marca, czyli w Dzień Kobiet. Projekt wpisuje się w plan rewitalizacji przestrzeni publicznych na Starym Mieście. Ten z kolei zgłoszony do Gminnego Programu Rewitalizacji na lata 2024-2033. W ramach projektu planowane jest uporządkowanie i zagospodarowanie zdegradowanych przestrzeni. Chodzi o: Plac po Farze, Plac Rybny, Rynek Starego Miasta i ul. Grodzka. Szacunkowa wartość projektu rewitalizacji Starego Miasta to 12 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z różnych źródeł: z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (10 mln zł). Do tego Ratusz zabezpieczył 800 tys. zł z budżetu miejskiego. Z kolei 1,2 mln zł ma pochodzić z budżetu państwa. Sama szpilkostrada miałaby kosztować między 1, a 1,5 mln zł. termin realizacji projektu to lata 2025-2028.
Poza tym, radna Anna Glijer z klubu Żuka, projekt szpilkostrady zgłaszała do Budżetu Obywatelskiego jeszcze w 2016 roku.
- W końcu ma realną szansę na realizację! To nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim ważna inwestycja społeczna - nowa nawierzchnia ułatwi życie osobom z niepełnosprawnościami, rodzicom z dziećmi w wózkach, mieszkańcom i turystom na Starym Mieście. Cieszę się, że po latach znalazło się zrozumienie dla tej idei. Gdy składałam projekt, wiele osób w niego nie wierzyło — ale warto być konsekwentnym i nie poddawać się w samorządowej pracy. Efekty przychodzą z czasem! Planowany czas realizacji 2026-2027 - informowała radna jeszcze w kwietniu,.
Projekt dotyczący szpikostrady składał też Krzysztof Kowalik związany np. z Fundacją Wolności i stowarzyszeniem "Porozumienie Rowerowe" - w Budżecie Obywatelskim 2020 r. Jego pomysł zakładał 400-metrowy pas równej nawierzchni o szerokości 1,5 metra.
Na początku lata 20205 r. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie zamówił projekt. Zgodnie z koncpecją szpilkostrada ma mieć ok 500 metrów długości.
- Projekt mający na celu poprawę dostępności przestrzeni Starego Miasta w Lublinie jest w trakcie realizacji. Zadanie zakłada utworzenie specjalnej, gładkiej nawierzchni na odcinku od Bramy Krakowskiej do Bramy Grodzkiej (bez obu bram). W ramach prac przewidziane jest wykonanie nawierzchni z nowej kostki granitowej, ciętej, płomieniowanej.Głównym jego celem jest poprawa dostępności dla różnych grup mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, seniorów czy rodziców z wózkami dziecięcymi - przekazała nam Monika Fisz, rzecznik prasowy ZDiTM w Lublinie.
Wykonawca dostarczył już dokumentację na przebudowę. Projekt jest już zatwierdzony i posiada wszystkie zgody wymagane przepisami prawa. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie zadania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, działanie 11.1. Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.