Hydrogreen to zespół, działający w Katedrze Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych na Wydziale Mechanicznym, złożony ze studentów różnych wydziałów Politechniki Lubelskiej. Członków łączy pasja do nowych technologii oraz konstruowania pojazdów, których źródłem energii są paliwa alternatywne. Ich dziełem jest pojazd HYDROS, który startował w prestiżowych międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon, odbywających się w tym roku w Circuit Paul Armagnac, Nogaro we Francji.
To pojazd o kształcie kropli wody, aby stawiał jak najmniejszy opór. Jego współczynnik przepływu wynosi 0,16, dla porównania ówczesne samochody mają 0,30-0,35. Waży 34 kg. Rozwija maksymalną prędkość 40 km/h. W tegorocznej edycji zawodów Shell Eco-marathon razem z HYDROS-em wzięło udział 120 drużyn z Europy i Afryki, w tym tylko 4 z Polski. Ich zadaniem było stworzenie pojazdów o jak najmniejszym zużyciu energii.
- Nasz zespół startował w jednej z najtrudniejszych kategorii w zawodach, czyli prototypowych pojazdów zasilanych wodorem. Skonstruowany przez nas Hydros przeszedł pomyślnie rygorystyczną kontrolę techniczną i został dopuszczony do rywalizacji - informuje menedżer zespołu, Michał Borkowski.
Lubelska drużyna ustanowiła najlepszy dotychczas wynik wynoszący 400 km/m3 wodoru (co energetycznie jest odpowiednikiem 1093 km/litr benzyny). Jest to rekord Polski w całej historii zawodów. Wynik ten uplasował nasz zespół na 6. miejscu w regionie Europy i Afryki, minimalnie za drużyną z Turcji i Holandii.
- Cieszymy się, że nasza praca została doceniona przez ekspertów i innych uczestników tych prestiżowych zawodów. Nasz sukces jest wynikiem ogromnego wysiłku całej drużyny. Każdy członek Hydrogreen Team wniósł swoje umiejętności i pasję, tworząc zgraną ekipę. Nasza drużyna składa się z utalentowanych studentów, którzy od wielu miesięcy pracowali nad stworzeniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby udoskonalić nasz pojazd - zauważa opiekun Koła Naukowego Napędów Lotniczych Hydrogreen, prof. Jacek Czarnigowski.
CZYTAJ TAKŻE: Powstaje Politechniczna Sieć Obronności i Bezpieczeństwa. Dołączyła do niej Politechnika Lubelska
Jak przyznaje Michał Borkowski, tegoroczne wyniki to tylko początek. - Czekają nas nowe wyzwania związane z udoskonaleniem HYDROSA. Zamierzamy poprawić elektronikę i zarządzanie przepływem energii, usprawnić procesy serwisowe oraz zoptymalizować układ wodorowy. Popracujemy również nad przesyłem danych na serwery komputera poza pojazdem, który będzie kontrolował procesy zachodzące wewnątrz systemu i doradzał kierowcy na przykład zwiększenie lub zmniejszenie prędkości albo większe ścięcie zakrętu na większym ryzyku.
Zadowolenia z osiągnieć Hydrogreen Team nie kryje rektor uczelni prof. Zbigniew Pater. - Jesteśmy dumni z wyników, które osiągnęli nasi studenci na tegorocznym Shell Eco-marathon. Świadczą one o Ich wyjątkowych talentach naukowych i organizacyjnych. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu i życzę kolejnych rekordów w następnych edycjach zawodów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.