– Kolejne testy autobusu zasilanego wodorem umożliwią jego sprawdzenie w warunkach lubelskich oraz zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji. To szczególnie ważne, ponieważ od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską, będąc liderem elektromobilności. Już z końcem wakacji do Lublina trafi pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek. Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linie komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Autobus jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. NesoBus był już testowany w największych polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni czy Koninie.
Zobacz także: Lublin: Można się schłodzić. Wróciły kurtyny wodne
– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Stworzyliśmy najbardziej ekologiczny autobus na wodór. To pojazd napędzany zielonym wodorem. NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, bo likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5 – mówi Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
NesoBus to kolejny autobus wodorowy, który Lublin będzie sprawdzał w warunkach miejskich. W listopadzie 2022 r. odbyły się testy wodorowca wyprodukowanego przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów.
W sierpniu do lubelskiej floty dołączy 12-metrowy autobus marki Solaris. To pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład będzie mógł zabrać 85 pasażerów. Zakres umowy obejmuje również zakup i dostawę ładowarki mobilnej wchodzącej w skład wyposażenia autobusu o mocy większej lub równej 20 kW przeznaczonej do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Wartość autobusu wodorowego to ponad 3,7 mln zł brutto. Jego zakup jest współfinansowany z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
– Lublin już dziś spełnia ustawowy wymóg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34% – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają odbiory kolejnych 7 autobusów elektrycznych przegubowych, które po zarejestrowaniu i przygotowaniu do eksploatacji zostaną skierowane do obsługi liniowej. W nowej perspektywie unijnej również przewidujemy dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Zobacz także: Lublin: Skansen planem filmowym dla "Samych Swoich"
Lubelska flota miejskich autobusów ma szansę powiększyć się o kolejne pojazdy wodorowe. Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł.
– Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, Polska – podobnie jak inne państwa członkowskie Unii Europejskiej – została zobligowana do tego, by w szybkim tempie odchodzić od spalania węgla i gazu. Jednym z kluczowych i istotnych kierunków, wydaje się być zastosowanie technologii opartych właśnie na wodorze – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin Sp. z o.o. By zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym spółka PAK-PCE Stacje H2 zbuduje zewnętrzną stację tankowania wodorem, która będzie sąsiadować z zajezdnią przy ul. Grygowej. Obiekt powstanie do końca czerwca 2024 r. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. Był to pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup autobusu wodorowego przez Miasto Lublin. Podobne, zewnętrzne stacje spółka zbuduje we Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku i Gdyni.
Harmonogram testów autobusu NesoBus:
- wtorek, 27 czerwca – linia nr 1/VIII
- środa, 28 czerwca – linia nr 7/I
- czwartek, 29 czerwca – linia nr 4/I
- piątek, 30 czerwca – linia nr 7/I
- sobota, 1 lipca – linia nr 3/IV
- niedziela, 2 lipca – linia nr 44/I
- poniedziałek, 3 lipca – linia nr 4/I
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.