- Klocki LEGO to połączenie zabawy z edukacją. Studenci realizując zadania w grupach, uczą się współpracy i poznają nowe elementy konstrukcyjne - wylicza dr inż. Przemysław Filipek, prowadzący zajęcia z projektowania systemów mechatronicznych. W jego zajęciach biorą w nich udział studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. - Praca z klockami to dla nich doskonała okazja do nauki nie tylko technicznych aspektów projektowania, ale i zdobywania umiejętności praktycznych, które są niezbędne w inżynierii.
Studenci Politechniki Lubelskiej wykorzystują zestawy LEGO Mindstorms, które zawierają m.in. czujniki koloru i natężenia światła, natężenia dźwięku i ultradźwięku oraz serwosilniki. Są one bazą do budowy najróżniejszych modeli robotów i urządzeń mechanicznych ucząc w sposób praktyczny nie tylko mechaniki, ale także elektroniki i informatyki.
- To forma nauki, która angażuje studentów w sposób kreatywny i skuteczny. - podkreśla wykładowca. - Zadania, które im zadaję polegają na zaprojektowaniu, zbudowaniu, oprogramowaniu i przetestowaniu robota. Na realizację mają zaledwie 1,5 godziny. Celem jest jak najszybsze i jak najdokładniejsze wykonanie zadania, które jest często związane z wyścigami mobilnych robotów na korytarzu uczelni. Na ocenę wpływa czas wykonania zadania, stabilność konstrukcji, spójność programu, miejsce na mecie oraz spełnienie zadanych funkcji – czy robot rzeczywiście działa zgodnie z zaplanowanym celem.
CZYTAJ TAKŻE: Tak nietypowej kolekcji nie widzieliście. Jej właścicielem jest naukowiec z Politechniki Lubelskiej
Roboty które powstają muszą wykrywać przeszkody i reagować na otoczenie. Muszą też wykonywać różne polecenia, takie jak segregowanie klocków. Zadanie polega na tym, aby robot wykorzystując silniki i gąsienicę - która jest pasem transportowym oraz czujnik kolorów, segregował kostki na podstawie ich barwy.
Jak podkreśla dr Filipek, to nie tylko nauka programowania czy budowania urządzeń – to także świetna lekcja współpracy, planowania i rozwiązywania problemów.
- Studenci muszą zdecydować jakiego typu konstrukcji użyć, na jakiej zasadzie będzie działało ich urządzenie oraz jakie czynności będzie zdolne wykonać i w jakim zakresie. Dość często napotykają na problemy, których występowania wcześniej nie potrafili przewidzieć. Takie sytuacje uczą ich przemyślanego planowania wstępnego projektu urządzenia z uwzględnieniem jak największej ilości możliwych komplikacji. Studenci w trakcie prac mogą wykazać się inwencją twórczą, stosując niekonwencjonalne rozwiązania oraz własne pomysły i usprawnienia. Dzięki tym zajęciom zdobywają cenne umiejętności nie tylko techniczne, ale i tzw. miękkie, które na pewno przydadzą się im w pracy zawodowej - uważa naukowiec.
Międzynarodowy Dzień LEGO powstał na cześć złożenia patentu w 1958 roku. Klocek Lego z 8 wypustkami (znany jako 2×4) trafił pierwszy raz do sprzedaży w Danii w 1949 roku. Opatentowanie go zajęło więc Godtfredowi Kirkowi Christiansenowi 9 lat.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.