reklama

Osiągnięcia sportowe będą wliczane do rekrutacji do szkół średnich? Interpelacja już na biurku prezydenta

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: pexels.com / zdjęcie poglądowe

Osiągnięcia sportowe będą wliczane do rekrutacji do szkół średnich? Interpelacja już na biurku prezydenta - Zdjęcie główne

foto pexels.com / zdjęcie poglądowe

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Z LublinaOsiągnięcia sportowe mogą zostać również wliczane do rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Interpelację w tej sprawie złożyła radna Rady Miasta Lublin i wiceprzewodnicząca Komisji Oświaty i Wychowania Magdalena Szczygieł-Mitrus.
reklama

 

W liczącym ponad 300 pozycji zarządzeniu nr 20/2025 lubelskiego kuratora oświaty dominują konkursy wiedzy oraz artystyczne, głównie o charakterze humanistycznym, językowym, przyrodniczym i plastycznym. Zawody sportowe stanowią jedynie marginalny ułamek całego zestawienia w dokumencie występują jedynie trzy pozycje o charakterze sportowym: Ogólnopolski Turniej Tenisa Stołowego „Mamy Niepodległą", Olimpiada Profilaktyczna w Pływaniu „Pływam - nie używam", Powiatowe Biegi Niepodległości ks. Kan. Stanisława Wawrzyszuka. 

W treści tego zarządzenia wskazano, że za konkursy organizowane przez kuratora lub inne podmioty na terenie szkoły, przyznaje się punkty w rekrutacji (międzynarodowy= 4 punkty, krajowy= 3 punkty, wojewódzki = 2 punkty, powiatowy = 1 punkt). 

reklama

- Nie występują natomiast żadne wojewódzkie zawody sportowe, mimo, że na Lubelszczyźnie organizowane są liczne turnieje i mistrzostwa szkolne w piłce nożnej, siatkówce, piłce ręcznej, lekkoatletyce, czy pływaniu, zapasach, judo, tenisie, badmintonie. Należy wskazać na rażący brak równowagi w traktowaniu osiągnięć sportowych uczniów. Osiągnięcia sportowe to zaledwie 3 konkursy z 320 pozycji, co stanowi mniej niż 1 %. W dokumentach Kuratorium Oświaty w Lublinie nie ma praktycznie żadnych dyscyplin sportowych, za które uczniowie mogą uzyskać punkty rekrutacyjne. Wyjątki to trzy lokalne inicjatywy - tenis stołowy, pływanie i biegi - które mają marginalne znaczenie w skali województwa. Dlatego wnoszę o podjęcie działań na rzecz zmiany tego stanu rzeczy – czytamy w interpelacji Magdaleny Szczygieł-Mitrus. - Taki stan rzeczy budzi uzasadnione wątpliwości co do równowagi w traktowaniu różnych rodzajów uzdolnień i aktywności uczniów – dodaje.

reklama

Radna chce uzyskać informacje na temat tego, czy Miasto monitoruje, analizuje lub podejmuje działania zmierzające do zwiększenia udziału osiągnięć sportowych uczniów w procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, a także w jaki sposób Miasto współpracuje z Kuratorium Oświaty, szkołami ponadpodstawowymi, klubami sportowymi oraz organizacjami młodzieżowymi, aby umożliwić uczniom posiadającym osiągnięcia sportowe (na poziomie powiatowym, wojewódzkim, krajowym) ich uznanie w rekrutacji szkolnej. 

Dodatkowo, Magdalena Szczygieł-Mitrus pyta, czy Miasto rozmawia z Kuratorium Oświaty w sprawie rozszerzenia wykazu zawodów sportowych uwzględnianych w procesie rekrutacyjnym, a także czy widzi potrzebę oraz rozważa inicjatywę zmiany lokalnych uwarunkowań (np. poprzez wskazanie listy zawodów sportowych uznawanych w województwie lubelskiego, promowanie ich jako uprawnionych do punktowania) lub wystąpienie do Kuratora Oświaty o rozszerzenie wykazu sportów, które mogą być brane pod uwagę w procesie rekrutacyjnym. 

reklama

Ale to nie wszystko. Od prezydenta oczekuje się także odpowiedzi jakie konkretne kryteria i procedury posiadają szkoły ponadpodstawowe w Lublinie oraz Miasto, by weryfikować i dokumentować osiągnięcia sportowe uczniów tak, aby przyznanie punktów było sprawiedliwe oraz czy Miasto rozważa wprowadzenie działań nagradzających lub promujących uczniów-sportowców (np. bonifikaty rekrutacyjne, programy stypendialne dla uzdolnionych sportowo uczniów) w ramach systemu edukacji w Lublinie. 

- Uczniowie uprawiający sport często łączą zajęcia szkolne z treningami, zawodami oraz podróżami, co rozwija szeregi cech społecznych: dyscyplinę, pracowitość, umiejętność współpracy, odporność na stres, poczucie współodpowiedzialności i w efekcie może przekładać się również na lepsze funkcjonowanie w środowisku szkolnym. W przypadku miasta, które aktywnie wspiera sport dzieci i młodzieży,jest to także sygnał: ,,młody sportowiec -również w szkole - ma znaczenie, jest doceniany". W przeciwnym razie może dochodzić do sytuacji, w której uczniowie z dużym zaangażowaniem sportowym czują się pominięci w porównaniu z uczniami osiągającymi sukcesy wiedzy czy konkursów artystycznych, co może wpływać demotywująco – kończy interpelację radna. 

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo