Miasto ma "Strategię rozwoju elektromobilności w Lublinie”
Opublikowano: Aktualizacja:
Autor: oprac. Joanna Niećko
reklama
Przeczytaj również:
Z LublinaRada Miasta uchwaliła "Strategię rozwoju elektromobilności w Lublinie”. Zgodnie z nią m.in. miałaby rozwinąć się elektromobilność w transporcie publicznym poprzez wyposażenie taboru komunikacji miejskiej w pojazdy elektryczne.
reklama
Celem jest rozwój elektromobilności
Na ostatniej sesji (25 lutego), radni Miasta Lublin uchwalili "Strategię rozwoju elektromobilności w Lublinie”. To obowiązujący do 2036 roku, dokument, który określa cele, jakie Miasto chce osiągnąć poprzez rozwój elektromobilności. Priorytetami są: ochrona środowiska, poprawa jakości podróżowania, bezpieczeństwo elektroenergetyczne miasta oraz szeroka współpraca międzysektorowa w zakresie elektromobilności.
- Strategia rozwoju elektromobilności w Lublinie zawiera opis aktualnego systemu komunikacyjnego w mieście – transportu publicznego, komunalnego i prywatnego oraz wyznacza główne działania dla Miasta w zakresie rozbudowy systemu. Projekt Strategii, z końcem ubiegłego roku, podlegał konsultacjom społecznym. Do współudziału w opracowaniu dokumentu zaproszeni zostali mieszkańcy Lublina, uczelnie, przedsiębiorstwa energetyczne, spółki miejskie, przedsiębiorcy oraz instytucje administracji publicznej. Rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych jest dużą szansą dla zrównoważonego rozwoju miasta. Lublin wdraża elektromobilność już od wielu lat. W 2023 roku przypada 70. rocznica wyjazdu pierwszych trolejbusów na ulice miasta - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.
Głównym celem Strategii jest stworzenie warunków dla rozwoju elektromobilności. Cel ten obejmuje m.in. rozwój elektromobilności w transporcie publicznym, komunalnym i prywatnym, w jednostkach administracji publicznej, u dostawców usług publicznych, w przedsiębiorstwach, uczelniach, u zarządców i właścicieli budynków oraz elektromobilność mieszkańców i osób odwiedzających Lublin. Wyznaczone kierunki mają przyczynić się do stworzenia systemu transportu zrównoważonego, opartego na rozwoju systemu komunikacji publicznej i alternatywnych form komunikacji w mieście. Zaplanowano również działania wynikające z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wprowadziła obowiązki dla jednostek samorządu terytorialnego. Od przyszłego roku samorządy powinny zapewnić 10 proc. pojazdów elektrycznych w swojej flocie, a od 2028 roku będzie obowiązywał 30 proc. udział autobusów bezemisyjnych w komunikacji miejskiej. Od 1 stycznia 2022 roku zadania publiczne o wartości powyżej 30 tys. euro samorząd może zlecać podmiotom, które do wykonywania zadań wykorzystują co najmniej 10 proc. pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym. Ustawa określa też minimalną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych na terenie miasta, która dla Lublina wynosi 210.
- Istniejący system elektroenergetyczny pokrywa bieżące zapotrzebowanie Lublina na moc i energię elektryczną oraz będzie w stanie obsłużyć ładowanie 10 tys. pojazdów elektrycznych, nawet w szczycie obciążenia. Wskazuje to na gotowość miasta do zrealizowania planów zawartych w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce - informuje Monika Głazik z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.
Lublin mógłby produkować elektryczne autobusy
Lublin ma również zaplecze techniczne, które może być podstawą do podjęcia produkcji autobusów elektrycznych. Dodatkowo posiada potencjał w postaci zaplecza naukowego i wyspecjalizowanej kadry pracowników, który mógłby zostać wykorzystany w działalności innowacyjnych przedsiębiorstw rozwijających elektromobilność, technologie magazynowania energii i odnawialnych źródeł energii.
W taborze lubelskiej komunikacji publicznej ponad 30 proc. pojazdów spełnia definicję autobusu zeroemisyjnego, tym samym Gmina Lublin już posiada wymagany od 1 stycznia 2028 r. udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów. W kolejnych latach planowane jest wyposażenie floty miejskiej komunikacji publicznej w kolejne pojazdy elektryczne wraz z budową dedykowanej dla nich infrastruktury ładowania. Na lata 2020-2023 zaplanowane zostały dostawy 15 trolejbusów o długości 18 m i 39 autobusów elektrycznych o długości 12 m (32 szt.) oraz o długości 18 m (7 szt.). W planie jest też budowa punktów ładowania autobusów elektrycznych na węzłach (pętlach) zlokalizowanych na obrzeżach miasta i przy Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym dla LOF oraz na terenie zajezdni przy ul. Grygowej.
- 98% respondentów popiera wdrażanie elektromobilności w transporcie publicznym, a 36% badanych jechało autobusem elektrycznym. Do największych zalet e-busów ankietowani zaliczyli brak emisji CO2 (55%) oraz cichą pracę układu napędowego (40%). Warto również podkreślić, że w lubelskiej komunikacji publicznej wykorzystywane są rozwiązania innowacyjne i smart, np. system Vetra do sterowania siecią trakcyjną, system biletu elektronicznego, mobilny system informacji pasażerskiej czy dynamiczna informacja pasażerska - dodaje Monika Głazik.
Lublinianie jeźdżą elektrycznymi samochami
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.