Lublin upamiętni swoich kompozytorów. Koncert w najbliższą niedzielę
Opublikowano:
Autor: Joanna Niećko
reklama
Przeczytaj również:
Z LublinaMiasto zaprasza na koncert muzyki klasycznej „Urodziny Henryka Wieniawskiego”. To okazja do posłuchania utworów skomponowanych przez pochodzących z Lublina kompozytorów – Henryka i Józefa Wieniawskich.
reklama
- Jesteśmy w wyjątkowym momencie starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029 i zależy nam na prezentowaniu dziedzictwa muzycznego kompozytorów urodzonych w Lublinie. Dlatego w najbliższą niedzielę zapraszam mieszkanki i mieszkańców na wyjątkowy koncert muzyki klasycznej, podczas którego wysłuchamy utworów skomponowanych przez wybitnych artystów, Braci Wieniawskich. Odkrywaniu piękna muzyki klasycznej, z pewnością sprzyjać będzie atmosfera oraz zielone otoczenie Ogrodu Saskiego - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
Henryk Wieniawski, skrzypek i kompozytor, urodził się 10 lipca 1835 roku w Lublinie. W niedzielę (7 lipca), o godz. 12.00, w Muszli Koncertowej im. R. Lipko w Ogrodzie Saskim usłyszymy utwory skomponowane przez tego wybitnego muzyka oraz jego brata Józefa. Swoje aranżacje dzieł Braci Wieniawskich wykonają: Jakub Staszel – skrzypce, Yang Xu-Czaja – fortepian oraz Piotr Sałajczyk – fortepian. W programie znalazły się: H. Wieniawski – Legenda op. 17; H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Faust Ch. Gounoda; H. Wieniawski – Koncert d-moll op. 22 cz. II; H. Wieniawski/J. Wieniawski – Grand duo Polonais; J. Wieniawski – Souvenir de Lublin; J. Wieniawski – Sonata h-moll op. 22 Allegro con brio, Andante, Scherzo, Allegro Tumultuoso; H. Wieniawski – Kujawiak w transkrypcji na fortepian Józefa Wieniawskiego.
Słowo o muzyce wygłosi prof. Teresa Księska-Falger. Z kolei po koncercie odbędzie się warsztat plastyczny dla dzieci „Życzenia dla Henryka Wieniawskiego” oraz słodki poczęstunek. Wstęp na wydarzenie jest wolny.
Jakub Staszel urodził się 16 kwietnia 2003 roku. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 7 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krakowie w klasie skrzypiec mgr Marii Kostki. Od roku 2016 uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, kontynuując naukę gry na skrzypcach pod kierunkiem prof. Katarzyny Balas. Od września 2020 roku uczy się w klasie prof. dr hab. Marcina Baranowskiego. Obecnie jest studentem II roku Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2015-2016 uczestniczył w programie mistrzowskiej edukacji artystycznej „Lusławicka Orkiestra Talentów” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W latach 2018 i 2019 był członkiem oraz koncertmistrzem Penderecki Youth Orchestra. W 2018 roku uczestniczył w Międzynarodowym Projekcie Morningside Music Bridge organizowanym przez Filharmonię w Calgary. Do najważniejszych sukcesów młodego artysty zaliczyć należy nagrody i wyróżnienia zdobyte w międzynarodowych konkursach m.in. w: Berlinie, Łodzi, Sztokholmie, Katowicach, Krakowie i Lublinie. Od 2016 roku jest stypendystą Fundacji Pro Musica Bona, zaś w 2018 i 2019 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2024 otrzymał stypendium „Młoda Polska”.
Pochodząca z Chin Yang Xu-Czaja jako aktywna solistka i kameralistka brała udział w wielu festiwalach, koncertach oraz lekcjach mistrzowskich w Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Anglii oraz w Chinach. Jej pełne wigoru wirtuozowskie interpretacje zyskały przychylność międzynarodowej publiczności. W czerwcu 2015 roku wystąpiła z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej wykonując 1. Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa. W czerwcu 2017 roku została laureatką 1. nagrody w kategorii muzyki kameralnej oraz 3. nagrody w finale międzynarodowego konkursu “Premio Citta di Padova” w Padwie. Wspólnie z wiolonczelistą Janem Czają dokonali prawykonania zapomnianego utworu Feliksa Nowowiejskiego – „Trenów” op.20. Artystka mając niespełna 13 lat podjęła naukę u Pavla Dobrovolskiego w Konserwatorium Muzycznym „Xing Hai” w Guangzhou (Xing Hai Music Conservatory). W roku 2009 rozpoczęła studia w klasie profesor Alicji Kledzik i doktora Piotra Żukowskiego na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W 2019 roku ukończyła z wyróżnieniem program Master of Arts na londyńskiej Royal Academy of Music, gdzie pobierała nauki od Amandine Savary i Colina Stone’a, a także rozwijała swoją pasję jako kameralistka pod okiem Iana Brown’a czy Adriana Brendela. Od roku 2019 jest zatrudniona przez Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie prof. Ewy Murawskiej oraz prof. Marcina Baranowskiego, a od 2021 roku w Szkole Doktorskiej poznańskiej uczelni oraz w OSM II stopnia im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu.
Piotr Sałajczyk – wszechstronny i kreatywny pianista, występuje jako solista oraz kameralista. W 2017 roku nominowany do Paszportu Polityki „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”. W 2018 roku laureat Fryderyka oraz Nagrody Orfeusza. Artysta wiele uwagi poświęca muzyce najnowszej oraz rzadko wykonywanej. Ma na swoim koncie liczne prawykonania, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartett, Piotrem Pławnerem, Agatą Zubel oraz Kwartetem Śląskim, występuje oraz nagrywa z Filharmonią Narodową, NOSPR, Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovia. Bierze udział w festiwalach w kraju i za granicą, takich jak: Warszawska Jesień, BeijingModern Music Festival, Musica Polonica Nova, Sacrum Profanum, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Usedomer Musikfestival. Nagrania płytowe pianisty zdobywały liczne wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, cztery nominacje do nagrody Fryderyk, płyta miesiąca Opera Nederland, srebrny medal Global Music Award). Nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio oraz HR2. Szczególną pozycję w jego dyskografii zajmuje wydany w 2017 roku przez firmę DUX czteropłytowy album, na którym artysta zarejestrował wszystkie utwory fortepianowe Juliusza Zarębskiego w kolejności opusowej. Utwory na cztery ręce zostały nagrane wraz z Marią Szwajger-Kułakowską. Jest to pierwsze kompletne nagranie wydanych kompozycji tego kompozytora. Piotr Sałajczyk jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pavla Gililova. Obecnie jest adiunktem w macierzystej uczelni. Jest również pianistą Sommerakademie Salzburg.
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.