reklama
reklama

Lublin: Nowy dworzec z nowym terminem zakończenia. Ma być gotowy kilka miesięcy później

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaDworzec Metropolitalny ma być gotowy jesienią, a nie wiosną jak to było planowane. O zmianę terminu poprosił wykonawca.
reklama

Zmiana terminu 

 
Zmiana terminu wynika z konieczności wykonania kolejnych robót dodatkowych i zamiennych, niezbędnych do ukończenia inwestycji, co podkreśla Wykonawca w złożonym przez siebie wniosku. Miasto zawarło z firmą Budimex aneks zmieniający dotychczasową datę końcową prac budowlanych, z 15 maja na 20 października.
 
- W związku ze złożeniem przez firmę Budimex, generalnego wykonawcę inwestycji, kolejnego wniosku o zmianę terminu jej zakończenia, po przeprowadzonej analizie, podpisaliśmy aneks wydłużający o następne miesiące realizację prac. Umożliwiła to zgoda uzyskana od Urzędu Marszałkowskiego na zmianę terminów zakończenia rzeczowej i finansowej realizacji dla całego projektu unijnego - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju. 
 
Wpływ na wydłużenie terminu mają np. kolejne nieplanowane prace dodatkowe. Przede wszystkim dotyczą one wykonania tzw. ściany zielonej. Zaprojektowane rozwiązania nie są dostępne na rynku w konfiguracji przewidzianej przez projektanta. Tym samym wykonawca musi zaproponować zamiennik zbliżony technologią do tej z projektu oraz opracować dokumentację warsztatową. Aktualnie trwają procedury w tym zakresie. Dodatkowo, po audycie przeciwpożarowym stwierdzono konieczność zamontowania dodatkowych opraw awaryjnych oraz wykonania zasilania i sterowania rozdzielnicą oddymiania, klapami pożarowymi i oddymiającymi. Niezbędna jest realizacja zasilania kabli grzejnych koryt odwadniających wiaty peronowe.
 
Poza tym, planowany jest montaż podświetlanego napisu Dworzec Lublin (pod dachem budynku od strony ul. Lubelskiego Lipca '80), co nie było przewidziane w zakresie pierwotnej dokumentacji. Aktualnie otrzymano ofertę od biura projektowego na opracowanie dokumentacji, co po przeprowadzeniu negocjacji pozwoli na zlecenie prac w tym zakresie. Dodatkowym zadaniem jest również budowa zasilania szyldów identyfikacji pasażerskiej. 
 
Wszystkie te zadania wynikły w trakcie realizacji i nie były ujęte w pierwotnym projekcie. Wpływ na termin realizacji inwestycji miał także czas oczekiwania na uzgodnienie dokumentacji i podpisania aneksu do umowy związanej z fotowoltaiką.
 
- Zgodnie z obowiązującym aneksem z 27 lutego i protokołem konieczności będącym jego załącznikiem, termin zakończenia realizacji inwestycji uzgodniono na 15 maja, warunkując to obowiązującą umową na dofinansowanie projektu unijnego, z którego realizowane jest zadanie. W ostatnim czasie Miasto podpisało aneks z Województwem Lubelskim - Instytucją Zarządzającą, na zakończenie inwestycji w zakresie rzeczowym do 31 października oraz finansowym do 31 grudnia br. W związku ze złożonym przez Wykonawcę wnioskiem o zmianę terminu, z uwagi na potrzebę wykonania robót dodatkowych i zamiennych niezbędnych do zakończenia inwestycji, Miasto Lublin zawarło ostateczny aneks terminowy z datą zakończenia inwestycji do 20 października br. Aneks dotyczy umowy z 18 grudnia 2020 r., która swoim zakresem obejmuje zadania 1, 3 i 4, czyli budowę budynku dworca wraz z placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, przebudowę pl. Dworcowego oraz przebudowę sąsiadujących dróg - ul. Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej, a także ronda Sportowców - wyjaśnia Justyna Góźdź z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.
 

Dworzec Metropolitalny z nazwą

 
Dworzec Metropolitalny dostał tez już nazwę. Będzie nazywał się "Dworzec Lublin". 
 
- Budujemy w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Ta kluczowa inwestycja nie tylko z punktu widzenia Miasta, ale także całego regionu. Dlatego przy wyborze nazwy dla tego obiektu zależało nam by miała ona charakter uniwersalny, czyli była łatwo identyfikowalna z nowym miejscem, prosta i jednoznaczna. Dworzec Lublin ma być nazwą rozpoznawalną zarówno wśród mieszkańców naszego miasta, jak i osób przyjezdnych oraz turystów - mówi Artur Szymczyk.
 
Nowy Dworzec będzie administrowany przez Zarząd Transportu Miejskiego. ZTM odpowiedzialny będzie za bieżące utrzymanie wybudowanej infrastruktury dworcowej i transportowej, zawieranie umów z przewoźnikami czy organizację dystrybucji i sprzedaży biletów. Uchwałę dotyczącą uaktualnienia i rozszerzenia realizowanych przez ZTM zadań, w tym zakresie, radni miejscy podjęli w marcu 2022 r.
 

Jak będzie wyglądał nowy dworzec?

 
Miasto przy Dworcu Głównym PKP buduje Dworzec Lublin, który w jednej części miasta skupi komunikację miejską, pozamiejską autobusową zintegrowaną z komunikacją kolejową. Plac Dworcowy zmienia się w deptak, centrum którego stanowić będzie inteligentny, nowoczesny obiekt wraz z peronami i nowym układem drogowym.
 
- Powstaje trzykondygnacyjny budynek wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym dla 174 samochodów. W części użytkowej dachu trwa montaż placu zabaw, który będzie się składał z systemowego parku linowego. Obecnie na ukończeniu są prace w zakresie fotowoltaiki. Trwa montaż fasad szklanych na budynku dworca. W garażach podziemnych montowane są instalacje wewnętrzne i prowadzone prace wykończeniowe. W budynku trwa montaż instalacji sanitarnej, wentylacji mechanicznej i elektrycznej. Zakończono już wykonywanie przegłębienia w płycie głównej i firma Budimex - generalny wykonawca, zamontowała ruchome schody - informuje Justyna Góźdź.
 
 
Prace obejmują również przebudowę m.in. ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Przy ul. 1 Maja do realizacji pozostało nasadzenie zieleni oraz oznakowanie pionowe i poziome, a także montaż stojaków rowerowych i koszy na śmieci. Przy ul. Dworcowej i pl. Dworcowym, po zakończonych robotach drogowych, prace obejmą zieleń i małą architekturę. Na rondzie Sportowców oraz ulicach: Młyńskiej, Krochmalnej, Stadionowej oraz Pocztowej pozostało do wykonania oznakowanie poziome, a  na ul. Gazowej (placu nawrotowym) i łączniku pomiędzy ul. Gazową a ul. Młyńską wykonanie warstwy ścieralnej, oznakowanie poziome i pionowe oraz roboty przy zakładaniu trawników. Wokół budynku głównego i pod wiatami peronów odjazdowych trwają prace przy układaniu chodników z kostki i płyt granitowych. W zakresie trakcji trolejbusowej trwa montaż rozjazdów.
 
Na oterenie około 29 tys. m2 powstanie łącznie: 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów, 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej, 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej, 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych, 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride, 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride, 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride, około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych, 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej. Planowane są też nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. 
 
Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi póki co ponad 224 mln zł, zaś zaawansowanie prac przy budowie budynku Dworca wynosi obecnie około 150 mln zł.
 

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama