- Dziesięć lat temu na płycie lubelskiego lotniska wylądował pierwszy rejsowy samolot pasażerski. Od tego czasu z jego usług skorzystało ponad 2,8 mln pasażerów i wykonano blisko 37 tys. operacji. To pokazuje, że Port Lotniczy Lublin jest bez wątpienia jednym z największych impulsów, które wpływają na rozwój gospodarczy oraz atrakcyjność i dostępność naszego miasta i regionu. Istotnym pionem działalności lotniska, obok przewozów pasażerskich, staje się dział cargo, który niebawem doczeka się nowych inwestycji. Będzie to budowa nowoczesnego budynku terminala do obsługi ładunków towarowych i pocztowych przewożonych drogą lotniczą, wraz z niezbędną infrastrukturą wspomagającą - mówi prezydent Miasta Lublin, Krzysztof Żuk.
Koncepcja powstania lotniska pojawiła się w latach 70. Jednak ze względu na wysokie koszty budowy nie została zrealizowana przez długie lata. 17 grudnia 2012 roku dokonano oficjalnego otwarcia Portu Lotniczego Lublin. Tego dnia wylądowały i wystartowały pierwsze samoloty z tego najdalej na wschód wysuniętego lotniska Europy Środkowo-Wschodniej.
- Bez wątpienia istnienie Portu Lotniczy Lublin zlikwidowało jedną z głównych barier komunikacyjnych, z jaką borykaliśmy się przez lata. Na Lubelszczyznę trudno było się szybko dostać, przylecieć na wypoczynek, wylecieć do pracy, umówić się na biznesowe spotkanie. Bez tej dostępności komunikacyjnej trudno było mówić o dynamicznym rozwoju regionu. Dzięki lotnisku to się zmieniło i świadczy to o tym, że dobrze wykorzystaliśmy te dziesięć lat - mówi prezes Portu Lotniczego Lublin, Andrzej Hawryluk.
Obecnie lotnisko obsługuje regularne połączenia do Gdańska, Londynu, Eindhoven, Oslo, Dublina i Bergamo. W ciągu 10 lat swojej działalności samoloty z Lublina latały również m.in. do Rzymu, Sztokholmu, Glasgow, Telawiwu, Monachium czy Frankfurtu. W przyszłoroczne wakacje mieszkańcy Lubelskiego będą mogli polecieć na Rodos, do Antalyi, Burgas czy Splitu. Plan na 2022 roku zakładał obsłużenie 330 tys. pasażerów i wszystko wskazuje, że uda się go zrealizować. W przyszłym roku PLL przewiduje, że pasażerów będzie 400 tys. Do tego Port Lotniczy Lublin rozwija również usługę cargo.
- Perspektywiczne kierunku rozwoju portu są obiecujące, chociaż działamy na bardzo konkurencyjnym i obarczonym ryzykiem rynku, co pokazały szczególnie mocno ostatnie lata. Musimy też pamiętać, że jesteśmy regionalnym portem lotniczym w województwie, które nie należy do najbogatszych. Nie możemy rywalizować z dużymi lotniskami w Krakowie, Gdańsku czy Katowicach, ale przez te ostatnie lata zaznaczyliśmy swoją obecność i potrzebę funkcjonowania na rynku lotniczym. Jakość obsługi pasażera, dogodne połączenia i nowe destynacje, jak choćby ogłoszone w ostatnich dniach połączenie do Mediolanu, oraz nowe segmenty, rozwijający się rynek cargo czy obsługa samolotów biznesowych przyniosą akcjonariuszom, a przede wszystkim pasażerom, dużo satysfakcji i zadowolenia - mówi prezes Andrzej Hawryluk.
Akcjonariuszami spółki Port Lotniczy Lublin SA są jednostki samorządu terytorialnego: Województwo Lubelskie, Gmina Lublin, Gmina Miejska Świdnik, Powiat Świdnicki w Świdniku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.