Kilka dni temu (23-25 lutego) na poligonie w Wędrzynie odbyły się pierwsze w tym roku samodzielne loty treningowe operatorów Bezzałogowych Statków Powietrznych FlyEye 2 Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej. Operatorzy dronów 2 LBOT systematycznie przechodzą szkolenia doskonalące. Obecnie na wyposażeniu 2 LBOT jest jeden zestaw BSP FlyEye, składający się z czterech platform powietrznych.
- Głównymi zadaniami grupy w trakcie ćwiczeń, było wsparcie sił głównych pod kątem przekazywania informacji rozpoznawczych w postaci zdjęć i obrazu filmowego, dozorowanie wyznaczonego obszaru oraz namierzanie celi i kierowanie ogniem ćwiczących pododdziałów - mówi dowódca obsługi BSP FlyEye.
- Udział żołnierzy WOT w działaniach kryzysowych, a także zaangażowanie w liczne akcje poszukiwawcze i przeciwpowodziowe uwidoczniły potrzebę wykorzystania bezzałogowców zapewniających możliwość prowadzenia rozpoznania z powietrza. Pozwalają one, między innymi na dokładną obserwację rejonu katastrof oraz monitoring z powietrza stanów rzek. Loty treningowe pozwalają doskonalić umiejętności operatorów, a także sprawdzić możliwości sprzętu w zróżnicowanych warunkach pogodowych - informuje kpt. Damian Stanula, oficer prasowy 2 LBOT.
Terytorialsi w ubiegłym roku zrealizowali łącznie blisko 1 tys. godzin lotów treningowych, w dzień i w nocy, zarówno w ramach lotów treningowych jak i w ramach wsparcia kryzysowego oraz współpracy z innymi służbami. Aktualnie w brygadach WOT na wyposażeniu znajduje się w sumie 12 zestawów BSP.
W ramach działań z zakresu wsparcia kryzysowego jednostki podległe Dowódcy WOT, w trakcie lotów dyspozycyjnych, realizowały takie zadania, jak: wsparcie oddziałów Straży Granicznej w ramach operacji "Odporna wiosna” w monitoringu granic państwowych z Ukrainą, Białorusią i Litwą; udział w akcjach przeciwpożarowych w rejonie Biebrzańskiego Parku Narodowego i akcjach przeciwpowodziowych w Małopolsce.
FlyEye to bezzałogowy statek powietrzny bliskiego zasięgu klasy mini, zaprojektowany do prowadzenia powietrznych działań obserwacyjnych, trudnych lub niemożliwych do zrealizowania przy pomocy innych środków rozpoznania. Może być używany do zadań rozpoznania obrazowego, akustycznego, radiolokacyjnego, pomiarowego i sygnaturowego także, jako latający przekaźnik radiowy. "Sercem" bezzałogowca jest głowica z kamerą światła dziennego i termowizyjną, która umożliwia prowadzenie działań w nocy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.