reklama
reklama

Licealiści eksperymentowali pod okiem naukowców Politechniki Lubelskiej

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Ł. Jędrzejewski, PL

Licealiści eksperymentowali pod okiem naukowców Politechniki Lubelskiej - Zdjęcie główne

Licealiści eksperymentowali pod okiem naukowców Politechniki Lubelskiej | foto Ł. Jędrzejewski, PL

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z Lublina Uczniowie V Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie uczestniczyli w zajęciach praktycznych na Politechnice Lubelskiej. Młodzież zainteresowana naukami ścisłymi miała szansę na samodzielne wykonanie eksperymentów chemicznych.
reklama

- W liceum uczymy teorii. Natomiast brakuje nam możliwości, aby każdy uczeń dotknął probówkę, wykonał sam doświadczenie i popatrzył, jak zachodzą reakcje. Na Politechnice mamy taką szansę, za co serdecznie dziękujemy - mówi wicedyrektor V LO, Joanna Mazur.

Jak informuje prodziekan Wydziału Inżynierii Środowiska dr inż. Aneta Czechowska-Kosacka, każde zajęcia poruszały inną tematykę i stanowiły doskonałe uzupełnienie lekcji chemii i biologii. Pokazy dotyczyły między innymi barw i właściwości związków chemicznych, analizy jakości wody pitnej, ale także fotowoltaiki.

Doświadczenia przedstawiały rozmaite zjawiska fizyczne i chemiczne. Dzięki warsztatom komputerowym przeprowadzonym przez dr inż. Ewelinę Krawczak z Katedry Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii, młodzież dowiedziała się, ile jesteśmy w stanie wyprodukować energii elektrycznej z modułów fotowoltaicznych oraz czy instalacja fotowoltaiczna na dachu domu wyprodukuje wystarczającą ilość energii, aby zasilić wszystkie urządzenia elektryczne, których używa się na co dzień.  

Reakcje strącania znane są teoretycznie, głównie z lekcji chemii. Na zajęciach dr Justyny Kujawskiej z Katedry Biomasy i Odpadów w Biopaliwa, uczniowie zobaczyli, jak teorię przekształca się w praktykę. Licealiści samodzielnie przeprowadzili reakcje, poznając barwy i właściwości związków chemicznych.  

Bohaterką kolejnych warsztatów była woda butelkowa i kranowa. Uczniowie nauczyli się oznaczać pH, twardość wody oraz stężenie chlorków. Podczas eksperymentów korzystali zarówno z testów kroplowych i paskowych, jak i tradycyjnych metod analizy miareczkowej

- Chciałam się dowiedzieć, w jaki sposób możemy łatwo sprawdzić na przykład twardość naszej wody i jak ona wpływa na rośliny i ludzi. Myślę, że te informacje wykorzystamy na zajęciach chemii i biologii - mówi jedna z uczennic.

- Takie praktyczne ćwiczenia na pewno przydadzą się w codziennym życiu, bo nie uczymy się czegoś, co później zostanie tylko w zeszycie, lecz możemy na własną rękę sprawdzić, jak to działa. Szczególnie, jeżeli chodzi o reakcje kwasów i zasad, bo te tematy bardzo mnie interesują - dodaje inny uczeń.

Warsztaty są efektem umowy o współpracy uczelni i szkoły.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama