reklama
reklama

Dyrektor ZTM w Lublinie pokieruje nową, ważną, miejską jednostką. "Mam nadzieję, że stworzymy silną drużynę"

Opublikowano:
Autor:

Dyrektor ZTM w Lublinie pokieruje nową, ważną, miejską jednostką. "Mam nadzieję, że stworzymy silną drużynę" - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
5
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Z LublinaDotychczasowy szef ZTM w Lublinie zostanie dyrektorem nowej, miejskiej jednostki - Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Oficjalnie ogłosił to już nowy zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju, przypominając, że ZDiTM zacznie funkcjonować od lipca.
reklama

Drogi i komunikacja miejska

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie w ramach jednej struktury skupi zadania realizowane dotychczas przez Zarząd Dróg i Mostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego. Nowa jednostka zacznie funkcjonować od 1 lipca. Jej dyrektorem zostanie Grzegorz Malec, który do tej pory kierował ZTM. Uchwała w sprawie powołania nowej jednostki została przegłosowana na styczniowej sesji Rady Miasta Lublin. 

reklama

W sprawie nowej jednostki w środę (26 czerwca) odbyła się komferencja prasowa. wziął w niej udział Tomasz Fulara, który niedawno został zastępcą prezydenta, a wcześniej był prezesem MPK w Lublinie. Udział też wziął Grzegorz Malec.

- Z dniem 1 lipca połączy się dwie jednostki - Zarząd Transportu Miejskiego i Zarząd Dróg i Mostów. Przykład inwestycji jaką był Dworzec Metropolitalny pokazuje, że można, a nawet trzeba łączyć funkcje po to, żeby Miasto lepiej funkcjonowało - przekonywał Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju. - Mamy nadzieję, że tego typu zmiany znacząco poprawią funkcjonowanie Miasta i ułatwią ludziom życie. Mamy kilka pomysłów, które chcielibyśmy wdrożyć i, które te funkcje transportu publicznego i infrastrukturalne spowoduje poprawienie płynności ruchu. Mam nadzieję, że mieszkańcy odczują różnicę w płynności ruchu.

reklama

- To kluczowe resorty i zadania dla każdego mieszkańca miasta, czy gminy - stwierdził Grzegorz Malec. - Obie jednostki po połączeniu będą zarządzały majątkiem gminy, naszym wspólnym majątkiem: meblami miejskimi, drogami, mostami, sygnalizacją, przystankami, trakcją, autobusami. (...). Mam nadzieję, że stworzymy silną drużynę.

ZDiTM zajmie się zarządzaniem i administrowaniem drogami publicznymi w granicach administracyjnych Lublina, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, oraz drogami wewnętrznymi stanowiącymi własność Gminy Lublin i przejętymi przez ZDiTM, jak również organizowaniem transportu zbiorowego.

ZDiTM ma zarządzać drogami publicznymi i wewnętrznymi o łącznej długości około 700 km, 154 obiektami inżynierskimi, ponad 18 km buspasów i blisko 200 km infrastruktury rowerowej. Do tego w jej utrzymaniu będzie ponad 70 km trakcji trolejbusowej, przeszło 800 przystanków komunikacji miejskiej, w tym część wyposażona w panele fotowoltaiczne i wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej oraz 40 ładowarek dla pojazdów komunikacji miejskiej. ZDiTM będzie też dalej sprawował funkcję zarządcy dla Dworca Lublin.

reklama

Główna siedziba nowej jednostki to ul. Krochmalna 13j, natomiast część wydziałów zlokalizowano również przy ul. Nałęczowskiej 14. Od 1 lipca obsługa pasażerek i pasażerów komunikacji miejskiej będzie się odbywała bez zmian. Do dyspozycji pozostają wszystkie dotychczasowe Punkty Sprzedaży Biletów i Biuro Obsługi Klienta przy ul. Nałęczowskiej 14 oraz na Dworcu Lublin. Również dla chcących załatwić sprawy związane ze Strefą Płatnego Parkowania, czy zajęciem pasa drogowego, nic
się nie zmieni. Wydziały zajmujące się tą tematyką pozostają w swojej obecnej lokalizacji, czyli przy ul. Krochmalnej 13j.

Malec odniósł się też do liczby pracowników nowej jednostki i do ewentualnych zmian.

- Będziemy bazować wokół liczby obecnej obu jednostek,mczyli łącznie ok. 220 osób. Czeka nas ogrom zadań i dlatego bazujemy na tej doświadczonej kadrze, którą już mamy - zapowiedział Grzegorz Malec. - Na mocy prawa wszyscy pracownicy obu jednostek stają się pracownikami nowej jednostek.

Niektóre plany i zrealizowane inwestycje

Jednocześnie Miasto przygotowuje się do realizacji kolejnych inwestycji transportowych i drogowych z udziałem funduszy unijnych. W fazie przygotowywania dokumentacji jest projekt „Mobilność indywidualna zintegrowana z systemem transportu miejskiego na terenie miasta Lublin”. Realizowane będą działania z zakresu rozbudowy systemu dróg rowerowych zintegrowanych z komunikacją pieszą i miejską stanowiące inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany wraz z infrastrukturą przystankową i okołoprzystankową w tym m.in.: oświetleniem, przystankami autobusowymi wraz z informacją przystankową, przejściami dla pieszych, przejazdami dla rowerów, zatokami autobusowymi.  Drugi projekt „Infrastruktura przystankowa na terenie miasta Lublin” jest związany z przebudową/rozbudową/budową infrastruktury przystankowej w zakresie m.in. zatok autobusowych, wiat, punktów dynamicznej informacji pasażerskiej oraz biletomatów.

Na obie inwestcje Miasto chce pozyskać dofinansowanie ze środków zewnętrznych, z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego. Możliwa łączna kwota dofinansowania tych projektów to blisko 60 mln zł. 

W ciągu minionej dekady na nowe drogi oraz zakup autobusów i trolejbusów Lublin przeznaczył 1,7 mld zł, z czego ponad 1,2 mld zł to środki pozyskane ze środków zewnętrznych. Tylko w ostatnich pięciu latach na inwestycje drogowe Miasto przeznaczyło ponad 708 mln zł. Wybudowano, przebudowano oraz wyremontowano łącznie ponad 210 km ulic, chodników oraz dróg dla rowerów. W 25 miejscach powstały parkingi, w tym 4 Park&Ride ze 165 miejscami postojowymi, a na ponad 180 ulicach zamontowano ok. 2,6 tys. punktów oświetlenia. Przebudowano Al. Racławickie i zakończono budowę Dworca Lublin. W innych częściach miasta przebudowę przeszła ul. Choiny, przy której powstał pierwszy w mieście Park&Ride. Kolejnych 7 węzłów przesiadkowych dostępnych jest przy ulicach: Żeglarskiej, Zbożowej, Franczaka „Lalka”, Granitowej, Osmolickiej, Abramowickiej i al. Kraśnickiej. Powstały też zespoły przystanków przesiadkowych w 6 lokalizacjach miasta. Inwestycje drogowe objęły m.in. skrzyżowanie ul. Diamentowej z przedłużeniem Lubelskiego Lipca ‘80 i ul. Krochmalną, w tym budowę wiaduktu w ciągu ulic Krochmalna-Diamentowa oraz ulice: Grygowej wraz z wiaduktami, Abramowicką, Wyścigową, rondo Lubelskiego Lipca ‘80, most w ul. Fabrycznej, Pawią wraz z przebudową mostu, Popiełuszki, Raszyńską, łącznik między Milenijną a Szeligowskiego, Brata Alberta wraz z Kuncewiczowej, Oczki, Wapowskiego, Siewierzan, Leszka i Ziemowita, Kalinowszczyzna, Araszkiewicza czy Zamenhofa. 

Poza tym, Miasto spełnia 40% udział pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie komunikacji miejskiej, gdzie ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie 30% progu do 2028 r. Przez ostatnie 5 lat zakupiono 55 niskoemisyjnych pojazdów, w tym pierwszy autobus wodorowy, a prąd do zasilania trakcji trolejbusowej oraz autobusów elektrycznych pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł energii. Pasażerowie mogą również korzystać z systemu biletu elektronicznego Lubika. Zakończyły się również prace nad projektem optymalizacji oferty przewozowej komunikacji miejskiej. Wypracowane wspólnie kierunki zmian miały spowodować m.in. skomunikowanie Dworca Lublin z większością rejonów miasta, odczuwalny wzrost częstotliwości kursowania autobusów i trolejbusów w poszczególnych dzielnicach, a do tego większa liczba połączeń bezpośrednich. Z miejskim transportem zbiorowym zintegrowano także ofertę systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego poprzez Lubelską Kartę Miejską i system LUBIKA.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama