Wykonawca rozpoczął inwestycję
- Jedna z największych i najważniejszych inwestycji Miasta, na którą Lublin czeka od dawna, wkracza w etap realizacji. Pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową, powstanie nowoczesny dworzec na miarę XXI wieku, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. W jednej części miasta zintegruje on kilka form transportu, stając się centrum komunikacyjnym nie tylko Miasta, ale całego regionu. W ramach inwestycji, wokół dworca powstanie zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Jestem przekonany, że nowoczesny Dworzec Metropolitalny będzie wizytówką Lublina - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
W pierwszej kolejności teren będzie uporządkowany. Wykonawca przystąpił do prac przygotowawczych związanych z rozbiórką istniejących tam obiektów i infrastruktury. Trwa demontaż instalacji wewnętrznych w budynkach. Prace obejmą również przełożenie uzbrojenia podziemnego.
- Budowa Dworca Metropolitalnego to wyzwanie organizacyjne i techniczne. Prace będą wykonywane jednocześnie na rozległym terenie o łącznej powierzchni ponad 4 ha, a sam budynek dworca, w trudnych warunkach gruntowo – wodnych. Wymaga to od Wykonawcy szczególnie sprawnej organizacji i koordynacji robót specjalistycznych. Realizacja tej inwestycji to nie tylko ogromne przedsięwzięcia od strony technicznej, ale także organizacyjnej. Będziemy się starali minimalizować utrudnienia dla mieszkańców związane z prowadzonymi robotami - mówi Artur Szymczyk, zastępca przydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.
W pierwszym etapie prac nie będzie zmiany organizacji ruchu w rejonie inwestycji, ale nastąpii ona przy realizacji prac w zakresie infrastruktury drogowej, czyli w drugiej połowie lutego. Wtedy konieczne będzie zamknięcie ul. Gazowej. Zamknięcie to wymusi zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Jak będzie wyglądał Dworzec Metropolitalny?
Dominującymi materiałami w bryle Dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach. Projekt zakłada też użycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł "budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Zaś dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Zostanie też zastosowana antysmogowa kostka brukowa. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.
Pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny dla 174 samochodów. Z kolei na jego dachu zaplanowano nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca to ponad 18 tys. mkw. Obiekt pozwoli też na przemieszczanie się po nim pieszym i osobom z niepełnosprawnościami.
Modernizację przejdą też ulice
Zakres prac budowlanych obejmuje również modernizację pobliskich ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma plac Dworcowy, który stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride oraz postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem placu Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawią się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów oraz 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe. Z kolei ul. Pocztowa przejdzie pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przejdzie też ul. Młyńska od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie tam ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie. Dodatkowo, cofnięty w stronę torów będzie pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, ma pozwolić usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstanie przy rondzie Sportowców, które będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstanie zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów.
Udogodnienia dla komunikacji miejskiej
Kolejnymi elementami inwestycji jest budowa peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej z zadaszeniem oraz budowa wewnętrznych dróg dojazdowych, stanowisk postojowych, placów, chodników czy zagospodarowanie zieleni. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Umowa zakłada też instalację i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, w szczególności wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. W ramach całej inwestycji zostanie przebudowane oświetlenie drogowe, trakcja trolejbusowa, kanalizacja deszczowa, wybudowane będą także kanały technologiczne.
Budowa Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego, w jego rejonie jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to około 300 mln zł, z czego ponad 173 mln zł to środki unijne. Realizacja całego projektu zostanie zakończona do 31 grudnia 2022 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.