Przez rok obowiązywały zaostrzone przepisy, według których punkty karne były kasowane dopiero po 2 latach. Od 17 września okres ich ważności ponownie wynosi 12 miesięcy.
Nowelizacja Ustawy o ruchu drogowym. Te zmiany ucieszyły kierowców
Warto jednak wiedzieć, że punkty karne, które mieliśmy na koncie do 17 września będą kasowanie zgodnie z poprzednio obowiązującymi przepisami, czyli po dwóch latach. Szybciej kasowane będą tylko te, które są naliczane, od kiedy nowelizacja ustawy o Ruchu drogowym weszła w życie, czyli od 17 września.
To niejedyne zmiany, które weszły po nowelizacji ustawy. Wróciły kursy reedukacyjne, dzięki którym można zmniejszyć liczbę punktów karnych aż o 6. Podobniej, jak miało to miejsce wcześniej, takie spotkania odbywają się na koszt kierowcy. Ten może się na kurs zapisać pod warunkiem, że prawo jazdy ma co najmniej od roku. Oznacza to, że opcja ta nie jest dostępna dla kierowców z najmniejszym stażem.
Za organizowanie kursów odpowiedzialni są dyrektorzy wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Po ich zakończeniu zaświadczenia potwierdzające przejście kursu mają być przesyłane komendantowi wojewódzkiemu policji.
Przemysław Kurzawa z konińskiego WORD-u ocenił w rozmowie z nami, że reedukacyjne kursy redukujące to dobry pomysł.
Kierowcy powinni mieć szansę częściowej redukcji. To było dobre rozwiązanie, z którego wcześniej chętnie korzystano
– przyznał.
Podobnego zdanie jest Piotr Romek, dyrektor WORD w Łodzi. – Kierowcy wciąż się o nie dopytują, bo chcą redukować punkty. W naszym oddziale cieszyły się one dużą popularnością – powiedział.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin. Trwa remont ul. Nadbystrzyckiej. Kierowcy: Można było w październiku zorganizować taki ruch. [ZDJĘCIA]
Trzeba jednak wiedzieć, że kursy nie wystartowały w dniu, kiedy przepisy zostały znowelizowane, czyli 17 września. Dyrektorzy WORD-ów długo czekali na projekt rozporządzenia, który mówi, jak dokładnie redukcja punktów wygląda. Dopiero mając tę wiedzę, mogli umawiać psychologów transportu, policjantów i organizować grupy.
Przed zlikwidowaniem kursów, w 2022 roku, kosztowały one ok. 300 zł od uczestnika. Teraz na pewno będzie drożej, cenę będą ustalać dyrektorzy ośrodków. Zainteresowani powinni śledzić strony poszczególnych WORD-ów.
Liczba punktów i wysokość kar bez zmian
Co ważne, za nowelizacją nie poszło zmniejszenie liczby punktów i wysokości kar za poszczególne wykroczenia. Te regulacje pozostają niezmienione, a więc przepisy nadal są surowe. Przypomnijmy, co grozi kierowcy za poszczególne wykroczenia:
- Przekroczenie prędkości o maksymalnie 10 km/h – 50 zł, bez punktów;
- od 11 do 15 km/h – 100 zł i 3 punkty karne;
- od 16 do 20 km/h – 200 zł i 3 punkty karne;
- od 21 do 25 km/h – 300 zł i 6 punktów karnych;
- od 26 do 30 km/h – 400 zł i 6 punktów karnych;
- od 31 do 40 km/h – 800 zł i 10 punktów karnych;
- Od 41 do 50 km/h – 1000 zł i 13 punktów karnych;
- Od 51 do 60 km/h – 1500 zł i 15 punktów karnych;
- Od 61 do 70 km/h – 2000 zł i 15 punktów karnych;
- O 71 km/h i więcej – 2500 zł i 15 punktów karnych;
- Korzystanie z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez prowadzących inne auta – 2500 zł.
- Objechanie opuszczonych zapór – 2000 zł.
- Naruszenie zakazu wjazdu za przejazd kolejowy – 2000 zł.
- Jazda autostradą lub drogą szybkiego ruchu w kierunku przeciwnym – 2000 zł.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 1500 zł.
- Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych – 1500 zł.
- Naruszenie zakazu wyprzedzania innego pojazdu – 1000 zł.
- Parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych – 800 zł.
Część mandatów jest wyższa, jeżeli mamy do czynienia z tzw. recydywą – z sytuacją, w której kierowca popełnił dane wykroczenie drugi raz.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.