Pandemia sporo zmieniła
Władze miasta podkreślają, że Lublin z roku na rok staje się coraz częściej wybieranym kierunkiem podróży, zarówno przez turystów z kraju, jak i z zagranicy i przyciąga ich wyjątkowy klimat Starego Miasta, jedyne w swoim rodzaju festiwale (np. Wschód Kultury - Inne Brzmienia, Carnaval Sztukmistrzów, Jarmark Jagielloński) oraz wiele możliwości spędzania wolnego czasu. Sytuacja zmieniła sie nieco w tym roku. Według danych Polskiej Organizacji Turystycznej z powodu pandemii koronawirusa przez blisko 2 miesiące znacząco ograniczono działalność podmiotów turystycznych, blisko 2/3 Polaków zmieniło swoje plany turystyczne, a 45% w ogóle nie planowało wyjazdy z noclegiem w tym roku.
- Pierwsza połowa tego roku dla całej branży turystycznej była walką o przetrwanie. Wybuch epidemii koronawirusa wymusił zrewidowanie działań miasta w zakresie turystyki i dostosowanie ich do zaistniałych okoliczności. Nasze wsparcie skupiło się na niwelowaniu skutków zmniejszonego ruchu turystycznego - mówi Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, zastępca prezydenta ds. kultury, sportu i partycypacji.
Lubelski Pakiet Wsparcia
Lubelski Pakiet Wsparcia dla lokalnych przedsiębiorców i organizacji pozarządowych umożliwił uzyskanie obniżki stawek czynszu, odroczenia terminów płatności lub rozłożenia płatności na raty. Obniżono nawet o 90% stawki czynszu za wynajem lub dzierżawę neirchomości, obniżono stawki opłat na ogródki gastronomiczne, wprowadzono możliwość odroczenia terminów płatności podatków lokalnych, przesunięto terminy płatności opłaty z tytułu użytkowania wieczystego, a płatności rozłożono na raty.
#Zostańwdomu
W ramach akcji #Zostańwdomu na stronie internetowej urzędu miasta powstała zakładka, na której lubelscy przedsiębiorcy i instytucje zamieszczali swoją ofertę dla mieszkańców pozostających w domach. Pojawiło sie tam ok. 250 ofert. Mieszkańcy mogli szybko poznać oferty lokalnej gastronomii i znaleźć możliwości ciekawego spędzenia wolnego czasu z domu z lubelską kulturą, a dzięki kursom i szkoleniom online również nauczyć się nowych umiejętności.
#CityWillWait i #CityIsReady
Poza tym Lublin we współpracy z innymi 13 największymi miastami w Polsce, dołączył do akcji #CityWillWait, promując lokalną turystykę i podtrzymując zainteresowanie miastem wśród potencjalnych turystów. Odnotowano ok. 1,4 mln odbiorców kampanii. Kontynaucja tej akcji była druga - #CityIsReady, majaca na celu pokazanie, że 13 tych samych miast jest gotowe na przyjęcie turystów po likwidacji części pandemicznych obostrzeń. W ramach niej pojawiły się propozycje spędzania weekendów i maseczki dla pasażerów wylatujących pietwszymi lotami po otwarciu Portu Lotniczego Lublin, który był kilka miesięcy zamknięty da ruchu pasażerskiego.
Ponad 330 tys. turystów
Z informacji władz miasta wynika też, że przeprowadzone badania wskazały, że Lublin jest bardzo chętnie odwiedzany przez turystów indywidualnych. Wpływ na to miały m. in. działania promocyjne realizowane z innymi miastami w ramach akcji #CityIsReady, czy z Polską Organizacją Turystyczną, które polecały Lublin – Polską Markę Turystyczną osobom szukającym bezpiecznego letniego wypoczynku. Konkretne statystyki za ten rok pokaże Lubelski Barometr Turystyczny oparty na analizie Big Data, którego prezentację zaplanowano na późną jesień. Póki co wiadomo już, że od stycznia do sierpnia tego roku Lublin odwiedziło 98 tys. osób, 269 tys. turystów i 36 tys. turystów zagranicznych.
Sezon Lublin
Dodatkowo w ramach (w tym roku wirtualnego) Sezonu Lublin 2020 powstała nowa strona internetowa, która w jednym miejscu skupia ofertę partnerów Sezonu, trasy Przewodników Inspiracji i atrakcyjne wizualnie wizytówki Miejsc Inspiracji w ramach wspólnej oferty Lublina dla turystów. Można tam też znaleźć 40 filmów powstałych w ramach Sezonu Lublin, które są promowane w mediach społecznościowych.