Raport "Diagnoza kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce"
Akademickie Centrum Kultury "Chatka Żaka" z Narodowym Centrum Kultury zrealizowało ogólnopolskie badanie wśród studentów uczelni wyższych dotyczące ich działań w obszarze kultury, w którym wzięły udział 1633 osoby. Na badanie zostało przeznaczone 150 tys. zł z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Efektem badań jest raport "Diagnoza kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce".
- Kultura akademicka stanowi ważne uzupełnienie procesu dydaktycznego. Cieszy mnie więc fakt, że temat ten został podjęty na szeroką skalę i w sposób naukowy. O takiej kulturze studenckiej marzę - takiej, która będzie odbijać się echem w całej Polsce - mówi prof. dr hab. Radosław Dobrowolski, rektor Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
- Wyniki przeprowadzonych pogłębionych wywiadów, badań ankietowych, a także analiza videoblogów w serwisie YouTube są obiecujące – większość studentów wykazuje chęć czynnego uczestnictwa w kulturze - dodaje Izabela Pastuszko, p.o. dyrektora ACK UMCS "Chatka Żaka", pomysłodawczyni Ogólnopolskiego Forum Kultury Studenckiej.
W czwartek o wynikach będą dyskutować: prof. Rafał Wiśniewski - dyrektor Narodowego Centrum Kultury, prof. dr hab. Radosław Dobrowolski oraz Izabela Pastuszko.
Niektóre wnioski z raportu
Z raportu można dowiedzieć się m.in., że zdaniem studentów wydarzeniom kulturalnym towarzyszy atmosfera studencka, kojarzona z wolnością twórczą, pewną alternatywnością i odrębnością kultury studenckiej od kultury głównego nurtu. Dodatkowo w uczelnianych instytucjach kultury mogą spotkać się osoby z różnych wydziałów, a nawet uczelni w ramach warsztatów, zespołów czy innych wydarzeń. Dlatego byłoby korzystne, gdyby ośrodki kultury studenckiej nie ograniczały się do własnej uczelni, a kierowały swoją działalność do wszystkich studentów.
- Ważną rekomendacją, która pojawiła się w trakcie badań, jest też zwiększenie udziału akademickich instytucji kultury w procesie kształcenia poprzez współpracę z wydziałami i poszczególnymi kierunkami studiów. Wiele kierunków ma obecnie profil praktyczny, z czego wynika potrzeba organizacji dużej ilości praktyk zawodowych, które mogłyby być realizowane w akademickich instytucjach kultury - czytamy wśród wniosków.