- Lublin od lat rozwija zrównoważoną i ekologiczną komunikację oraz inwestuje w nowoczesny tabor, co sprawia, że już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Zakup pojazdu wodorowego dla Lublina zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców. Umożliwi także zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów wodorowych, których zastosowanie w transporcie publicznym w najbliższych latach będzie wzrastać. Chcemy, żeby Lublin był pierwszym miastem w Polsce, w którym autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linię komunikacji miejskiej - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
- Podpisany list intencyjny pomiędzy Grupą ZE PAK i MPK Lublin wyraża wolę współpracy w zakresie rozwoju zeroemisyjnego transportu miejskiego opartego o zielony wodór. Jest to paliwo, które może dać mieszkańcom miast i całej Polski to, czego nie da się kupić czy wyprodukować – czyste powietrze. Zielony wodór jest najczystszym, zeroemisyjnym i wręcz najzdrowszym paliwem, jakie jest już w użyciu w wielu krajach całego świata. Grupa ZE PAK jeszcze w tym roku rozpocznie produkcję zielonego wodoru, a więc produkowanego dzięki odnawialnym źródłom energii. Cieszymy się, że Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce wyraził zainteresowanie współpracą z nami w celu stworzenia dla mieszkańców zeroemisyjnego transportu publicznego na bazie autobusów zasilanych zielonym wodorem - mówi Maciej Nietopiel, wiceprezes Zarządu Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.
List intencyjny, żeby zapewnić ciągłość dostaw wodoru, podpisano w środę (23 czerwca).
W tym roku Miasto planuje ogłoszenie przetargu na dostawę autobusu wodorowego, który na ulice wyjedzie prawdopodobnie w 2023 roku. Będzie to autobus niskopodłogowy, z monitoringiem i klimatyzacją, wyposażony w automat do sprzedaży biletów, a więc o standardach znanych już pasażerom komunikacji miejskiej. Ogniwa paliwowe mają pełnić w nim funkcje "elektrowni”. Prąd napędza pojazd, a jedynymi produktami reakcji w ogniwie są ciepło oraz para wodna. W związku z tym autobus jest zeroemisyjny, nie wytwarza zanieczyszczeń, w tym przede wszystkim dwutlenku węgla. Autobus obsłuży pasażerów na liniach komunikacyjnych bez dostępu do infrastruktury ładowania baterii trakcyjnych. Dzienny zasięg wymagany dla takich linii to ok. 300 km.
Szacowana wartość zakupu autobusu wodorowego to ok. 3,5 mln zł netto. Środki na to będą pochodzić z oszczędności poprzetargowych powstałych w ramach projektu unijnego "Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”. Miasto otrzymało już wstępną zgodę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rozszerzenie realizowanego aktualnie zakresu projektu. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie ostatecznej zgody Instytucji Pośredniczącej, co zostanie potwierdzone podpisaniem aneksu do umowy o dofinansowanie projektu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.