reklama
reklama

Lublin: Miasto docenione za elektromobilny transport

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Lublin: Miasto docenione za elektromobilny transport - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościMiasto Lublin zostało nagrodzone za wdrażanie rozwiązań przyjaznych dla elektromobilności i zrównoważonego transportu. Miasto doceniono m.in. za ekologiczną komunikację, inwestycje w tabor i sprzęt.
reklama

68 lat rozwoju transportu
 
Wyróżnienie za wdrażanie rozwiązań przyjaznych dla elektromobilności zrównoważonego transportu to wyróżnienie Polityki Insight i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, które opracowały ranking elektromobilności. Powstał on na podstawie danych liczbowych dotyczących różnych rodzajów kwantyfikowalnych aspektów działań samorządów w 50 największych populacyjnie polskich miastach na prawach powiatu. Informacje te oparto na korespondencji z urzędami miast, statystyce publicznej oraz danych organów centralnych. Pozyskane liczby poddano analizie i przeliczono na wskaźniki cząstkowe w pięciu ocenianych kategoriach.
 
 
W drugiej edycji raportu "Ranking elektromobilnych miast. Jak polskie samorządy wprowadzają rewolucję w transporcie?” Lublin doceniono również w kategoriach czyste powietrze i transport rowerowy. W tych kategoriach Miasto zajęło odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. 
 
- Lublin już od 68 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowany na elektromobilność i ekologię, tworząc w ten sposób alternatywę dla transportu indywidualnego. Wieloletni rozwój zrównoważonej i ekologicznej komunikacji oraz inwestycje w nowoczesny tabor sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Stawiamy sobie bardzo wysokie cele dotyczące rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta pod koniec lutego 2021 r. strategia rozwoju elektromobilności oraz realizowane inwestycje w tym zakresie. Działania, za które Lublin otrzymał wyróżnienie pokazują, że to kierunek jak najbardziej słuszny i oczekiwany przez Lublinian oraz w dzisiejszych czasach konieczny. Nasze zaangażowanie na rzecz elektromobilności oraz efektywności energetycznej pozwala podnosić jakość życia mieszkańców oraz, w połączeniu z nowymi inwestycjami, zwiększać atrakcyjność gospodarczą miasta i regionu - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.

W badaniu sprawdzono, które największe polskie miasta na prawach powiatu skutecznie wdrażają rozwiązania przyjazne dla elektromobilności i zrównoważonego transportu. Uwzględniono pięć kwestii: transport elektryczny, transport rowerowy, ułatwienia dla elektromobilności, transport publiczny oraz jakość powietrza.
 
"Sprawna, stale rozwijana trolejbusów"
 
Lublin za zdobycie dużej liczby punktów w każdej z kategorii i podejmowanie dodatkowych działań, dostał nagrodę specjalną. Jak czytamy w uzasadnieniu: "Cechą wyróżniającą Lublin na tle pozostałych polskich miast jest sprawna, stale rozwijana sieć trolejbusów, którymi oprócz stolicy Lubelszczyzny mogą pochwalić się tylko Gdynia i Tychy. Władze stawiają sobie także bardzo wysokie cele co do rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta pod koniec lutego 2021 r. strategia rozwoju elektromobilności. Do 2022 r. ratusz planuje dwudziestokrotnie zwiększyć liczbę stacji ładowania pojazdów, a do 2025 r. zarejestrować 3 tys. samochodów elektrycznych. Miasto realizuje także inicjatywy, które zwiększają efektywność energetyczną. MPK Lublin wspólnie z Politechniką Lubelską i sektorem prywatnym prowadzą obecnie prace nad budową magazynów energii, które wykorzystają m.in. na potrzeby przewozów trolejbusowych. Niezależnie od prac nad strategią rozwoju elektromobilności miasto wcześniej angażowało się w inicjatywy promujące transport elektryczny. Władze nie tylko przygotowały plan lokalizacji stacji ładowania pojazdów, lecz także oferowały preferencyjne stawki dzierżawy miejskich gruntów dla podmiotów budujących ogólnodostępne stacje ładowania. Dodatkowo stolica Lubelszczyzny należy do grona dziesięciu miast, które oprócz wsparcia inicjatyw prywatnych już teraz deklarują także rozwój punktów miejskich. W ubiegłym roku Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie rozpoczął prace nad sześcioma stacjami ładowania dla autobusów. Choć nie będą one dostępne dla posiadaczy e-samochodów, to świadczą o kompleksowym i długofalowym podejściu włodarzy miasta do elektromobilności”.
 
 
Za początki elektromobilności w Lublinie uznaje się datę 21 lipca 1953 r., bo wtedy na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus, a trakcja liczyła 7 km. Teraz miasto ma 138 trolejbusów, a całkowita długość eksploatowanej sieci trakcyjnej to ponad 76 km. Trakcja trolejbusowa zasilana jest z 14 stacji prostownikowych.
 
Działania Lublina
 
W 2015 r. Lublin dołączył do grona polskich miast, w których eksploatowane są autobusy elektryczne. Od czerwca 2015 r. pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają z linii obsługiwanych elektrycznym autobusem Ekovolt.
 
- Pojazd to efekt współpracy spółki Ursus z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z o.o. – Lublin oraz Politechniką Lubelską w ramach Konsorcjum – Autobus Elektryczny. Zasilanie elektrycznego silnika zapewniają litowo-żelazowo-fosforowe baterie. URSUS Elektrowolt, stał się bazą do badań przygotowawczych dla systemu autobusu elektrycznego. W najbliższym czasie takich pojazdów w Lublinie będzie więcej. Aktualnie już trwają odbiory techniczne 20 "elektryków”. W ramach postępowań do Lublina trafi łącznie 39 autobusów elektrycznych w tym 7 przegubowych - informuje Izolda Boguta z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.
 
Na potrzeby nowych pojazdów, na zajezdni przy ul. Grygowej są ładowarki stacjonarne. Każda umożliwia jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW. Są też ładowarki mobilne o mocy 40 kW. Z kolei szybkie ładowarki do autobusów zainstalowane są na pętlach autobusowych: Choiny, Żeglarska, Zbożowa, Franczaka "Lalka". Następne powstaną na budowanych węzłach przesiadkowych przy al. Kraśnickiej i Granitowej oraz w rejonie powstającego Dworca Metropolitalnego. Dodatkowo, planowana jest dostawa autobusu wodorowego. List intencyjny w sprawie zapewnienia ciągłości dostaw wodoru został podpisany w czerwcu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie oraz Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A. Pojazd wyjedzie na ulice Lublina prawdopodobnie w 2023 roku, a szacowana wartość jego zakupu to około 3,5 mln zł netto.
 

Co więcej, w lutym Rada Miasta Lublin przyjęła "Strategię rozwoju elektromobilności w Lublinie”, która obejmuje okres do 2036 r. W Strategii zaplanowano: zakup bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego i ładowarek, rozwój sieci trakcyjnej, wyposażenie urzędu i jednostek organizacyjnych w pojazdy elektryczne, lokalizację ogólnodostępnych punktów ładowania oraz edukację.

Natomiast Politechnika Lubelska, MPK Lublin oraz Tele-Fonika Kable Group pracują nad projektem budowy modułowych magazynów energii. Powstaną trzy pilotażowe magazyny energii, w tym jeden na terenie zajezdni MPK Lublin przy ul. Grygowej. Magazyn ma mieć budowę kontenerową z możliwością równoległego łączenia kilku/kilkunastu magazynów i ma mieć możliwość połączenia m.in. z siecią trakcyjną zasilającą trolejbusy.

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama