Mgr inż. Michał Wróbel, absolwent Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej, obecnie jej doktorant oraz członek zespołu badawczego MSAGroup został doceniony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jego praca magisterska pod tytułem "Wpływ modyfikatorów otrzymywanych z surowców ekologicznych na właściwości lepiszczy bitumicznych” zajęła I miejsce w konkursie "Innowacje w drogownictwie”.
Konkurs ma wyłonić najlepsze prace dyplomowe, których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Chodziło również o promowanie idei przedsiębiorczości i innowacyjności wśród społeczności akademickiej. Konkurs obejmował prace dyplomowe, które zostały obronione w następujących kategoriach: materiały i technologie drogowe, inżynieria ruchu i rozwiązania BRD, drogowe obiekty inżynierskie. We wszystkich 3 obszarach zgłoszonych zostało w sumie 40 prac.
- Na uczelniach powstają doskonałe pomysły w zakresie rozwiązań mających zastosowanie w budownictwie drogowym. Pozwalają one znacząco ograniczyć wydobycie kruszywa naturalnego oraz degradację środowiska. Cieszę się, że są one wynikiem pracy również naszych studentów i absolwentów - mówi prof. Wojciech Franus, prorektor ds. nauki Politechniki Lubelskiej.
W pracy magisterskiej mgr inż. Michał Wróbel skoncentrował się na poprawie właściwości asfaltu zawartego w wyeksploatowanej nawierzchni drogowej.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Wynalazek naukowców Politechniki Lubelskiej z ochroną patentową. Ma pomóc fotowoltaice
- Mój pomysł polega na powtórnym wykorzystaniu materiałów z rozbiórek starych konstrukcji drogowych, przy jednoczesnym zastosowaniu specjalnych środków o charakterze zmiękczającym np. pochodnych po produkcji olejów spożywczych. W ten sposób asfalt może powrócić do swoich pierwotnych właściwości. Ta technologia, dzięki zastosowaniu materiałów z odzysku, pozwala na znaczne oszczędności finansowe podczas inwestycji drogowej oraz ochronę złóż nieodnawialnych - podkreśla mgr inż. Michał Wróbel.
Na potencjał wdrożeniowy rozwiązania mgra inż. Wróbla wskazuje promotorka pracy dr inż. Agnieszka Woszuk z Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych i Geoinżynierii Politechniki Lubelskiej.
- Temat podjęty w pracy wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju w budownictwie. Uzyskane właściwości fizyko-mechaniczne zaprojektowanej mieszanki mineralno-asfaltowej są zgodne z wymaganiami technicznymi oraz wskazują na możliwość zapobiegania przedwczesnej degradacji recyklowanej nawierzchni. Dzięki temu to rozwiązanie ma duże szanse na zastosowanie w drogownictwie - mówi dr inż. Agnieszka Woszuk.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.