Na zorganizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wideokonferencji z samorządowcami przedstawiono realizację i szczegóły kolejnego etapu Programu. Przedstawiono samorządom realizację Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
- Gratuluję wnioskodawcom, których projekty przeszły do drugiego etapu Programu. Ministerstwo infrastruktury systematycznie będzie uzyskiwać informacje na temat postępów prac studialnych prowadzonych przez samorządy na II etapie realizacji Kolei Plus. Z zadowoleniem przyjmujemy duże zainteresowanie samorządów Programem - mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Projekty zakwalifikowane do II etapu programu przedstawił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. deklarują bieżącą współpracę, zarówno na etapie przygotowywania przez samorządy przetargu na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, jak i podczas jego realizacji. Będziemy organizować cykliczne spotkania, aby wymieniać doświadczenia. Realizacja zgłoszonych projektów pozwoli na istotne zwiększenie dostępności kolei - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Przekazane przez PLK informacje pozwalają samorządom na dobre przygotowanie do realizacji kolejnych etapów Programu.
Potem projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja ma poprawić warunki życia mieszkańców. Program jest wart 5,6 mld zł i ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego przez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.
Z województwa lubelskiego do drugiego etapu trafiło pięć projektów. Są to: budowa linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski – Biłgoraj, prace na liniach kolejowych 69 i 72 pomiędzy Rejowcem i Zamościem Szopinek, rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa, elektryfikacja linii Łuków-Lublin i stworzenie połączenia z Lublina do Łęcznej oraz kopalni Bogdanka.