Jak podaje CBA kontrola była prowadzona od listopada 2019 r. do sierpnia 2020 r.
Na projekt ,,Marketing gospodarczy Województwa Lubelskiego II” wydano ponad 72 mln zł. Były to działania, które miały na celu przede wszystkim kreowanie dobrego wizerunku Lubelszczyzny pod kątem potencjalnych inwestorów i kontrahentów i promocję przedsiębiorstw województwa lubelskiego na rynkach krajowych i międzynarodowych.
Według CBA doszło do nieprawidłowości:
• braku w umowach zawieranych z Wykonawcami zadań Projektu postanowień, które zabezpieczałyby w należyty sposób interesy finansowe Województwa,
• dokonywaniu odbiorów zadań bez zastrzeżeń poprzez potwierdzanie realizacji pełnego przedmiotu umowy bezpodstawnie, tj. bez wymaganych informacji i dokumentacji z realizacji danego zadania,
• nienaliczaniu kar umownych należnych Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Lubelskiego
• braku w zawieranych umowach postanowień dotyczących kar umownych za nienależyte wykonanie umowy oraz prawa do proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia Wykonawcy w przypadku niewykonania części umowy,
• przyznawaniu dofinansowania zadaniom, których związek z promocją gospodarczą Województwa Lubelskiego jest trudny do wykazania,
• monitorowaniu wskaźników Projektu w latach 2017- 2018 w niewystarczającym zakresie, co groziło utratą dofinansowania i koniecznością zwrotu dużej części środków,
• gromadzeniu i prowadzeniu dokumentacji poszczególnych zadań niezgodnie z Instrukcją obowiązującą w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego.
CBA wylicza, że te nieprawidłowości spowodowały powstanie szkody w mieniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w wysokości 442 421, 68 zł.
"Skontrolowano kilkadziesiąt umów Projektu, z których wynika, że wybór, organizacja i realizacja części zadań Projektu, zwłaszcza w latach 2017-2018, odbywała się w sposób dość chaotyczny i przypadkowy oraz powodowała „rozmycie” celu i efektu tego przedsięwzięcia, który powinien być realny i mierzalny. Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego polegała często jedynie na umieszczeniu logotypu Województwa Lubelskiego na różnego typu materiałach promocyjnych – plakaty, banery, roll-upy, ulotki itp." - podaje CBA
Po zakończeniu kontroli do Marszałka Województwa Lubelskiego CBA skierowało wystąpienie pokontrolne, w którym wskazało stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazało wnioski do podjęcia działań mających na celu m.in. wzmocnienie nadzoru nad wyborem i realizacją zadań Projektu, egzekwowaniem od podmiotów realizujących zadania kar umownych, zawieraniem i rozliczaniem umów z Wykonawcami w sposób zabezpieczający interesy Województwa Lubelskiego.
Kontrola zakończyła się złożeniem we wrześniu 2020 r. do Prokuratury Okręgowej w Lublinie dwóch zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstw przez osoby sprawujące nadzór nad prawidłową realizacją i protokolarnym odbiorem projektów. Zarzuca się im nadużycie uprawnień, wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów, poświadczenie nieprawdy w protokołach odbioru i niedopełnienie obowiązku naliczenia kar umownych - podsumowuje w komunikacie Wydział Komunikacji Społecznej CBA