reklama
reklama

Duża kara dla Nextbike Polska. Spółka obsługiwała Lubelski Rower Miejski

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Wikipedia

Duża kara dla Nextbike Polska. Spółka obsługiwała Lubelski Rower Miejski - Zdjęcie główne

Stacja Lubelskiego Roweru Miejskiego | foto Wikipedia

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Spółka do niedawna będąca Lubelskiego Roweru Miejskiego dostała ponad 791 tys. zł kary. W niedozwolony sposób zmieniła regulaminy i niesłusznie obciążyła klientów dodatkową opłatą.
reklama

Nextbike Polska to spółka, która jest operatorem systemów rowerów miejskich. Wypożyczalnie znajdują się w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach w kraju. Jeszcze do niedawna firma była operatorem Lubelskiego Roweru Miejskiego.

Jak ustalił prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Kosumentów spółka "stosowała w umowach z konsumentami klauzule, które miały charakter abuzywny". Zgodnie z decyzją Nextbike Polska musi zapłacić ponad 791 tys. zł kary.

Z wypożyczalni Nextbike można korzystać za pomocą aplikacji w telefonie. Wymagane jest założenie i zasilanie indywidulanego konta użytkownika, na którym spółka prowadzi rozliczenia za czas korzystania z roweru.

- O ile każda zawarta umowa o wypożyczenie roweru ma charakter czasowy (do chwili oddania pojazdu), to umowy dotyczące kont są zobowiązaniem ciągłym zawartym na czas nieokreślony. Konsument przechowuje na nich środki, które w razie niewykorzystania, przechodzą na kolejne wypożyczenia. Zmiany takich umów są uzależnione od odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej - informuje UOKiK. - Zakwestionowane przez Prezesa Urzędu postanowienia upoważniały przedsiębiorcę do jednostronnej zmiany zawartych w regulaminach zapisów, bez określenia żadnych przesłanek takich działań. Nextbike Polska wykorzystał to uprawnienie w 2020 r., gdy wprowadził w kilku miejscowościach na terenie kraju jednorazową opłatę za korzystanie z kont użytkowników w wysokości 10 zł.

W konsekwencji aktualne konta konsumentów zostały tą kwotą obciążone. Natomiast, ci którzy mieli zdeponowane na nich mniejsze środki, dostawali wezwania windykacyjne do zapłaty brakujących kilkuzłotowych należności.

- Nextbike Polska w żaden sposób nie precyzował w jakich okolicznościach może wprowadzić zmiany do regulaminów, ani czego mogą one dotyczyć. Konsumenci nie byli w stanie przewidzieć, że zostaną obciążeni nową opłatą. Zmiana ceny usługi w przypadku kontraktu zawieranego na czas nieokreślony uwarunkowana jest odpowiednimi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem umowy. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do modyfikacji zobowiązania. W przypadku tego przedsiębiorcy klauzule w umowach były abuzywne i nie powinny być stosowane - mówi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

O zmianach regulaminów korzystający z rowerów dowiadywali się mailowo. - Jeżeli w ciągu 14 dni nie wysłali do spółki pisemnej informacji, że nie wyrażają na nie zgody, spółka uznawała, że zaakceptowali nowe warunki. Z kolei odmowa była dla operatora sieci rowerów miejskich równoznaczna z rozwiązaniem umowy. To kolejny przykład, jak spółka zaburzała równowagę stron zobowiązania - dodaje Urząd.

Po uprawomocnieniu decyzji, spółka będzie musiała zapłacić ponad 791 tys. zł kary i poinformować o decyzji prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. Odpowiednie oświadczenia przedsiębiorca opublikuje na stronie internetowej spółki oraz na jej profilu na portalu Facebook.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama