- Dzięki różnorodności dzieł ekspozycja jest niezwykłym, pełnym dynamiki i nieoczekiwanych zwrotów akcji barokowym theatrum sacrum. Jego aktorami są stworzone ku chwale Boga – nierzadko przez najznamienitszych twórców tamtych czasów – zastępy aniołów i świętych - informuje Monika Stojowska, zastępca rzecznika prasowego KUL. - Trzon prezentacji stanowią pełnoplastyczne barokowe rzeźby sakralne, które tworzą dziś jedną z największych i równocześnie najwartościowszych kolekcji nowożytnej plastyki ołtarzowej w Polsce.
Większość z figur powstała w puławskich pracowniach Johanna Eliasa Hoffmanna (około 1690-1751) i jego kontynuatorów – Sebastiana Zeisla (czynny 1745 – ok. 1780) oraz Johanna Ferdinanda Kargiera (czynny około 1743-1785). Warto zwrócić uwagę także na dzieła rzeźbiarzy Georga Schrötera (1650-1717) i o pokolenie młodszego Antona Dorazila (ok. 1695-1759), powstałe w kręgu mecenatu krzeszowskich cystersów. W przypadku nadnaturalnej wielkości figury unoszącego się Chrystusa dłuta pierwszego z przytoczonych tu artystów mamy wedle wszelkiego prawdopodobieństwa do czynienia z elementem rzeźbiarskiego wystroju jednej z kaplic Drogi Krzyżowej w Krzeszowie.
Rzeźby, które trafiły do zbiorów KUL, pochodzą głównie z przekazu Centralnej Składnicy Muzealnej w Kozłówce, a także daru Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej (oba z 1956 r.) i w większości zachowały się w formie częściowych destruktów, z ubytkami elementów rzeźbiarskich i warstw wykończeniowych. Przeprowadzona została konserwacja zachowawcza, która nie zmierzała do ukrycia zniszczeń, ale miała wydobyć i podkreślić wartości historyczne, artystyczne, dokumentacyjne i estetyczne.
- Ciekawym uzupełnieniem wystawy jest niewielki, acz ciekawy zbiór nowożytnego malarstwa. Miejsce szczególne zajmuje w nim obraz Pokłon pasterzy namalowany najprawdopodobniej w kręgu włoskiego malarza Giorgia Gandiniego del Grano (kon. XV w. – 1538) podług kompozycji genialnego Antonia Allegriego da Correggio. Mocno zniszczone dzieło poddane zostało w ostatnich latach bardzo złożonym pracom konserwatorskim - dodaje Monika Stojowska. - Dopełnieniem ekspozycji jest pięć wytypowanych w tym roku do konserwacji obiektów. Są to m.in. gotyckie figury Madonn z Dzieciątkiem i unikatowy XVIII-wieczny krucyfiks wykładany macicą perłową – luksusowa pamiątka z pielgrzymki do Ziemi Świętej.
Konserwacje zlecane przez Muzeum KUL są pokłosiem współpracy z Wydziałem Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Katedrą Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK w Toruniu oraz wynikiem uzyskania trzech dotacji z projektów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Część odnowionych dzieł to zlecenia komercyjne.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.