reklama
reklama

Zamiast komputerów, miarki i wiejskie domy. Wyjątkowe praktyki Politechniki Lubelskiej

Opublikowano:
Autor:

Zamiast komputerów, miarki i wiejskie domy. Wyjątkowe praktyki Politechniki Lubelskiej - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
6
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Z LublinaZamiast laptopa – miarki, zamiast sali wykładowej – wnętrze XX-wiecznego domu krytego strzechą. Tak wyglądały praktyki studentów drugiego roku architektury Politechniki Lubelskiej, którzy inwentaryzowali drewniane zabytki w skansenie.
reklama

- Naszym zadaniem było dokładne sfotografowanie i zmierzenie budynku. Musieliśmy narysować jego rzut, określić wysokości, zobaczyć, jak wygląda więźba dachowa, jaka jest konstrukcja. Do tego opis techniczny i nota historyczna, czyli z jakiego okresu pochodzi, do czego był używany. Ocenialiśmy też stan techniczny - wyjaśnia Karolina Czarko, studentka architektury Politechniki Lubelskiej.

Zajęcia w skansenie nie ograniczały się do ćwiczenia warsztatu inwentaryzatorskiego. - To była też nauka o tradycyjnych technikach ciesielskich, o drewnianej architekturze Lubelszczyzny - mówi prof. Natalia Przesmycka, kierownik Katedry Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego Politechniki Lubelskiej. - Praca z architekturą drewnianą to coś naprawdę szczególnego. To są umiejętności, które wykraczają daleko poza to, co oferuje standardowa praktyka inwentaryzacyjna. I fakt, że studenci mogli wejść do tej części ekspozycji, która normalnie jest niedostępna dla zwiedzających, i pod okiem pracowników muzeum wykonywać precyzyjne pomiary, to wyjątkowe doświadczenie.

Jak przyznają sami studenci, największym wyzwaniem było odwzorowanie autentycznego stanu obiektów. - W programach komputerowych wszystko dąży do idealnych form: prostych linii i kątów. Tutaj nic nie było proste. Te budynki były stawiane ręcznie, z drewna, każdy element jest inny. Ta naturalność i organiczność była najtrudniejsza do uchwycenia – mówi Karolina Czarko.

reklama

Obecnie część dokumentacji została już ukończona. Wkrótce zostanie przekazana muzeum.

- Cieszymy się, że współpraca przynosi wymierne efekty, zarówno dla naszej instytucji, jak i dla studentów, którzy zdobywają cenne doświadczenia w terenie – mówi Bartłomiej Bałaban, dyrektor Muzeum Wsi Lubelskiej. - Zajęcia w skansenie to nie tylko okazja do nauki w wyjątkowym, historycznym otoczeniu, ale też szansa na praktyczne zmierzenie się z wyzwaniami konserwatorskimi i architektonicznymi. Liczymy, że wspólna praca nad dokumentacją zaowocuje także przyszłymi projektami rewitalizacyjnymi. Dzięki zaangażowaniu młodych ludzi i wsparciu naukowców możliwe stanie się przywrócenie do życia tych zabytkowych budynków, które nadal czekają na swoją szansę.

reklama

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo