Umowa podpisana
Miaso Lublin szukało nowego operatora systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Przetarg był ogłaszany dwa razy, ale nie udało się wyłonić wykonawcy. Zgłosiła się tylko jedna firma - Nextbike Polska, która swoją usługę wyceniła na 7,6 mln zł, a miasto zamierzało przeznaczyć na to 5,5 mln zł. W trakcie kwietniowej sesji Rady Miasta Lublin zwiększono kwotę w budżecie, by uruchomić system. Z powodu nierozstrzygniętych przetargów miejskie jednoślady nie zostały uruchomione jak zwykle, czyli wczesną wiosną.
Teraz Miasto Lublin podpisało umowę z firmą Nextbike Polska na obsługę systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego w latach 2021-2022. Z miejskiej wypożyczalni mieszkańcy skorzystają najpóźniej w drugiej połowie czerwca. W tym sezonie system rozpocznie funkcjonowanie w nowej odsłonie.
- Lubelski Rower Miejski to ważny element infrastruktury miejskiej, z której chętnie korzystają mieszkańcy. W 2014 roku podczas inauguracji systemu założyliśmy, że będzie on stałym elementem publicznego transportu w Lublinie, stąd decyzja o zapewnieniu ciągłości jego funkcjonowania w przestrzeni miasta. W tym sezonie przede wszystkim podnieśliśmy standard systemu, w celu zwiększenia jego konkurencyjności wśród środków transportu zaliczanych do mikromobilności i utrzymania popularności, jaką cieszył się system w latach ubiegłych. Nadchodzące dwa sezony systemu będą pomostem pomiędzy odejściem od klasycznej wypożyczalni rowerów do całorocznego systemu bezstacyjnego, opartego na GPS i rowerach z komputerem pokładowym. Podejście użytkowników wyznaczy kierunki dalszego działania i sposobu funkcjonowania roweru miejskiego w Lublinie - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.
Zgodnie z umową, operator ma 6 tygodni na przygotowanie systemu i jego uruchomienie. Termin ten jest liczony od daty podpisania umowy. Umowa została podpisana na okres dwóch lat, a jej wartość to ponad 7,5 mln zł.
Co się zmieni, co zostanie?
Zmieni się zakres obsługi systemu. Z formuły dzierżawy przejdzie on na kompleksową obsługę, serwis i magazynowanie roweru. W jak największym stopniu wykorzystane będą te elementy z dotychczasowego systemu, które mogą być dalej bezpiecznie użytkowane przez rowerzystów. Nie planuje się zakupu nowych rowerów. System będzie składał się z 700 rowerów z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Flota zostanie gruntownie przebudowana. Wszystkie rowery będą siedmiobiegowe, a ich osprzęt dobrany w oparciu o gruntowny przegląd. System będzie częściowo całoroczny. W okresie zimowym, czyli od 1 listopada do końca marca, nastąpi ograniczenie floty poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów 26".
Nowością będzie przejście systemu do tzw. IV generacji, czyli wszystkie rowery będą wyposażone w nadajnik GPS. Rowery 26" już nie będą musiały posiadać elektrozamków, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych. Będzie to kolejnych 38 stacji, które będą oznaczone logiem systemu i w zależności od lokalizacji uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu. Lubelski Rower Miejski przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminal, choć pozostanie w 20 lokalizacjach, nie będzie już konieczny do rozpoczęcia jazdy rowerem 26" i zakończenia wypożyczenia, wystarczy aplikacja.
Nowy system ma być nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowao abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego.
CZYTAJ TAKŻE: Wraca autobus lini "GAJ" w Lublinie. Będzie można dojechać m.in. do ogródków działkowych
W toku postępowania przetargowego, w wyniku zadanych pytań i konieczności zmiany specyfikacji, zrezygnowano m.in. z integracji konta użytkownika z Lubelską Kartą Miejską, usunięto "tryb parking” oraz ujednolicono taryfikator. Z kolei wymóg wyposażenia wszystkich (poza rowerami dziecięcymi) rowerów w piasty 7-biegowe został wydłużony do 3 miesięcy od momentu uruchomienia systemu.
Lubelski Rower Miejski
Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku. Od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym, wówczas do systemu dołączyła Gmina Świdnik i powiat świdnicki. Na koniec sezonu 2020 w systemie LRM było ponad 119 tys. użytkowników. Od początku działania systemu rowery były wypożyczane 3,5 mln razy. W minionym sezonie użytkownicy mogli korzystać z 911 rowerów, w tym 20 rowerów dziecięcych i 5 tandemów, na 93 samoobsługowych stacjach zlokalizowanych w Lublinie i Świdniku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.