reklama
reklama

Wraca Lubelski Rower Miejski. Ma zostać uruchomiony w przyszłym miesiącu

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Miasto Lublin

Wraca Lubelski Rower Miejski. Ma zostać uruchomiony w przyszłym miesiącu - Zdjęcie główne

Wraca Lubelski Rower Miejski. Ma zostać uruchomiony w przyszłym miesiącu | foto Miasto Lublin

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z Lublina W czerwcu zostanie uruchomiony Lubelski Rower Miejski. System trochę ulegnie zmianie. Rowery będą mieć nadajniki GPS, stali użytkownicy będą mogli dostać abonament, prawie cały system przejdzie na obsługę mobilną.
reklama

Umowa podpisana

Miaso Lublin szukało nowego operatora systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Przetarg był ogłaszany dwa razy, ale nie udało się wyłonić wykonawcy. Zgłosiła się tylko jedna firma - Nextbike Polska, która swoją usługę wyceniła na 7,6 mln zł, a miasto zamierzało przeznaczyć na to 5,5 mln zł. W trakcie kwietniowej sesji Rady Miasta Lublin zwiększono kwotę w budżecie, by uruchomić system. Z powodu nierozstrzygniętych przetargów miejskie jednoślady nie zostały uruchomione jak zwykle, czyli wczesną wiosną.

Teraz Miasto Lublin podpisało umowę z firmą Nextbike Polska na obsługę systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego w latach 2021-2022. Z miejskiej wypożyczalni mieszkańcy skorzystają najpóźniej w drugiej połowie czerwca. W tym sezonie system rozpocznie funkcjonowanie w nowej odsłonie. 

- Lubelski Rower Miejski to ważny element infrastruktury miejskiej, z której chętnie korzystają mieszkańcy. W 2014 roku podczas inauguracji systemu założyliśmy, że będzie on stałym elementem publicznego transportu w Lublinie, stąd decyzja o zapewnieniu ciągłości jego funkcjonowania w przestrzeni miasta. W tym sezonie przede wszystkim podnieśliśmy standard systemu, w celu zwiększenia jego konkurencyjności wśród środków transportu zaliczanych do mikromobilności i utrzymania popularności, jaką cieszył się system w latach ubiegłych. Nadchodzące dwa sezony systemu będą pomostem pomiędzy odejściem od klasycznej wypożyczalni rowerów do całorocznego systemu bezstacyjnego, opartego na GPS i rowerach z komputerem pokładowym. Podejście użytkowników wyznaczy kierunki dalszego działania i sposobu funkcjonowania roweru miejskiego w Lublinie - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.

Zgodnie z umową, operator ma 6 tygodni na przygotowanie systemu i jego uruchomienie. Termin ten jest liczony od daty podpisania umowy. Umowa została podpisana na okres dwóch lat, a jej wartość to ponad 7,5 mln zł.

Co się zmieni, co zostanie?

Zmieni się zakres obsługi systemu. Z formuły dzierżawy przejdzie on na kompleksową obsługę, serwis i magazynowanie roweru. W jak największym stopniu wykorzystane będą te elementy z dotychczasowego systemu, które mogą być dalej bezpiecznie użytkowane przez rowerzystów. Nie planuje się zakupu nowych rowerów. System będzie składał się z 700 rowerów z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Flota zostanie gruntownie przebudowana. Wszystkie rowery będą siedmiobiegowe, a ich osprzęt dobrany w oparciu o gruntowny przegląd. System będzie częściowo całoroczny. W okresie zimowym, czyli od 1 listopada do końca marca, nastąpi ograniczenie floty poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów 26".

Nowością będzie przejście systemu do tzw. IV generacji, czyli wszystkie rowery będą wyposażone w nadajnik GPS. Rowery 26" już nie będą musiały posiadać elektrozamków, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych. Będzie to kolejnych 38 stacji, które będą oznaczone logiem systemu i w zależności od lokalizacji uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu. Lubelski Rower Miejski przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminal, choć pozostanie w 20 lokalizacjach, nie będzie już konieczny do rozpoczęcia jazdy rowerem 26" i zakończenia wypożyczenia, wystarczy aplikacja.

Nowy system ma być nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowao abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego.

W toku postępowania przetargowego, w wyniku zadanych pytań i konieczności zmiany specyfikacji, zrezygnowano m.in. z integracji konta użytkownika z Lubelską Kartą Miejską, usunięto "tryb parking” oraz ujednolicono taryfikator. Z kolei wymóg wyposażenia wszystkich (poza rowerami dziecięcymi) rowerów w piasty 7-biegowe został wydłużony do 3 miesięcy od momentu uruchomienia systemu.

Lubelski Rower Miejski

Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku. Od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym, wówczas do systemu dołączyła Gmina Świdnik i powiat świdnicki. Na koniec sezonu 2020 w systemie LRM było ponad 119 tys. użytkowników. Od początku działania systemu rowery były wypożyczane 3,5 mln razy. W minionym sezonie użytkownicy mogli korzystać z 911 rowerów, w tym 20 rowerów dziecięcych i 5 tandemów, na 93 samoobsługowych stacjach zlokalizowanych w Lublinie i Świdniku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
reklama
reklama