reklama
reklama

Pacjenci lubelskiego szpitala korzystają z terapii wirtualną rzeczywistością

Opublikowano:
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaPacjenci Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie ze schorzeniami neurologicznymi mogą korzystać z terapii wykorzystującej wirtualną rzeczywistość.
reklama

To efekt współpracy Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4  w Lublinie ze startupem BioMinds Healthcare Sp. z o.o. Po założeniu okularów VR pacjenci przenoszą się na łąkę pełną motyli, do parku lub wirtualnego domu, gdzie ich zadaniem jest wykonywanie codziennych czynności – otwarcie lodówki i wyciągnięcie z niej konkretnego produktu, dopasowanie butów odpowiednich do warunków  atmosferycznych, poukładanie ubrań w szafie czy posegregowanie i wyrzucenie śmieci. Bez potrzeby korzystania z kontrolerów, wykorzystując tylko własne dłonie i wykonują ćwiczenia mające na celu poprawę ich sprawności.

- Jako kierownicy i pracownicy oddziału nieustannie poszukujemy nowoczesnych metod leczenia i rehabilitacji pacjentów. Niedawno zakupiliśmy najlepszej klasy egzoszkielet. Obecnie pracujemy nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w rehabilitacji, w tym nad opracowywaniem ortez z czujnikami, dzięki którym będą one dostosowywały się do poszczególnych pacjentów. Kolejny projekt wykorzystuje wirtualną rzeczywistość. Dzięki niej pacjent przenosi się ze szpitala w inną przestrzeń. Wykonuje w niej powtarzalne zadania, których efekt jest mierzalny. Nie ma potrzeby, aby przez cały czas ćwiczeniom towarzyszył fizjoterapeuta. Okulary dodatkowo wydłużają czas rehabilitacji pacjentów - mówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Blicharski, lekarz kierujący Kliniką Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.

Założyciele BioMinds wykorzystują wirtualną rzeczywistość do wspierania terapii osób ze schorzeniami neurologicznymi. Korzystają z doświadczenia związanego z medycyną i technologiami oraz z wiedzy neuropsychologów, psychologów, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, kulturoznawców i psychotraumatologów. Współpracując z grafikami 3D i programistami opracowali platformę telemedyczną, która wspomaga terapię neurologiczną.

- Potrzeba powstania nowego systemu terapeutycznego wynikała z poczucia niedostatecznej dostępności do specjalistów i wąskiego zakresu narzędzi wykorzystywanych w terapii neurologicznej. Neuropsychologowie, terapeuci zajęciowi czy neurologopedzi w swojej pracy nie mają dostępu do nowoczesnych metod terapeutycznych. W związku z tym powstał pomysł, aby połączyć wirtualną rzeczywistość z elementami terapii neuropsychologicznej, zajęciowej, ruchowej i psychologicznej i stworzyć narzędzie mogące wspomóc pracę różnych specjalistów. Ponadto z okularów można korzystać w sposób intuicyjny, dzięki czemu pacjenci mogą je wykorzystywać w samodzielnej rehabilitacji. Wirtualna rzeczywistość, co zostało już udowodnione naukowo, jest bardzo skuteczna ze względu na łatwość immersji i wielowymiarowość bodźcowania, a co za tym idzie, pobudzanie różnych sfer poznawczych i emocjonalnych - mówi Elżbieta Włodarska, dyrektorka medyczna i współzałożycielka BioMinds, neuropsycholożka z kilkunastoletnim doświadczeniem pracy klinicznej z osobami chorymi neurologicznie.

Sprawdzenie skuteczności programu odbywa się poprzez prowadzenie badań w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 4 w Lublinie. Wyniki zostaną opublikowane w czasopismach naukowych. Przed rozpoczęciem badań przeprowadzono szkolenia fizjoterapeutów SPSK Nr 4 w Lublinie z pracy z systemem. Do tego profesor Tomasz Blicharski rozszerzył potencjalny zakres działania systemu na inne obszary terapeutyczne, aby mogło z niego korzystać większe grono osób hospitalizowanych w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie. 

- Już teraz zauważamy pozytywny wpływ metody na pacjentów. Nie tylko na funkcje ruchowe i poznawcze, ale także na stan psychiczny rehabilitowanych. Wprowadzanie wirtualnej rzeczywistości urozmaica standardowy, oparty na jednostajnie powtarzanych ćwiczeniach fizycznych program zajęć rehabilitacyjnych o elementy przypominające grę komputerową, co dodatkowo motywuje pacjentów i poprawia ich nastrój. Metoda jest dla nich ciekawa i innowacyjna, chętnie z niej korzystają - mówi profesor Uniwersytetu Medycznego dr n. med. Karolina Turżańska z zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie badań w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie.

Następnym krokiem będzie uzyskanie certyfikacji dla systemu i dalszy rozwój platformy terapeutycznej. Specjaliści Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK Nr 4 w Lublinie zamierzają dążyć do włączenia metody do obowiązującego programu terapii schorzeń neurologicznych w SPSK Nr 4 w Lublinie oraz w innych ośrodkach.

- Okulary pozwalają pacjentom zmienić dotychczasowe otoczenie. Opuścić łóżko i szpitalne pomieszczenia, wejść do pięknego ogrodu, spacerować po łące w lesie. W rozmowach z nami użytkownicy systemu przyznają, że są zadowoleni z terapii, bo nie czują, że ćwiczą. Odbierają aplikację jak grę. Cieszymy się, że stworzyliśmy przyjazne wirtualne otoczenie odpowiadające procesowi terapeutycznemu - mówi Elżbieta Włodarska.

Do tej pory przebadano 18 pacjentów. Obecnie z okularów korzystają 4 osoby - pacjenci Kliniki. Trening grupy badawczej składa się z: tradycyjnej terapii ADL - 30 minut dziennie i terapii przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości - 30 minut dziennie  Cykl terapeutyczny dla każdej osoby to 20 dni.
 
 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama