Od przyszłego roku trzeba będzie informować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o zawartych umowach o dzieło. Będą one rejestrowane, ale nadal nie opłaca się od nich składek.
- Liczymy, że rejestr pozwoli przede wszystkim dokładniej oszacować liczbę zawieranych w Polsce umów o dzieło. Brak wystarczających informacji o ich skali był problemem, gdy projektowaliśmy i realizowaliśmy pomoc w ramach tarczy antykryzysowej. Informacje z rejestru będą wykorzystywane do celów statystyczno-analitycznych, także do badania kierunków rozwoju przedsiębiorczości. To rozwiązanie ułatwi także weryfikację istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych - wyjaśnia prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
Informację dotyczącą umowy o dzieło do ZUS ma przekazać płatnik lub osoba, która zleca taką umowę. Obowiązek poinformowania dotyczy umów zawartych najwcześniej od 1 stycznia 2021 roku, więc zawartych wcześniej nie należy zgłaszać.
- Obowiązek rejestracji nie dotyczy umów o dzieło zawartych z własnym pracownikiem lub wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy. Nie należy też zgłaszać umów zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonywanie usług, które wchodzą w zakres ich działalności - informuje Małgorzata Korba, regionalny rzecznik ZUS w województwie lubelskim.
Na rejestrację jest 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Służy do tego nowy formularz o symbolu RUD i można go przekazać przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. W zgłoszeniu trzeba podać dane zamawiającego i wykonawcy, przedmiot dzieła oraz daty: zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.